Hej, har sökt lite jobb och var på arbetsintervju igår och har fått ett mail om att de vill att jag kommer och skriver kontrakt på måndag (tjänst på deltid med varierande arbetstider). Jag har dock en arbetsintervju på ett annat företag på tisdag som är på heltid och som jag tror erbjuder högre timlön. Vill hellre ha den andra jobbet men är rädd att gå arbetslös, hur f*n gör jag?
Hej, har sökt lite jobb och var på arbetsintervju igår och har fått ett mail om att de vill att jag kommer och skriver kontrakt på måndag (tjänst på deltid med varierande arbetstider). Jag har dock en arbetsintervju på ett annat företag på tisdag som är på heltid och som jag tror erbjuder högre timlön. Vill hellre ha den andra jobbet men är rädd att gå arbetslös, hur f*n gör jag?
Vill du vara säker så skriver du på pappret, åker på den andra intervjun, får du det jobbet också och det är som du säger en heltidstjänst med bättre betalt så säger du upp dig på det första jobbet. Börjar sen jobba på det andra jobbet och njuter av livet.
Be att få återkomma med besked då du sitter i en oavslutade anställningsprocess med en annan arbetsgivare. säg , jag lämnar besked datum x.
alternativ
Beror på hur deltidsjobebt är formulerat, börjar det med provanställning så kan du gå på dagen för ett annat arbete
du kan med andra ord börja på måndag och säga upp dig på dagen onsdag. om du fick det andra jobebt. (kan nog va bra att säga till arbetsgivaren att du hade något privat inbolat så du inte måste jobba när du har den andra intervjun)
Svar: I LAS (lagen om anställningsskydd) så finns det ingen uppsägningstid för provanställningar utan parterna kan välja att avbryta en provanställning. I lagen finns det regler som ibland ger arbetsgivaren och arbetstagaren olika rättigheter och skyldigheter. Provanställning är ett sådant exempel där det gäller olika regler beroende på om det är arbetsgivaren eller arbetstagaren som vill avbryta anställningen. Om du som anställd vill avbryta måste du lämna besked om detta men du har ingen skyldighet att göra det en viss tid i förväg. Du kan alltså lämna beskedet (rekommendationen är att beskedet är skriftligt) till din arbetsgivare och därefter lämna arbetsplatsen omedelbart. Vill arbetsgivaren avsluta en provanställning ska de underrätta den anställde och säga till minst 14 dagar innan och sedan lämna ett besked.
Men man kan enligt LAS avtala om annat, vi rekommenderar dig därför att undersöka ditt anställningsavtal och ett eventuellt kollektivavtal för att se om du måste iaktta uppsägningstid när du vill avbryta din provanställning.
Senast redigerad av slö 2021-09-11 kl. 14:15.
Vill du vara säker så skriver du på pappret, åker på den andra intervjun, får du det jobbet också och det är som du säger en heltidstjänst med bättre betalt så säger du upp dig på det första jobbet. Börjar sen jobba på det andra jobbet och njuter av livet.
Inget konstigt med detta.
Jag var i samma situation som du ganska nyligen.
Körde enligt ovan mot jobb1 i ca 3 månader innan jag fick kontrakt för jobb2 som jag tog.
Då det är en halvtidstjänst så har jag svårt att tänka mig att du blivit erbjuden en fast tjänst utan provanställning. Under provanställningen har man ingen uppsägningstid om du säger upp dig.
Det tillför också en hel del jobb att anställa personen då det ska fram papper, kläder, arbetsredskap och liknande så om du sen väljer att inte börja så slipper de allt sånt. Givetvis kommer den näst bästa personen få erbjudande om jobbet.
Är du osäker så kontakta fackförbundet som företaget tillhör.