• 1
  • 2
2021-09-12, 21:06
Medlem
Hej
Jag köpte CBD-olja idag, 20%ig. Kan det hjälpa mot min sociala fobi o ångest? Rökte cannabis när jag var yngre men har således noll erfarenhet av cbd-olja. Hur tar man den ens? En droppe under tungan på morgonen eller? Vad kan jag förvänta mig? Jag jobbar med mina problem på flera sätt, detta är bara en del i att lindra, jag menar inte att hoppas kunna bota mina problem med oljan...
Mvh nybörjare
Citera
2021-09-12, 21:12
Medlem
jewclaws avatar
1-2 teskedar bör du ta, men förvänta dig ingenting typ..
Citera
2021-09-12, 21:17
Medlem
Cancerogens avatar
Olivolja är billigare och har samma kliniska effekt.
Citera
2021-09-12, 21:24
Bannlyst
Helt ärligt har cbd rätt många olika potentiella fördelar. Pallar fan inte gå in på dom alla riktigt just nu eller mekanismer, men är du intresserad så läs på om det endocannabinoida systemet & cbd eller fytocannabinoider i allmänhet. CBD funkar bäst långsiktigt dock är jag rätt säker på. Men dom problemen du nämner är det absolut mkt möjligt att cbd tex kan hjälpa med.

Ångest / paranoia är i princip de klassiska exemplena på vad cbd brukar hjälpa med.
Citera
2021-09-12, 21:26
Medlem
Allt med cbd-olja är ett påhitt. Som någon tidigare skrev så är olivolja billigare.
Citera
2021-09-12, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Allt med cbd-olja är ett påhitt. Som någon tidigare skrev så är olivolja billigare.

Vad har du för källor för nåt sånt påstående då?
Finns egentligen gott om vetenskapliga bevis & studier på att bara CBD tex kan va bra / hjälpa mot massa olika saker.
Sen finns det ju i princip oändligt med olika anekdotiska bevis också.

Sen stämmer det ju egentligen att det är lika lätt tillgängligt som olivolja egentligen så kan ej skada o prova för folk
Citera
2021-09-12, 23:34
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsirgentleman
Vad har du för källor för nåt sånt påstående då?
Finns egentligen gott om vetenskapliga bevis & studier på att bara CBD tex kan va bra / hjälpa mot massa olika saker.
Sen finns det ju i princip oändligt med olika anekdotiska bevis också.

Sen stämmer det ju egentligen att det är lika lätt tillgängligt som olivolja egentligen så kan ej skada o prova för folk

För att få någon som helst påvisbar klinisk effekt av CBD-olja så behöver du inta sådana brutala mängder att du utöver dina ursprungliga problem även kommer bli fet som en gris och gå i personlig konkurs.

Reklam är en sak. Verkligheten något helt annat.
Citera
2021-09-13, 05:45
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nathaliejzh
Hej
Jag köpte CBD-olja idag, 20%ig. Kan det hjälpa mot min sociala fobi o ångest? Rökte cannabis när jag var yngre men har således noll erfarenhet av cbd-olja. Hur tar man den ens? En droppe under tungan på morgonen eller? Vad kan jag förvänta mig? Jag jobbar med mina problem på flera sätt, detta är bara en del i att lindra, jag menar inte att hoppas kunna bota mina problem med oljan...
Mvh nybörjare
CBD-olja har en mild lugnande effekt och kan t.ex. hjälpa för att få en bättre sömn. Men för någon med seriösa psykoloska problem hjälper den knappast . Bättre att du försöker med någon typ av terapi.

CBD-olja är dock ingen bluffprodukt som vissa här i tråden verkar tro. Finns många med kronisk värk som får lindring med hjälp av CBD-olja. Själv tog jag det då jag hade ledvärk pga influensa och tyckte att det hjälpte bra. Fem droppar under tungan.
Citera
2021-09-13, 07:13
Medlem
gorillaglues avatar
CBD olja har en anti inflammatorisk effekt och det gör att t.ex. gamla får det lättare att komma ur sängen på morgonen de blir smidigare i leder, som att smörja en gammal traktor sa läkarna på Amsterdam UMC. Cannabis fungerar dåligt på ångest kan i många fall förvärra istället. Man ska inte röka när man har ångest om ångesten tillhör en sjukdomsbild men tillfällig ångest kan lindras. CBD i all ära men det kan inte bota sjukdomar det underlättar och lindrar vissa symtom. CBD är inte mer fantastiskt än aloevera utan på samma nivå. I landet jag bor kan man få cannabis utskrivet av läkare och det är sällan det skrivs ut ren cbd utan att det är thc med i olika nivåer eftersom det är blandningen som kan göra något.
Citera
2021-09-13, 14:41
Medlem
Skrattretande att vissa verkar tro att CBD olja är en bluffprodukt. Finns oändligt med vetenskaplig forskning och anekdotisk bevisföring. Bara för du inte blir väck/bäng utav det som du blir utav THC/gräs betyder det inte att det inte funkar. Har ni inte använt Google? Alltså trolls.

Snacka om hashtomtar som blundar för verkligheten.
I CBD hampa finns det olika cannabinoider (CBD, CBN, CBC, CBG osv osv hur många som helst till), många olika terpener och flavonoider som alla har olika verkan terapeutiskt, från inflammation till sömngivande (CBN är otroligt bra sömnmedel, bättre än THC) och ångestdämpande(CBD, CBG, CBN) samt antidepressivt (CBC).

Hela reddit använder detta effektivt istället för giftiga mediciner, eller hela internet, och ni tror det är placebo? Ni måste i sådana fall testat riktigt kass olja eller tagit den på fel sett och fått dålig biotillgänglighet. Om du gör olja på bra CBD buds så kommer den vara väldigt effektiv.

