2022-06-21, 13:53
Medlem
Raderat
Citera
2022-06-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximus999
Äntligen en kritisk tänkande människa på denna tråd! Ja, du har helt rätt i allt, M1 och den senaste (M3) var ju inlagda samtidigt på psyk. Dessutom får man både skadestånd och ersättning från försäkringsbolag, så en nätt summa på minst ca 250000 kr till den som gör en falskanmälan och därmed förstör ett helt liv för en oskyldig...
Se mina inlägg tidigare, det är bara fakta, inga spekulationer. Och se filmen nedan "Döms oskyldiga i Sverige?", som visats i Sveriges Riksdag.

https://www.youtube.com/watch?v=P7pbNgPAVsw

Varför skulle M3 väntat med sin anmälan om det du säger stämmer? Hur kommer M2 in i bilden?
Citera
2022-06-24, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Så allt det här är sant pga Snapchat konv? Om jag går till läkaren och sen snapar min kompis direkt efter och säger att jag blivit antastad, betyder det då att det hänt?

Hur vet man att dessa två "offer" inte känner varandra? Har man inte undersökt deras sociala medier och mobiler? De kanske tänkte att John var det perfekta offret med tanke på hur han såg ut (anabola, enorm, rakat huvud m.m). De har ju hur mycket som helst att vinna på det här rent ekonomiskt.

Önskar att man kunde följa allting som med Amber Heard - Johnny Depp rättegången och dra sina egna slutsatser. Att något inte stämmer här fattar man nästan direkt.

Du kan ju börja med att läsa förundersökningsprotokollet samt tingsrättens och hovrättens dom i de två (tre) första fallen. Sedan är jag övertygad om att protokollet gällande det nya fallet snart kommer att finnas här för läsning.
Citera
2022-06-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Jag tror du Missförstod mig? Jag menade ingenstans att indragen legitimation osv hade med rabatten att göra. Utan att det känns som längden på straffet för detta tredje offer inte är det viktiga - utan att huvudsaken är att även detta offer får skadestånd. Och att han inte kan fortsätta verka i vården. Men legitimationen är redan indragen, så den delen är redan ordnad. Kvar är då skadestånd till offer 3. Och det kommer hon ju få om han döms, och det rabatterad inte. Och då kan det, tycker jag, lite kvitta exakt hur mycket längre frihetsberövande han får. Det är inte det viktigaste.

Jag fastnade för denna del i det du skrev "Och i just detta fall är kanske huvudsaken att brottsoffret får skadestånd", det tolkade jag som att du kanske menade att ett kortare straff än två år nu i det nya fallet hade med det att göra.

Jag håller inte riktigt med om att det spelar mindre roll hur långt straff han får. Jag tycker att han borde få minst minimistraff för alla brott. Jag kan även tänka mig plusstraff. Lite som flerbarnstillägg. Ju fler våldtäkter desto längre straff totalt sett.

Hans böjelse kommer inte att upphöra då han kommer ut, han kommer att hitta nya offer i andra verksamheter. Då är det viktigt att han hålls borta från samhället så länge det går.

Sedan visar forskning att just straffet har betydelse för offret, faktiskt mer än skadeståndet. Skadeståndet ses mest som plåster på såren, att förövaren åker dit och får sitt straff är viktigare. Och sett ur deras syn blir straffrabatten pervers.
Citera
2022-06-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Jag fastnade för denna del i det du skrev "Och i just detta fall är kanske huvudsaken att brottsoffret får skadestånd", det tolkade jag som att du kanske menade att ett kortare straff än två år nu i det nya fallet hade med det att göra.

Jag håller inte riktigt med om att det spelar mindre roll hur långt straff han får. Jag tycker att han borde få minst minimistraff för alla brott. Jag kan även tänka mig plusstraff. Lite som flerbarnstillägg. Ju fler våldtäkter desto längre straff totalt sett.

Hans böjelse kommer inte att upphöra då han kommer ut, han kommer att hitta nya offer i andra verksamheter. Då är det viktigt att han hålls borta från samhället så länge det går.

