2021-09-11, 14:06
Medlem
Hej, har sökt lite jobb och var på arbetsintervju igår och har fått ett mail om att de vill att jag kommer och skriver kontrakt på måndag (tjänst på deltid med varierande arbetstider). Jag har dock en arbetsintervju på ett annat företag på tisdag som är på heltid och som jag tror erbjuder högre timlön. Vill hellre ha den andra jobbet men är rädd att gå arbetslös, hur f*n gör jag?
Citera
2021-09-11, 14:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne02
Hej, har sökt lite jobb och var på arbetsintervju igår och har fått ett mail om att de vill att jag kommer och skriver kontrakt på måndag (tjänst på deltid med varierande arbetstider). Jag har dock en arbetsintervju på ett annat företag på tisdag som är på heltid och som jag tror erbjuder högre timlön. Vill hellre ha den andra jobbet men är rädd att gå arbetslös, hur f*n gör jag?

Vill du vara säker så skriver du på pappret, åker på den andra intervjun, får du det jobbet också och det är som du säger en heltidstjänst med bättre betalt så säger du upp dig på det första jobbet. Börjar sen jobba på det andra jobbet och njuter av livet.
Citera
2021-09-11, 14:12
Medlem
solhatts avatar
Be om att få ta hem kontraktet för jobb1 och att du vill titta genom och fundera på det.
Citera
2021-09-11, 14:13
Medlem
Citat:

Be att få återkomma med besked då du sitter i en oavslutade anställningsprocess med en annan arbetsgivare. säg , jag lämnar besked datum x.

alternativ

Beror på hur deltidsjobebt är formulerat, börjar det med provanställning så kan du gå på dagen för ett annat arbete

du kan med andra ord börja på måndag och säga upp dig på dagen onsdag. om du fick det andra jobebt. (kan nog va bra att säga till arbetsgivaren att du hade något privat inbolat så du inte måste jobba när du har den andra intervjun)

Senast redigerad av slö 2021-09-11 kl. 14:15.
Citera
2021-09-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vill du vara säker så skriver du på pappret, åker på den andra intervjun, får du det jobbet också och det är som du säger en heltidstjänst med bättre betalt så säger du upp dig på det första jobbet. Börjar sen jobba på det andra jobbet och njuter av livet.

Borde det inte vara någon uppsägningstid?
Citera
2021-09-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solhatt
Be om att få ta hem kontraktet för jobb1 och att du vill titta genom och fundera på det.

Ett alternativ jag överväger!
Citera
2021-09-11, 14:20
Medlem
solhatts avatar
Citat:
Ett alternativ jag överväger!

Inget konstigt med detta.
Jag var i samma situation som du ganska nyligen.
Körde enligt ovan mot jobb1 i ca 3 månader innan jag fick kontrakt för jobb2 som jag tog.
Citera
2021-09-11, 14:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Borde det inte vara någon uppsägningstid?

Då det är en halvtidstjänst så har jag svårt att tänka mig att du blivit erbjuden en fast tjänst utan provanställning. Under provanställningen har man ingen uppsägningstid om du säger upp dig.
Det tillför också en hel del jobb att anställa personen då det ska fram papper, kläder, arbetsredskap och liknande så om du sen väljer att inte börja så slipper de allt sånt. Givetvis kommer den näst bästa personen få erbjudande om jobbet.

Är du osäker så kontakta fackförbundet som företaget tillhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in