Bara en sönderrökt tomte tror att att THC är det enda som har någon verkan. Som sagt inte alla är ute efter att bli väck eller stenade utan vill dämpa ångest, depressioner, insomnia, smärta, inflammation.

Lmao, jag dricker olivolja för att det är nyttigt som kostillskott men nej det saknar den verkan som CBD hampa har, kanske möjligtvis antiinflammatorisk verkan har det.

Jag köper billig hampa för några ören eller kronor grammet, decarbar den och gör te med olja/smör. Är mer effektivt än många mediciner mot div. åkommor.

Och jag har rökt cannabis för flera år sedan en hel del så jag vet att det har skillnad, men att det funkar finns det ingen tvekan om. Synd att ni inte hittat det som funkar för er. Mig hjälper det otroligt i vardagen samt när jag ska sova, tack vare detta behöver jag inte använda gräs eller giftigt spice(ush) för att dämpa åkommor.
Citera
2022-06-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Skrattretande att vissa verkar tro att CBD olja är en bluffprodukt. Finns oändligt med vetenskaplig forskning och anekdotisk bevisföring. Bara för du inte blir väck/bäng utav det som du blir utav THC/gräs betyder det inte att det inte funkar. Har ni inte använt Google? Alltså trolls.

Snacka om hashtomtar som blundar för verkligheten.
I CBD hampa finns det olika cannabinoider (CBD, CBN, CBC, CBG osv osv hur många som helst till), många olika terpener och flavonoider som alla har olika verkan terapeutiskt, från inflammation till sömngivande (CBN är otroligt bra sömnmedel, bättre än THC) och ångestdämpande(CBD, CBG, CBN) samt antidepressivt (CBC).

Hela reddit använder detta effektivt istället för giftiga mediciner, eller hela internet, och ni tror det är placebo? Ni måste i sådana fall testat riktigt kass olja eller tagit den på fel sett och fått dålig biotillgänglighet. Om du gör olja på bra CBD buds så kommer den vara väldigt effektiv.

Bara en sönderrökt tomte tror att att THC är det enda som har någon verkan. Som sagt inte alla är ute efter att bli väck eller stenade utan vill dämpa ångest, depressioner, insomnia, smärta, inflammation.

Lmao, jag dricker olivolja för att det är nyttigt som kostillskott men nej det saknar den verkan som CBD hampa har, kanske möjligtvis antiinflammatorisk verkan har det.

Jag köper billig hampa för några ören eller kronor grammet, decarbar den och gör te med olja/smör. Är mer effektivt än många mediciner mot div. åkommor.

Och jag har rökt cannabis för flera år sedan en hel del så jag vet att det har skillnad, men att det funkar finns det ingen tvekan om. Synd att ni inte hittat det som funkar för er. Mig hjälper det otroligt i vardagen samt när jag ska sova, tack vare detta behöver jag inte använda gräs eller giftigt spice(ush) för att dämpa åkommor.

Jag tycker att CBD oljan bara funkar på mig de första dagarna sedan känner jag inte likadant? Har 20 procent och har även ökat dosen.. Första dagarna är det ju helt fantastiskt och sedan slutar jag för att det inte hjälper.
Citera
2022-07-01, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudeman28
Jag tycker att CBD oljan bara funkar på mig de första dagarna sedan känner jag inte likadant? Har 20 procent och har även ökat dosen.. Första dagarna är det ju helt fantastiskt och sedan slutar jag för att det inte hjälper.

Prövat att ta det på olika sätt, t.ex. sublingualt? Testa äta det på tom mage med något som har högt fettinnehåll, t.ex. lite pizza. Rekommenderar även vanlig ört te du kan köpa på Ica(sådant som innehåller citronmeliss, lavender, mynta t.ex.) ihop med CBDt, dessa innehåller också vissa terpener samt också andra terapeutiska ämnen som kan boosta bindandet utav vissa receptorer, ett ämne i citronmeliss binder till CB2 t.ex.
Andra vanliga kostillskott, speciellt växtbaserade sådana synergerar mycket väl med CBD.

Jag brukar ofta ta uppehåll, ibland på flera veckor. Men när jag använder CBD flera dagar i rad så funkar det också bra. Jag blir inte hög eller något men blir fungerande, mina hjärnspöken dämpas och jag kan fokusera på att göra det jag ska samt sover lite bättre, depressioner minskas t.ex..

Testat att använda CBD hampa och göra te på det? Oljorna är decarboxylerad cbd hampa koncentrat. För mig funkar även sådan extremt billigt cbd hampa med 2% CBD i, men man måste decarboxylera den samt ha i några teskedar per kopp då.

Testat lägga till pyttelite CBG, CBC eller mycket lite CBN om du vill ha något mer ångestdämpande?
Vissa oljor har mest CBD och inget av de andra, de andra är också viktiga för dess terapeutiska effekter. Samma sak med terpener och bioflavoner som ska också har mycket hälsofrämjande egenskaper och sammarbetar med de andra ämnen. Det är därför jag föredrar köpa hampa och äta/dricka den, men oljorna är praktiska om man hittar bra kvalité, bara lite dyrare.

Vissa få oljor jag sett, skriver butiken full spektrum men innehåller knappt något av de andra viktiga ämnen(speciellt knappt någon cbc, cbg, cbn, osv), även om det sällan är så och många butiker är bra inrikes. Allt beror på vilken hampa de gjort oljan på samt hur bra de extraherat det, liksom använder de en dålig hampa och en dålig extraktionsmetod så kommer det vara sådär även om det är full spektrum.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2022-07-01 kl. 02:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in