Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalisma
Jag skrev också det i mitt inlägg. Hur jag tycker om straffrabatten. Men när den nu finns, får man se till det som ändå är positivt (skadestånd mm, och att det inte ges någon rabatt på skadestånd)
Han nekar ju trots överbervisad (ang de två första) så nej han kommer aldrig ens försöka ändra sitt beteende. Och jag tror likt dig att det i någon form kommer att fortsätta när han är ute igen. Där ser jag indragen leg som mycket viktigt och värdefullt. Han kan hitta nya vägar. Men inte göra om det på patienter inom psykiatrin etc. Inte om systemet fungerar (och det vet vi ju alla att det ibland inte gör men det är en annan sak)
Jag ser det nu. Jag vet inte varför jag misstolkade dig. Ber om ursäkt för det. Jag läste dig fel helt enkelt.
Du har helt rätt i att när nu lagstiftningen och högsta domstolens prejudicerande domar ser ut som de gör får vi glädjas åt det positiva i allt detta.
Angående legitimationen är det intressant att IVO yrkade på tillfälligt indragen legitimation i avvaktan på att domen skulle vinna laga kraft. Det tyder på att IVO inte litade på att hovrätten skulle besluta om fortsatt häktning. Där steg IVO i min aktning.
Slutligen angående det där med systemet. Det vore intressant att få veta om psykiatrin i Gävleborg i dags datum har infört nya rutiner eller ej angående om manlig personal får vara ensam med kvinnliga patienter på deras rum eller i behandlingsrum? Det har enligt inlägg i den här tråden inte funnits sådana rutiner förr, och skapades inte heller efter M2.
Men hur är det då idag när det framkommit en M3? Har man nu lärt sig läxan eller struntar man fortfarande i detta? Finns det rutiner på plats? Eller finns det fortfarande möjligheter inom psykiatrin i Gävleborg att det kommer nya våldtäktsmän som våldtar nya patienter för att psykiatrin inget lärt?