Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-10, 18:12
Medlem
angelfuck666s avatar
Hej!
Det är årsmodell 1996. Någon som har erfarenhet av denna bil? Den har 4.6 Northstarmotorn och har rullat ca. 10.000 mil. Behöver en ny bil och eftersom jag är dum i huvudet och dessutom gillar bilar så är även denna dinosaurie ett alternativ..
Hur mycket bränsle ska den ha?
Vad kostar underhållet om man jämför med en V70 eller liknande plåtkossa av ungefär samma årgång?
Alla erfarenheter av att äga denna bil eller varför man inte vill äga den mottages med tacksamhet

Mvh. Angelfuck
Citera
2021-09-10, 18:33
Medlem
Personligen så hade jag undvikit allt som har Northstar under huven. Du vill liksom inte ha problem med topplockspackning som i sin tur kan leda till motorhaveri, eller? Annars är den superbekväm, tyst och med mycket elektronik/utrustning.

Om du bryr dig om förbrukning så ska du inte gå i tankar att köpa en bil med V8 överhuvudtaget. Men för att svara på din fråga - Runt 2 liter per mil i stadskörning och cirka 1,3-1,4 blandat.
Sen har du tillgången till reservdelar, som kan vara väldigt begränsad. Ska du till exempel handla skivor, så kan du glömma att köpa de hos Mekonomen eller AD. Skruvat har ventilerade och kostar cirka 3600 kr för två stycken.

Enda Cadillac jag skulle kunna tänka mig ha med V8 är Escalade (6.2 Vortec)
Senast redigerad av BeHPNemesis12345 2021-09-10 kl. 18:37.
Citera
2021-09-10, 18:39
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
En mycket trevlig bil. De flesta säger STS, for short, för Seville Touring Sedan med 305 hästar.

SLS ("...Luxury...") har aningens färre kusar, runt 260.

Vi har själva mångårig erfarenhet sedan länge av åren 1996 till 2002.

Åtta burkars 4.6 Northstar är behaglig men inte skottsäker. Vi vet de som kör blöjaggressivt som blåst toppen.

Själva gubbkör vi och har inte haft några issues med rovan. Räkna med en modest oljeförbrukning på snurror som redan gått runt 20K svenska mil.

Soppa typ runt dryga litern i city, på landsväg brukar vi klara 0,75 med ägget under pellen. De i tråden som påstår "2 liter i sta'n" har inte kört dessa år av STS lr så har de tung gasfot vid varje rödlyse. Datorn visar kontinuerligt soppa-åtgången så du kan med egen körstil påverka.

Kolla noga efter ev. felmeddelanden på interndatorn eftersom elektroniskt styrd fjädring, antisladd och nivåhållning kan spöka.

En sann komfortvagn för små pengar.

Vår rekommendation: Bedöm skicket. Pruta duktigt. Om rätt så långt: Köp.
Citera
2021-09-10, 19:45
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
Hej!
Det är årsmodell 1996. Någon som har erfarenhet av denna bil? Den har 4.6 Northstarmotorn och har rullat ca. 10.000 mil. Behöver en ny bil och eftersom jag är dum i huvudet och dessutom gillar bilar så är även denna dinosaurie ett alternativ..
Vad kostar underhållet om man jämför med en V70 eller liknande plåtkossa av ungefär samma årgång?
Alla erfarenheter av att äga denna bil eller varför man inte vill äga den mottages med tacksamhet

Mvh. Angelfuck
Vill du åka som en kung och gunga fram med en bensinförbrukning som avskräcker de flesta så är det ett underbart alternativ jämfört mot vad man annars får för pengarna. Men skulle föröka hitta en 91 eller 92 så slipper du skatten och har besiktning vart annat år. Då kan du lägga de extra kronorna på bränsle.
Nackdel. Otroligt svårsålda.
Citera
2021-09-11, 00:46
Medlem
TeEsErs avatar
Northstarmotorn har ett ytterst vanligt fel med defekta topplocksbultar vilket kan orsaka hyfsat allvarligt haveri. Det bör vara ett av 90-talets värsta typfel på amerikanska bilar.
Citera
2021-09-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
Hej!

Mvh. Angelfuck

Då skulle du lika gärna kunna leta rätt på en frisk/fräsch BMW E38, alltså deras 7-serie från åren 1994-2001. Då kan du få raksexa, V8 eller V12 med mycket högre kvalitet och driftsäkerhet på allt från kaross, inredning motor växellåda etc. Och minst lika mycket utrustning och lyx, samt komfort och bättre tillgång till reservdelar och i de flesta fall inte heller dyrare. Och med likvärdig eller lägre bränsleförbrukning och betydligt bättre väghållning.
Citera
2021-10-15, 23:16
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Jag har snöat in på den här bilen också. Kommer nån gång köpa en och ha som sommarbil. Känns som mycket bil för pengarna. Men iofs, det kanske blir dyra verkstadsbesök istället 😄
Citera
2021-10-16, 21:35
Medlem
Har oxå funderat på en STS. Det som fått mig att avstå varje gång är det kända problemet med Northstarmotorn, dvs topplocksbultarna drar sönder gängorna i aluminiumblocket. Enda sättet att lösa det på riktigt är att med en jigg borra och gänga om, sätta i grovgängade Time-serthylsor och grovgängade topplocksbultar. Rätt stort jobb.

(Till alla töntar: jag vet att en "bult" inte har gängor. Inga normala människor kallar det topplocksskruv.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in