• 1
  • 2
2021-09-13, 09:03
Medlem
Man behöver inte vara kund i en viss bank för att den ska utfärda ett nytt bankid, men man måste fysiskt infinna sig och visa upp sitt leg, så där går de kontorslösa bankerna bort.

Vill man förnya/förlänga ett bankid kan man t.ex. ha ett gratis konto hos Skandiabanken, dvs utan kort.
Citera
2021-09-13, 14:32
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om bankid finns så klarar man sig med https://www.marginalen.se/privat/kor...ngar/im-yours/ och betala räkningar kan man sköta via kivra om man vill idag.

BankID och transaktionskonto kan man få av Skandia, gratis. Skandia är dock inte så integrerade, de funkar inte med Trustly och inte för att direkt betala räkningar från Kivra.

Menar du att om man har I'm yours från Marginalen så kan man klicka på en räkning i Kivra och betala direkt utan att man behöver hålla på att kopiera OCR-numret osv?
Citera
2021-09-13, 14:35
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Man behöver inte vara kund i en viss bank för att den ska utfärda ett nytt bankid, men man måste fysiskt infinna sig och visa upp sitt leg, så där går de kontorslösa bankerna bort.

Vill man förnya/förlänga ett bankid kan man t.ex. ha ett gratis konto hos Skandiabanken, dvs utan kort.

Är du säker? Jag tror att Skandia kan fixa ett nytt bankid genom att man skickar in papper till dem, eventuellt kopia av legitimation.

I Europa är det rätt vanligt att man kan göra ett videosamtal där man visar upp sitt leg för att identifiera sig när man öppnar ett nytt bankkonto.
Citera
2021-09-13, 14:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
BankID och transaktionskonto kan man få av Skandia, gratis. Skandia är dock inte så integrerade, de funkar inte med Trustly och inte för att direkt betala räkningar från Kivra.

Menar du att om man har I'm yours från Marginalen så kan man klicka på en räkning i Kivra och betala direkt utan att man behöver hålla på att kopiera OCR-numret osv?

Det är nog bara en tidsfråga innan skandia gör som resten av bankerna och tar betalt för någon bastjänst. Som det är nu besvaras alltid frågan om gratis bank med "skandia". Bankid har helt enkelt blivit bankernas "heliga graal".

Jag har inte testat tjänsten själv men kivra har möjligheten att koppla ett bankkonto för att betala räkningar, dvs det borde fungera med vilket svenskt transaktionskonto som helst.
Citera
2021-09-13, 14:46
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag har inte testat tjänsten själv men kivra har möjligheten att koppla ett bankkonto för att betala räkningar, dvs det borde fungera med vilket svenskt transaktionskonto som helst.

Nej. Betala från Kivra funkar med följande: Danske Bank, Handelsbanken, Ica banken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Sparbankerna, Swedbank. Det är de alternativen som kommer fram när jag försöker.
Citera
2021-09-13, 14:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej. Betala från Kivra funkar med följande: Danske Bank, Handelsbanken, Ica banken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Sparbankerna, Swedbank. Det är de alternativen som kommer fram när jag försöker.

Aj då, då sket det sig. Storbankerna kämpar desperat för att binda kunderna kvar hos sig trots att område efter område får allt hårdare konkurrens.

I en ideal värld får vi statligt utgivet elektroniskt id och möjlighet att betala räkningarna via sepa-systemet. Då kommer storbankerna få problem.
Citera
2021-09-13, 14:56
Medlem
416.5hps avatar
Betala via SEPA går att göra med rätt många räkningar idag. IBAN brukar stå längst ned i sidfoten på fakturan.
Citera
2021-09-13, 18:34
Medlem
Citat:
Är du säker? Jag tror att Skandia kan fixa ett nytt bankid genom att man skickar in papper till dem, eventuellt kopia av legitimation.

Det var enklare än så (nyss bytt till Skandia). Det enda som krävdes för att jag skulle få ut ett nytt BankID från Skandia var att jag hade tillgång till den personliga koden som skickas med vanlig post.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in