2021-09-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har hört att de även vill ändra engelskans woman till wogirl.

En liten not från något utan källa på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Man

Jag kollade upp det där en gång, wo- har samma ursprung som svenskans gamla "viv", woman är alltså ungefär "kvinnomänniska". Wogirl = kvinnoflicka? Känns ju inte som något man vill kallas efter 30 i alla fall.

Men FI tycker kanske inte att kvinnor är människor? Som kvinna känner jag mig avhumaniserad och kränkt! Och vadå person förresten? Per-son? Allvarligt? Om jag jobbade åt Strömstads kommun skulle jag kalla mig tjänsteföräldersdotter, det vore det enda rätta.
Citera
2021-09-12, 11:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Per-son?
Torde väl syfta mer på något maskulint än man.
Citera
2021-09-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Medialt absolut, men inte juridiskt även om jag har stött på enskilda poliser och åklagare som använder begreppet.
Ja lagtexter och liknande är ålderdomliga. En del lagar som fortfarande är giltiga är typ 100 år gamla.

En lag jag förundrats över länge är Utlänningslagen. Där står det fortfarande "utlänningen" på kors och tvärs genom alla sidor och paragrafer. Det passar ju inte in i nuvarande politiskt klimat. Det borde stå "hemvändare" eller "utlandssvenskar".
Citera
2021-09-12, 11:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Angående Strömstad - hur ska de i framtiden tilltala de gränshandlande norrmännen??

Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Medialt absolut, men inte juridiskt även om jag har stött på enskilda poliser och åklagare som använder begreppet.

Åklagarmyndigheten har i alla fall med det på ordlistan på sin hemsida:

Gärningsperson – Den som har begått ett brott.
Det intressanta är att de även har med gärningsman som då förklaras:
Gärningsman – Gärningsperson, dvs. den som har begått ett brott.

Så det verkar som om de bestämt sig för att det är gärningsperson som är det "rätta" även om jag inte har insikt i hur de använder det i dagligt arbete.
Citera
2021-09-12, 11:43
Medlem
Negressdrottningens avatar
Är det någon som vet om man kan få några som helst repressalier genom att fortsätta säga "Tjänsteman"? Som vanlig svensson det vill säga. Jag kommer nog inte vänja om mig till "tjänsteperson", inte för att jag vägrar utan för att det låter ju helt fel och sedan är man van vid det korrekta ordet.

Som sagt, hur bemannas denna nya tjänst/tjänst som fått nytt namn? Ska den bepersonas? Och jagar polisen en våldtäktsperson? Om tidningen skriver om en våldtäktsperson så kommer >95% fundera om man inte visste om gärnings...personen var en man eller en kvinna, väldigt kontraproduktivt för utredningen.

Edit: Aha...
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Åklagarmyndigheten har i alla fall med det på ordlistan på sin hemsida:

Gärningsperson – Den som har begått ett brott.
Det intressanta är att de även har med gärningsman som då förklaras:
Gärningsman – Gärningsperson, dvs. den som har begått ett brott.

Så det verkar som om de bestämt sig för att det är gärningsperson som är det "rätta" även om jag inte har insikt i hur de använder det i dagligt arbete.
Citera
2021-09-12, 11:45
Medlem
Whitfieldss avatar
Tjänsteman är ett yrke och bär ej någon genustillhörighet. Ordet är 100% genusneutralt. Med tanke på att man vill eftersträva könsneutrala benämningar känns ett byte till tjänsteperson mkt märkligt. Det verkar som om historielösheten, inkonsekvensen, flummigheten och bristen på bildning nått nya höjder i Strömstad.
Citera
2021-09-12, 11:49
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Hur "bemannar" man dessa tjänster?

Man går till ett Bekvinningsföretag och hyr in tramspersoner.
Citera
2021-09-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nu är det klubbat i Strömstad att benämningen "Tjänsteman" ska skrotas och istället ska benämningen "Tjänsteperson" användas. Kommer andra kommuner att följa efter och är det bara jag som tycker att det börjar gå för långt med könshetsen i svenska språket?
https://www.expressen.se/gt/tjanstem...r-konsneutral/

Men skulle ju kunna undra hur många årslöner till undersköterskor och dagisfröknar den organisatoriska överbyggnaden som ligger bakom det här beslutet skulle kunna täcka?
Citera
2021-09-12, 11:51
Medlem
J.H.s avatar
Som vanligt dumt och historielöst.
Ex. i manskapet ingick även trossen som innefattar både karlar, kvinnor och ibland även barn. Som många redan skrivit så blir det helt fel när ord och titlar ska ändras utan kunskap och efterforskning utan pga kunskapsbrist och för att det är trendigt.
Citera
2021-09-12, 11:54
Medlem
Tjänsteperson, gärningsperson mm istället för tjänsteman, gärningsman mm låter väldigt bra i mina öron.

Detta är i mina ögonknappast politiskt korrekt eller vänster-hbtq-genus-flummigt som mycket annat dravel vi har fått höra under alltför lång tid.
Citera
2021-09-12, 12:03
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nu är det klubbat i Strömstad att benämningen "Tjänsteman" ska skrotas och istället ska benämningen "Tjänsteperson" användas. Kommer andra kommuner att följa efter och är det bara jag som tycker att det börjar gå för långt med könshetsen i svenska språket?
https://www.expressen.se/gt/tjanstem...r-konsneutral/

Herregud vilken tramstråd. Detta måste vara den löjligaste sak som det går att uppröra sig över.

Det som är bra är att när folk har tid att uppröra sig över sådant här och inte verkligt allvarliga saker, ja då vet man att man bor i ett fantastiskt bra land!
Citera
2021-09-12, 12:04
Medlem
NeinChads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Hur "bemannar" man dessa tjänster? Vad var det för fel med "tjänstehjon" när man ändå ska ändra?
Bra frågor, och bra förslag med "tjänstehjon". Det kommer jag att börja använda i ren protest om fittstimmets vilja går igenom.

Antingen det eller "tjänsteluder".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in