2021-09-10, 23:20
Medlem
Jofandus avatar
Hej

En släkting är spelmissbrukare och har tack vare missbruket aldrig pengar till mat och räkningar. Jag har en stor gård med flera fastigheter och mycket mark och skog. Det händer ett tiotal gånger varje år att släktingen hör av sig och vill byta tjänster mot pengar. I vintras fick släktingen snöröja min gård vid några tillfällen och som tack fick min släkting ett par hundra kronor för besväret. I början av sommaren målade släktingen om ett garage jag har på tomten, klippa gräs, kratta löv - ja det mesta. Så här har vi hållit på under några år. Dock är det ett problem: när jag säger nej och inte har något jobb så blir släktingen skogstokig och blockerar mig på sociala medier. Möter jag släktingen på affären så tittar släktingen åt ett annat håll. Efter några veckor är allt bortglömt och släktingen hör av sig igen. Vid detta tillfället råkar jag ha något att göra, varpå släktingen får göra detta och vips är jag bästa kompisen - fram till den dagen det inte finns något att göra. Sedan börjar allt om på nytt och släktingen är förbannad. Så här har släktingen hållit på i säkert 5-10 år. Får släktingen inte pengar till att spela så är jag den dummaste och elakaste människan på hela jorden.

Vad fan ska jag göra? Är detta typiskt beteende hos missbrukare oavsett vad som missbrukas? Relationer krasas sönder för att sedan lappas ihop till ”världens bästa vä n” för att sedan krasas sönder lika snabbt.
Citera
2021-09-10, 23:31
Medlem
Lite som att kasta pengar på folk som ändå kommer köpa "lustens krav" alltså att man går efter frestelser oavsett om man offrar sin hälsa och sitt liv.
Exempelvis att politiker lägger miljarder på vården, men sedan sker ingen uppföljning i den proportionen som sker i form av pengar.

Han har problem, istället för att kasta pengar på honom försök att "investera" dom lite smartare genom att påtala att han har problem. Spelmissbruk är hemskt, men det hjälper inte att ge pengar på det där sättet.
Hans beteende bör omgående ändras, och hur det ska ändras? Ja, inrikta dig åt professioner som har hand om just sådana missbruk och skicka honom dit (det kostar pengar).
Citera
2021-09-11, 08:34
Medlem
Det verkar vara en fungerande relation tills du inte har jobb att erbjuda. Fråga din släkting när denne blir arg: "Vad hade du gjort i min situation?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in