Citat:
Ursprungligen postat av
Running_man
Varje gång man är hos "gammelbanken" och diskuterar lån, omförhandlar befintliga lån, får rådgivning m.m. så frågar som vad jag tjänar, vad jag har för lån m.m...
Kan dom inte se sånt?
Jag menar, exempelvis så har vi diskuterat sparande nån gång och då loggar rådgivaren in på sitt konto och iom att jag sitter där i rummet och det min ekonomi som det pratas om så kollar hon/han bland mina konton på "internetbanken"(samma sida som du ser om du klickar på konton / översikt).
Två skärmar finns i rummen oftast och den ena är vänd mot mig så jag ser samma sak som dom ser.
Då kan dom väl se inkomst med? Dom ser ju exakt hur mycket som ploppar ner som "lön" varenda månad. Varför ska dom då fråga om det?
Samma sak med andra lån, sparande på andra banker. Kan dom inte se sånt?
Lön kan variera från månad till månad. För att uppskatta hur mycket du har i inkomst behöver de isf gå igenom kontoutdrag för hela året, räkna ihop varje månad och sedan lägga på ungefärlig skatt.
Det är bruttoinkomst som ligger till grund för lån. Hur ska de kunna veta hur mycket skatt du betalar? Hur ska de veta att posten "lön" på kontot hos dom är din enda inkomst?
De kan alltså, efter en hel del jobb, i bästa fall göra en grov uppskattning av din inkomst.
Lite lättare att fråga kanske? Det tar 3 sekunder att svara. Varför är det ett problem att de frågar?
Lån och sparande i andra banker ser de givetvis inte, det skulle krävas att samtliga kreditinstituts system är kopplade till varandra vilket aldrig kommer hända, det finns nämligen något som heter banksekretess. Även om det inte fanns så är nog kreditinstituten måttligt intresserade av att ge konkurrenter fri tillgång till detaljerad kundinformation.
Först när ni är överens om att ingå i avtal har banken tillräckliga skäl att beställa en kreditupplysning för att bekräfta att uppgifterna du lämnat är korrekta.