Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalisma
Ja bevisläget verkar rätt gott.
Lite intressant med försvarsadvokatens uttalade om att det bara finns "ett påstående". Det här känns som bättre bevisning än de tidigare fallen - och där vet vi ju hur det gick.
Vad ska hon annars säga? Hon måste ju försvara sin klient. Men ja, konversationerna via snapchat och sms kommer väga riktigt tungt. Det ska bli intressant att få ta del av den när FUPen publiceras under nästa vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalisma
Noterar även att det är en chefsåklagare, som lär ha en hel del erfarenhet och rutin. Och som definitivt inte borde väckt åtal i tveksamt läge.
Noterade också den ändringen, att det är lyft till en högre nivå. Eller så är det en ren slump att vederbörande var den som hade tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalisma
Hur fungerar det månntro, blir det någon slags straffrabatt eller att det tidigare straffet omfattar även detta? Eller är det minst två år till på anstaltsom blir resultatet?
Två år till kan det aldrig bli eftersom vi har straffrabatt i Sverige. Frågan är snarare hur många månader som kommer att läggas till tidigare straff. Jag skulle tippa på någonstans mellan 6-7 månader, men då skjuter jag från höften. Jag har ingen aning. Det lär dock finnas NJA från högsta domstolen som ger vägledning. Kan söka i databaserna kring detta och återkomma.
Staten har tidigare beslutat att efter fem våldtäkter får man inget längre straff. Förövaren döms för fem våldtäkter, alla därutöver går förövaren fri ifrån.