2021-09-13, 17:28
Medlem
Running_mans avatar
Varje gång man är hos "gammelbanken" och diskuterar lån, omförhandlar befintliga lån, får rådgivning m.m. så frågar som vad jag tjänar, vad jag har för lån m.m...

Kan dom inte se sånt?

Jag menar, exempelvis så har vi diskuterat sparande nån gång och då loggar rådgivaren in på sitt konto och iom att jag sitter där i rummet och det min ekonomi som det pratas om så kollar hon/han bland mina konton på "internetbanken"(samma sida som du ser om du klickar på konton / översikt).

Två skärmar finns i rummen oftast och den ena är vänd mot mig så jag ser samma sak som dom ser.

Då kan dom väl se inkomst med? Dom ser ju exakt hur mycket som ploppar ner som "lön" varenda månad. Varför ska dom då fråga om det?

Samma sak med andra lån, sparande på andra banker. Kan dom inte se sånt?
Citera
2021-09-13, 17:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Varje gång man är hos "gammelbanken" och diskuterar lån, omförhandlar befintliga lån, får rådgivning m.m. så frågar som vad jag tjänar, vad jag har för lån m.m...

Kan dom inte se sånt?

Jag menar, exempelvis så har vi diskuterat sparande nån gång och då loggar rådgivaren in på sitt konto och iom att jag sitter där i rummet och det min ekonomi som det pratas om så kollar hon/han bland mina konton på "internetbanken"(samma sida som du ser om du klickar på konton / översikt).

Två skärmar finns i rummen oftast och den ena är vänd mot mig så jag ser samma sak som dom ser.

Då kan dom väl se inkomst med? Dom ser ju exakt hur mycket som ploppar ner som "lön" varenda månad. Varför ska dom då fråga om det?

De kan inte så lön eller andras lån utan att ta en kreditupplysning.

Nettolön (d.v.s hur mycket som "ploppar ner") är inte samma som bruttolön, förstås.

Sparade på andra banker kan de aldrig se.
Citera
2021-09-14, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Kan dom inte se sånt?

Lön kan variera från månad till månad. För att uppskatta hur mycket du har i inkomst behöver de isf gå igenom kontoutdrag för hela året, räkna ihop varje månad och sedan lägga på ungefärlig skatt.
Det är bruttoinkomst som ligger till grund för lån. Hur ska de kunna veta hur mycket skatt du betalar? Hur ska de veta att posten "lön" på kontot hos dom är din enda inkomst?
De kan alltså, efter en hel del jobb, i bästa fall göra en grov uppskattning av din inkomst.
Lite lättare att fråga kanske? Det tar 3 sekunder att svara. Varför är det ett problem att de frågar?

Lån och sparande i andra banker ser de givetvis inte, det skulle krävas att samtliga kreditinstituts system är kopplade till varandra vilket aldrig kommer hända, det finns nämligen något som heter banksekretess. Även om det inte fanns så är nog kreditinstituten måttligt intresserade av att ge konkurrenter fri tillgång till detaljerad kundinformation.

Först när ni är överens om att ingå i avtal har banken tillräckliga skäl att beställa en kreditupplysning för att bekräfta att uppgifterna du lämnat är korrekta.
Citera
2021-09-14, 06:33
Medlem
Duerfs avatar
Det är inte bankens uppgift att ange vad du har för lön. Det är din uppgift. Det är därför de frågar.

Banken kan naturligtvis se taxerad inkomst i kreditupplysningen och löneinsättningar på konto, men det används för att antingen styrka eller inte styrka den inkomst du anger. Inkomst som kan ses i UC eller på konto behöver inte vara den du faktiskt kommer ha. Du kan ha blivit arbetslös eller sjukskriven. Du kan ha fått löneförhöjning. Du kan ha bytt jobb.
Citera
2021-09-14, 08:35
Medlem
De ser ju dock de inbetalningar du gör till andra banker, så de kan ju se att det finns ett lån, dock inte hur stort det är.

Min bank ringde upp mig och frågade om ett lån jag hade på en annan bank, och om jag inte ville flytta det till dem istället om de kunde ge en bättre ränta (vilket de kunde nu, var inte så ifrån början, därav att jag tog lånet hos annan bank)
Citera
2021-09-14, 13:38
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Lön kan variera från månad till månad. För att uppskatta hur mycket du har i inkomst behöver de isf gå igenom kontoutdrag för hela året, räkna ihop varje månad och sedan lägga på ungefärlig skatt.
Det är bruttoinkomst som ligger till grund för lån. Hur ska de kunna veta hur mycket skatt du betalar? Hur ska de veta att posten "lön" på kontot hos dom är din enda inkomst?
De kan alltså, efter en hel del jobb, i bästa fall göra en grov uppskattning av din inkomst.
Lite lättare att fråga kanske? Det tar 3 sekunder att svara. Varför är det ett problem att de frågar?

