2021-09-14, 11:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Smakar för syntetiskt, för sött sedan hatar jag folien runt. Tycker inte mandlarna smakar äkta heller, är som gummi.
Nej fy fan , vidrigaste chokladen som finns.

De där bitarna som du tror är mandlar är i själva verket mandel ihopmixat med honung. Italienarna kallar denna delikatess torrone, därav namnet på chokladen. Torrone SKA vara lite mjuk och seg.
Citera
2021-09-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
De där bitarna som du tror är mandlar är i själva verket mandel ihopmixat med honung. Italienarna kallar denna delikatess torrone, därav namnet på chokladen. Torrone SKA vara lite mjuk och seg.

Jaha sedär, tack för klargörelsen. Vidrigt tycker jag att det är i alla fall. Fastnar också i tänderna och känns allmänt obehagligt.
Citera
2021-09-14, 12:08
Medlem
Hursomhelstings avatar
"Choklad" ala Wienernougat.
En Nougat och vidrig!
Citera
2021-09-14, 12:11
Medlem
Mandingos avatar
när jag var liten fanns den bara att få tag i på färjor och flygplan, då var den en mytomspunnen delikatess... när den dök upp i allehanda butiker föråt jag mig på den... numera äter jag knappt nåt godisalls, men händer att jag köper en kaka mörk choklad... inte toblerone dock...
Citera
2021-09-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purkatunk
Aldrig varit någon favorit....kan äta den om det bjuds men köper den aldrig själv. Så Schweizarna är alltså världsledande på choklad??? Märks inte på Toblerone.

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Smakar för syntetiskt, för sött sedan hatar jag folien runt. Tycker inte mandlarna smakar äkta heller, är som gummi.
Nej fy fan , vidrigaste chokladen som finns.

Ja den är rätt vidrig.
Smaken är väldigt mäktig och konsistensen riktigt kväljande. Kan nästan lika gärna äta spya. Usch!
Eftersom jag inte är någon chokladälskare överlag är jag rätt kräsen med vad slags choklad jag kan ta en bit av. Toblerone tackar jag helst nej till.
Citera
2021-09-14, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Plus för smaken och minus för formen.

Annars är väl den avgörande frågan om man ska säga TobleronE eller Tobleron (utan e).

Varför man skulle använda nåt bögfranskt uttal är mycket oklart.

Chokladen kommer från den tyskalande delen av Schweiz och slutet av namnet kommer från det italienska ordet torrone.
Det finns inget vettigt skäl att det skulle vara ett tyst e.
Citera
2021-09-14, 12:33
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Smaken är god men formen gör den lite besvärlig att äta och daimbitarna eller vad det är fastnar i tänderna. Det är min åsikt
Citera
2021-09-14, 12:48
Medlem
Självklart, Toblerone är asgott. Särskilt den vita, stora förpackningen. 😊 Inhandlas alltid vid hemresa efter semester, och äts upp inom en vecka. Max.
Citera
2021-09-14, 12:59
Medlem
Episkexperts avatar
En smet som växer i munnen. För söt och smakar syntetiskt av honungen, den allt för låga chokladhalten gör att det bara känns billigt.
Citera
2021-09-14, 13:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag kommer ihåg ett tag då de fanns i tre olika smaker. De var i tre smaker. Förr var de större minns jag och smaken var unik. En klass för sig.

Det är gott godis.

Kan ni minnas de tre smakerna? En original, lakrits och vit.

Äter du Toblerone?

Toblerone är riktigt gott tillsammans med rödvin. Testa!
Citera
2021-09-14, 13:17
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Tog några år innan jag fattade att man bryter den genom att trycka ihop spetsarna.
Citera
2021-09-14, 13:30
Medlem
Tycker som Mona!! Det ska vara "Häftigt att äta Toblerone
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här