Sedan visar forskning att just straffet har betydelse för offret, faktiskt mer än skadeståndet. Skadeståndet ses mest som plåster på såren, att förövaren åker dit och får sitt straff är viktigare. Och sett ur deras syn blir straffrabatten pervers.

Jag skrev också det i mitt inlägg. Hur jag tycker om straffrabatten. Men när den nu finns, får man se till det som ändå är positivt (skadestånd mm, och att det inte ges någon rabatt på skadestånd)

Han nekar ju trots överbervisad (ang de två första) så nej han kommer aldrig ens försöka ändra sitt beteende. Och jag tror likt dig att det i någon form kommer att fortsätta när han är ute igen. Där ser jag indragen leg som mycket viktigt och värdefullt. Han kan hitta nya vägar. Men inte göra om det på patienter inom psykiatrin etc. Inte om systemet fungerar (och det vet vi ju alla att det ibland inte gör men det är en annan sak)
Citera
2022-06-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Önskar att man kunde följa allting som med Amber Heard - Johnny Depp rättegången och dra sina egna slutsatser. Att något inte stämmer här fattar man nästan direkt.

Superbra idé att låta tv-sända rättegångar med våldtäktsoffer. Tänkte du verkligen efter ordentligt här?
Citera
2022-06-27, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz
Fupen är sekretessbelagd så jag frågade efter stämningsansökan.
Den skulle godkännas först om man ens får den.

Har någon varit till tingsrätten och hämtat eller avbildat en kopia av förundersökningsprotokollet avseende det nya åtalet?

Naturligtvis bråkade tingsrätten även denna gång och påstod att den är sekretessbelagd, men efter påminnelse om offentlighetslagstiftningen finns den nu att hämta ut i maskerad form. Den är på 190 sidor och vill man ha en kopia i pappersform kostar den 410 kr. Men det är gratis att sitta i ett rum och avbilda den om man vill.

Minns jag inte fel var någon här i tråden in till tingsrätten vid förra åtalet och fick ut alla handlingar på en cd-skiva eller USB-minne till betydligt lägre kostnad.

Jag bor inte ens i Gävleborgs län så har ingen möjlighet att hämta den. Men någon annan kanske har?
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2022-06-27 kl. 11:51.
Citera
2022-06-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalisma
Jag skrev också det i mitt inlägg. Hur jag tycker om straffrabatten. Men när den nu finns, får man se till det som ändå är positivt (skadestånd mm, och att det inte ges någon rabatt på skadestånd)

Han nekar ju trots överbervisad (ang de två första) så nej han kommer aldrig ens försöka ändra sitt beteende. Och jag tror likt dig att det i någon form kommer att fortsätta när han är ute igen. Där ser jag indragen leg som mycket viktigt och värdefullt. Han kan hitta nya vägar. Men inte göra om det på patienter inom psykiatrin etc. Inte om systemet fungerar (och det vet vi ju alla att det ibland inte gör men det är en annan sak)

Jag ser det nu. Jag vet inte varför jag misstolkade dig. Ber om ursäkt för det. Jag läste dig fel helt enkelt.

Du har helt rätt i att när nu lagstiftningen och högsta domstolens prejudicerande domar ser ut som de gör får vi glädjas åt det positiva i allt detta.

Angående legitimationen är det intressant att IVO yrkade på tillfälligt indragen legitimation i avvaktan på att domen skulle vinna laga kraft. Det tyder på att IVO inte litade på att hovrätten skulle besluta om fortsatt häktning. Där steg IVO i min aktning.

Slutligen angående det där med systemet. Det vore intressant att få veta om psykiatrin i Gävleborg i dags datum har infört nya rutiner eller ej angående om manlig personal får vara ensam med kvinnliga patienter på deras rum eller i behandlingsrum? Det har enligt inlägg i den här tråden inte funnits sådana rutiner förr, och skapades inte heller efter M2.

