2021-09-12, 17:47
Medlem
Hej hittade ett riktigt slitet gammalt 2 kg paket med strösocker längst in i mitt köksskåp men jag kan inte hitta någon bra datum märkning.
Hittade dock en rad över streckkoden där det står LF 110593 betyder det att paketet är från 1993?
Citera
2021-09-12, 18:03
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Hej hittade ett riktigt slitet gammalt 2 kg paket med strösocker längst in i mitt köksskåp men jag kan inte hitta någon bra datum märkning.
Hittade dock en rad över streckkoden där det står LF 110593 betyder det att paketet är från 1993?

Socker blir aldrig dåligt

https://www.gp.se/nyheter/2.208/list...ngas-1.3720687
Citera
2021-09-12, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Socker blir aldrig dåligt

https://www.gp.se/nyheter/2.208/list...ngas-1.3720687

Otroligt! Vilka jävla superlivsmedel!!!
Citera
2021-09-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Otroligt! Vilka jävla superlivsmedel!!!
Ja det har i princip evig hållbarhet. Det är ju stabila kristaller. Man hade ju beredskapslager med socker förut, stora lador i skogen. Vet inte hur ofta det byttes ut, kanske aldrig...
Citera
2021-09-12, 19:55
Medlem
NukeTheWhaless avatar
På mitt socker så står det att socker har obegränsad hållbarhet och det finns inget "bäst före"-datum.

Har 3 olika socker från 3 olika tillverkare och inget av dom har "bäst före"-datum. Däremot finns en serie siffror som tillverkaren säkert kan använda för att härleda batch och tillverkningsdatum/tid.
Citera
2021-09-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Honung är också utan utgångsdatum.

Inte i Sverige. Socker är det enda livsmedel i Sverige som har lov att inte sätta utgångsdatum. Honung har ett par år även om det i verkligheten håller betydligt längre. Allt sånt finns att hitta på Livsmedelsverkets hemsida.
Citera
2021-09-13, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morsan555
Inte i Sverige. Socker är det enda livsmedel i Sverige som har lov att inte sätta utgångsdatum. Honung har ett par år även om det i verkligheten håller betydligt längre. Allt sånt finns att hitta på Livsmedelsverkets hemsida.

Menade att rent naturligt går honung aldrig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in