Lån och sparande i andra banker ser de givetvis inte, det skulle krävas att samtliga kreditinstituts system är kopplade till varandra vilket aldrig kommer hända, det finns nämligen något som heter banksekretess. Även om det inte fanns så är nog kreditinstituten måttligt intresserade av att ge konkurrenter fri tillgång till detaljerad kundinformation.

Först när ni är överens om att ingå i avtal har banken tillräckliga skäl att beställa en kreditupplysning för att bekräfta att uppgifterna du lämnat är korrekta.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
De ser ju dock de inbetalningar du gör till andra banker, så de kan ju se att det finns ett lån, dock inte hur stort det är.

Min bank ringde upp mig och frågade om ett lån jag hade på en annan bank, och om jag inte ville flytta det till dem istället om de kunde ge en bättre ränta (vilket de kunde nu, var inte så ifrån början, därav att jag tog lånet hos annan bank)

De stora bankerna och ett antal aktörer till lämnar uppgifter om lån och krediter till UC, som då sen syns på kreditupplysningar tagna av någon av dessa aktörer: https://www.uc.se/hjalp--kontakt/kre...ditupplysning/
Citera
2021-09-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
De stora bankerna och ett antal aktörer till lämnar uppgifter om lån och krediter till UC, som då sen syns på kreditupplysningar tagna av någon av dessa aktörer: https://www.uc.se/hjalp--kontakt/kre...ditupplysning/

Vet inte varför du citerar mitt inlägg? Som jag skrev så får kreditinstitut beställa kreditupplysning först när man är på väg att ingå i avtal med kunden. Därför måste de ställa frågorna först. Kreditupplysning på privatperson utan legitimt skäl är olagligt. ​

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Det förutsätter att betalning av lånet i den andra banken sker från kontot i den aktuella banken. Inte direkt ovanligt att folk har konto i mer än en bank. Men som du skriver kan de inte veta storleken på lånet och alltså är det inte särskilt relevant för ämnet.

Inte heller så relevant men du kan vara säker på att banken du först hade lån hos inte har lämnat uppgifter om det till banken som erbjöd bättre ränta. Det bryter mot banksekretessen och man är inte intresserad av att lämna uppgifter till konkurrenter oavsett.
Citera
2021-09-15, 10:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Vet inte varför du citerar mitt inlägg? Som jag skrev så får kreditinstitut beställa kreditupplysning först när man är på väg att ingå i avtal med kunden. Därför måste de ställa frågorna först. Kreditupplysning på privatperson utan legitimt skäl är olagligt. ​

Jag citerade dig eftersom du skrev:

Citat:

Jag uppfattade ovan som att du menade att lån i andra banker ser de aldrig, men jag kanske missuppfattade dig - du kanske menade att de inte ser lån i andra banker förrän de tar kreditupplysning.
Citera
2021-09-15, 12:22
Medlem
Citat:
Vet Det förutsätter att betalning av lånet i den andra banken sker från kontot i den aktuella banken. Inte direkt ovanligt att folk har konto i mer än en bank. Men som du skriver kan de inte veta storleken på lånet och alltså är det inte särskilt relevant för ämnet.

Är det okej att banken analyserar ens betalningsmönster i mrknadsföringsyfte?
Citera
2021-09-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag citerade dig eftersom du skrev:

Jag uppfattade ovan som att du menade att lån i andra banker ser de aldrig, men jag kanske missuppfattade dig - du kanske menade att de inte ser lån i andra banker förrän de tar kreditupplysning.

Då är jag med, precis, de ser inte lån utan att göra en kreditupplysning. Det får de dock göra först när de är på väg att ingå i avtal med kunden men för att nå dit måste de ju först ställa frågorna för att kunna avgöra om det är lönt att ens gå vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det okej att banken analyserar ens betalningsmönster i mrknadsföringsyfte?

Högst tveksam till att det sker. Kan inte svara på om det är tillåtet eller inte.
Citera
2021-09-15, 12:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Då är jag med, precis, de ser inte lån utan att göra en kreditupplysning. Det får de dock göra först när de är på väg att ingå i avtal med kunden men för att nå dit måste de ju först ställa frågorna för att kunna avgöra om det är lönt att ens gå vidare.

Aha - då har vi samma uppfattning!
Citera
2021-09-17, 13:58
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Varför är det ett problem att de frågar?

Lån och sparande i andra banker ser de givetvis inte, det skulle krävas att samtliga kreditinstituts system är kopplade till varandra vilket aldrig kommer hända, det finns nämligen något som heter banksekretess.
Det är inget problem att dom frågar men känndes lite skumt att dom frågar det varje gång man är hos banken. Dom minns vad vi pratat om(lite personliga saker) 1 år tidigare samt kan se vart jag bor, ser mina korthändelser, in- och uttag m.m. men frågar vad jag tjänar varje gång.

Banksekretess kanske är en del av svaret. Då har dom alltså ingen inblick i vad som händer hos andra banker alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in