• 1
  • 2
2021-09-14, 05:06
Medlem
Får du arbetslöshetsersättning skiter de fullständigt hur mycket pengar och var du har det.
Senast redigerad av lodjuret 2021-09-14 kl. 05:09.
Citera
2021-09-15, 09:08
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag vet att inför ansökan om bostadstillägg så kollar försäkringskassan banktillgodohavanden, aktier den 31 december varje år, via deklarationen. En kompis berättade att bostadstillägget sjunker om du har sparat kapital, aktier över 100 000 kr, så därför för många över pengar till sina anhöriga för att den 31 december ha en summa under 100 000 kr på sina konton, så att de kan få bostadstillägg kommande år.

Vad jag vet kan inte Fk gå in direkt på folks bankkonton och se vad folk har för summor där.

Så de ser alla aktieinnehav på tex ISK? Eller bara de aktier som man säljer och som är kapitalinkomst? Skatteverket redovisar väl bara köpt och sålda aktier på vanligt aktiekonto? Hur ser FK ISK kontot?
Senast redigerad av Klappasäften 2021-09-15 kl. 09:11.
Citera
2021-09-15, 16:48
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag vet att inför ansökan om bostadstillägg så kollar försäkringskassan banktillgodohavanden, aktier den 31 december varje år, via deklarationen. En kompis berättade att bostadstillägget sjunker om du har sparat kapital, aktier över 100 000 kr, så därför för många över pengar till sina anhöriga för att den 31 december ha en summa under 100 000 kr på sina konton, så att de kan få bostadstillägg kommande år.

Vad jag vet kan inte Fk gå in direkt på folks bankkonton och se vad folk har för summor där.

Klart som fan att man inte ska ha bidrag om man har pengar på banken. Felet är att man inte får samköra register för att komma över bidragsfusket.
Citera
2021-09-20, 05:04
Medlem
Klappasäftens avatar
Hur hindrar jag FK att se aktieinnehav? Registrerar Skatteverket alla aktieinnehav?
Citera
2021-09-20, 05:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur hindrar jag FK att se aktieinnehav? Registrerar Skatteverket alla aktieinnehav?

Finns det något riktigt bevis för att Försäkringskassan kan se aktieinnehav, eller är det bara en trådsanning?

Det är skillnad på aktieinnehav och inkomst av kapital.
Senast redigerad av trottwell 2021-09-20 kl. 05:59.
Citera
2021-09-20, 05:52
Medlem
Nu vet inte jag hur de plockar information. Men kollar de deklarationen är det lätt avvärjt genom att handla på en kapitalförsäkring istället. Där står banken/försäkringsbolaget som de facto ägare av värdepappren och syns alltså inte i din deklaration under kapitalinkomst.

Har svårt att föreställa mig att de inte skulle ha koll på detta dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in