Citat:
Ursprungligen postat av
milianna
Jag har bott på (olika ställen) på Kungsholmen i ca 20 år, och har faktiskt inte identifierat något lag, jag är fotbollsintresserad. AIK, visst, men det är ändå de som är uppväxta i norrort. Jag förstår inte hur inte AIK är självklarare, Karlbergs slottspark är liksom "vår" skog.
Sen är det såklart det lokala laget Karlbergs BK som man supportar automatiskt, genom att köpa ICA-kassar, julgranar osv.
Ja det är märkligt. Det kan dock inte ha undgått ngn att AIK/Black Army/Sol Invictus/Div. Ultras firade 130-års jubileet med fyrverkerier och bengaler med just Stadshuset, Kungsholmen som fond. Så helt neutralt kan ju inte Kungsholmen vara, iaf inte med AIK ögon sett. Hade ju varit otänkbart att ha samma event på Medis eller säg med Kaknästornet som fond.
Om man just talar Kungsholmen är det ju både en Ö och en stadsdel i en snävare bemärkelse och inte helt homogent med en Essinge-led som skär rätt igenom Ön. Enligt folkräkningen för 2020 ser det ut som följer.
Kungsholm församling (ibland kallat för nedre Kungsholmen eller Östra Kungsholmen): 20,013
St Göran (Västra delen av "Innerstads-kungsholmen, avgränsat i öster av Igeldamsgatan): 16,816
Stadshagen (med halva hornsberg): 8652
Kristineberg (med andra halvan av hornsberg): 7641
Och sist lilla Fredhäll (5401) och Marieberg (3301) som mer får ses som ngn slags förorter.
Räknar inte med Essinge öarna här för det är som synes.
Tuttifrutti 41,000. Eller ungefär så många som bor i de tre "fina" Östermalmsförsamlingarna, Hedvig Elenora, Oscars och Engelbrekts.
Så det är inte direkt småpotatis för det laget som kunde "vinna" slaget om Kungsholmen.