Men hur är det då idag när det framkommit en M3? Har man nu lärt sig läxan eller struntar man fortfarande i detta? Finns det rutiner på plats? Eller finns det fortfarande möjligheter inom psykiatrin i Gävleborg att det kommer nya våldtäktsmän som våldtar nya patienter för att psykiatrin inget lärt?
Citera
2022-06-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Jag ser det nu. Jag vet inte varför jag misstolkade dig. Ber om ursäkt för det. Jag läste dig fel helt enkelt.

Du har helt rätt i att när nu lagstiftningen och högsta domstolens prejudicerande domar ser ut som de gör får vi glädjas åt det positiva i allt detta.

Angående legitimationen är det intressant att IVO yrkade på tillfälligt indragen legitimation i avvaktan på att domen skulle vinna laga kraft. Det tyder på att IVO inte litade på att hovrätten skulle besluta om fortsatt häktning. Där steg IVO i min aktning.

Slutligen angående det där med systemet. Det vore intressant att få veta om psykiatrin i Gävleborg i dags datum har infört nya rutiner eller ej angående om manlig personal får vara ensam med kvinnliga patienter på deras rum eller i behandlingsrum? Det har enligt inlägg i den här tråden inte funnits sådana rutiner förr, och skapades inte heller efter M2.

Men hur är det då idag när det framkommit en M3? Har man nu lärt sig läxan eller struntar man fortfarande i detta? Finns det rutiner på plats? Eller finns det fortfarande möjligheter inom psykiatrin i Gävleborg att det kommer nya våldtäktsmän som våldtar nya patienter för att psykiatrin inget lärt?

Idag stog det faktiskt att Region Gävleborg ska göra en utredning om Psykiatrin . Ang FUP så är det väl ingen som orkar betala 400kr för den. Sen är jag inte heller i Gävle. Dåligt att man inte kan hämta den på någon annan tingsrätt, typ Södertörn så hade jag kunnat hämta den?
https://www.gd.se/2022-06-27/efter-harda-kritiken--nu-ska-vuxenpsykiatrin-genomlysas
Citera
2022-06-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Idag stog det faktiskt att Region Gävleborg ska göra en utredning om Psykiatrin . Ang FUP så är det väl ingen som orkar betala 400kr för den. Sen är jag inte heller i Gävle. Dåligt att man inte kan hämta den på någon annan tingsrätt, typ Södertörn så hade jag kunnat hämta den?
https://www.gd.se/2022-06-27/efter-harda-kritiken--nu-ska-vuxenpsykiatrin-genomlysas

Å tusan! Men rubriken i artikeln pekar på vad den utredningen kommer att leda till. Nämligen inte mycket alls. Kan någon klippa in mer av texten?

Ledningen slår tillbaka i första meningen: "– Vi tar kritiken på största allvar. Men jag vill vara tydlig med att vi får signaler om att alla inte håller med, säger Susanna Björklund, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör."

Det förklarar i sin tur varför det verkar se ut som det gör. Ledningen slår i från sig, och gör det i media även nu. Jag hoppas det blir en oberoende utredning. Staten genom IVO borde göra en utredning, inte regionen internt.
Citera
2022-06-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
Ang FUP så är det väl ingen som orkar betala 400kr för den. Sen är jag inte heller i Gävle. Dåligt att man inte kan hämta den på någon annan tingsrätt, typ Södertörn så hade jag kunnat hämta den?

Varje domstol är en egen myndighet. Därför kan man inte hämta deras handlingar vid andra myndigheter.

Men förra året hade andra i tråden vägarna förbi tingsrätten i Gävle. Vi får hoppas de kan ha det även i år. För som sagt, tingsrätten har meddelat att domen lämnas ut i maskerad form.
Citera
2022-06-27, 23:08
Medlem
Har ni inte några bilder kvar? Är ju många konton från området med skumma sexuella konversationer som försöker kontakta kvinnor online. Är rätt intressant att se så man inte börjar inleda kontakt med något psykfall från den regionen. Känner inte ens till dårarna i min egen stad men det är intressant att se ifall personer ploppar upp någon gång. Våldtäktsmän brukar inte sluta våldta o nätet är perfekt för dem att leta kvinnor på via dejtingsidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in