2024-04-22, 20:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Toblerone kan vara som en drog för mig. Får man tag på den större storleken så blir det att äta och sedan njuta åt eftereffekterna.
De positiva alltså som smak och socker och fett, inte priset, eller att de nu flyttat produktionen till ett annat land.

Det finns fortfarande Toblerone tillverkad i Schweiz.
Citera
2024-04-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det finns fortfarande Toblerone tillverkad i Schweiz.

vilken då? du trollar?
Citera
2024-04-22, 20:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Toblerone lakrits låter som en skröna tills motsatsen bevisats.

De svarta tobleroneaskarna innehåller mörk choklad, inte lakritschoklad.
Citera
2024-04-22, 20:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
vilken då? du trollar?

De har en ny fabrik i Slovakien men de har även kvar den gamla fabriken Bern, Schweiz.
Citera
2024-04-22, 21:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
De har en ny fabrik i Slovakien men de har även kvar den gamla fabriken Bern, Schweiz.
Jag tror du har fel. Dom får tydligen inte längre använda den värdefulla märkningen ”Swiss made” längre. Nu står det bara ”Established in Switzerland”. Den klassiska teckningen på Matterhorn är också ändrad, nu är det bara ett tråkigt berg, vilket som helst.

Det finns säkert chokladtillverkning i Bern, men inte Toblerone verkar det som.
Citera
2024-04-23, 00:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag tror du har fel. Dom får tydligen inte längre använda den värdefulla märkningen ”Swiss made” längre. Nu står det bara ”Established in Switzerland”. Den klassiska teckningen på Matterhorn är också ändrad, nu är det bara ett tråkigt berg, vilket som helst.

"Mondelez International, the U.S. company that owns Toblerone, is shifting part of its production to Slovakia starting in July, in a move announced last year aimed at cutting costs.

That appears to violate Switzerland's "Swissness Act," which since 2017 has required products to meet certain criteria in order to use Swiss symbols (like the Swiss cross) or call themselves Swiss-made."

Det tillverkas fortfarande Toblerone i Schweiz, det stod till och med på den senaste jag köpte när man läste det finstilta.
Citera
2024-04-23, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

https://www.npr.org/2023/03/06/11612...ging-swissness

Ska man tro länken så har de kvar viss tillverkning av små Toblerone i Bern, men då den nya fabriken ligger i Slovakien är de tvingade att ändra på beskrivningen till ”established” istället för ”made” och ha en generisk bild av ett berg än just Matterhorn.
Citera
2024-04-24, 18:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
https://www.npr.org/2023/03/06/11612...ging-swissness

Ska man tro länken så har de kvar viss tillverkning av små Toblerone i Bern, men då den nya fabriken ligger i Slovakien är de tvingade att ändra på beskrivningen till ”established” istället för ”made” och ha en generisk bild av ett berg än just Matterhorn.

Mycket små ändringar, det viktigaste är ju att smaken inte ändras.
Citera
2024-04-24, 18:44
Medlem
Citat:
Mycket små ändringar, det viktigaste är ju att smaken inte ändras.
Problemet är ju att när garanten, d.v.s. tidigare kvalitativ produktion i Schweiz var en garant för att man håller sig till tidigare recept så ökar risken när man flyttar produktion till låglöneland för att man ändrar på innehållet och sänker kvaliteten.

Det är ju det som är hela poängen med att kunna marknadsföra sig som "tilllverkat i Schweiz", men utan det är det fritt fram för Mondelez att sänka kostnaderna.
Citera
2024-04-24, 18:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Problemet är ju att när garanten, d.v.s. tidigare kvalitativ produktion i Schweiz var en garant för att man håller sig till tidigare recept så ökar risken när man flyttar produktion till låglöneland för att man ändrar på innehållet och sänker kvaliteten.

Det är ju det som är hela poängen med att kunna marknadsföra sig som "tilllverkat i Schweiz", men utan det är det fritt fram för Mondelez att sänka kostnaderna.

Ja det är en märklig flytt, tror inte Rolex kommer göra likadant om jag säger som så.
Citera
2024-04-25, 19:52
Medlem
Sladdarens avatar
Tror de ändrade receptet på Toblerone ochså nån gång, vet inte om det var fabriksbyte och ägarbyte eller både och samt innehållet ändrades

nä inget jag köper idag .. sliskigt
Citera
2024-04-27, 22:22
Medlem
Slavokias avatar
Jag har testat Toblerone, den i original, en gång och det var inget för mig. Mycket överskattat godis och besvikelsen var stor. Den ser visserligen väldigt god ut, men det hjälper ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in