2021-09-10, 10:17
Medlem
Hej!
Kpte en produkt p ntet och betalade via Klarna. Fakturan kom via mail. Den frfll och har nu gtt till inkasso. Det jag nu noterar r att mailfakturan varken innehller mitt fullstndiga namn eller min adress. Jag har betalningsskyldighet men undrar om det gr att bestrida att rendet gtt till inkasso (inkassokostnaden) p.g.a den ursprungliga mailfakturan inte innehller mitt fullstndiga namn eller adress.
Senast redigerad av Messiah15 2021-09-10 kl. 10:49.
Citera
2021-09-10, 10:25
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Hej!
Kpte en produkt p ntet och betalade via Klarna. Fick en E-faktura som nu gtt till inkasso. Det jag nu noterar r att E-fakturan varken innehller mitt fullstndiga namn eller min adress. Jag undrar om jag kan bestrida inkassorendet p.g.a fakturan inte innehller mitt fullstndiga namn eller adress.

Menar du att du betalt fakturan som nu gtt till inkasso eller menar du att den r obetald men att du vill bestrida den nd?

Fullstndigt namn s som alla namn...?
Citera
2021-09-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Menar du att du betalt fakturan som nu gtt till inkasso eller menar du att den r obetald men att du vill bestrida den nd?

Fullstndigt namn s som alla namn...?

Nej den har gtt till inkasso d den inte blev betald i tid. Betalningspminnelse gick inte till folkbokfringsadress samt E-fakturan (innan inkasso) innehll endast frnamn och ingen adress.

Jag vill allts underska om det gr att bestrida inkassokostnaden d den ursprungliga E-fakturan endast innehll frnamn och ingen adress. Samt att jag inte ftt ngra brev till min folkbokfringsadress.
Senast redigerad av Messiah15 2021-09-10 kl. 10:32.
Citera
2021-09-10, 10:32
Medlem
Citat:
Hej!
Kpte en produkt p ntet och betalade via Klarna. Fick en E-faktura som nu gtt till inkasso. Det jag nu noterar r att E-fakturan varken innehller mitt fullstndiga namn eller min adress. Jag undrar om jag kan bestrida inkassorendet p.g.a fakturan inte innehller mitt fullstndiga namn eller adress.
Vi fr nog dela upp frgan.

Du undrar om fakturan r korrekt. EU sger att en faktura mste innehlla korrekt och fullstndig namn och adress. Det r fr att fretags transaktioner ska vara sprbara med tanke p moms etc.
https://www4.skatteverket.se/rattsli...amn-och-adress

Sedan r frgan om du juridiskt sett har betalningsansvar. Det har du om du ingtt avtal om att kpa varan och du mottagit den och villkoren i vrigt r uppfyllda. Man r betalningsskyldig ven om man inte ftt faktura.

Du skulle kunna hvda att du saknar giltigt betalningsunderlag d dokumentet inte uppfyller kraven p en faktura och du inte med befriande verkan kan anvnda den fr att fullgra betalningen. Ngot i den stilen.

Men den allra enklaste utvgen r att betala, om du ftt varan och sljaren gjort allt annat rtt. Har ni haft ngon kontakt angende fakturan?
Senast redigerad av SirDuke 2021-09-10 kl. 10:39.
Citera
2021-09-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vi fr nog dela upp frgan.

Du undrar om fakturan r korrekt. EU sger att en faktura mste innehlla korrekt och fullstndig namn och adress. Det r fr att fretags transaktioner ska vara sprbara med tanke p moms etc.
https://www4.skatteverket.se/rattsli...amn-och-adress

Sedan r frgan om du juridiskt sett har betalningsansvar. Det har du om du ingtt avtal om att kpa varan och du mottagit den och villkoren i vrigt r uppfyllda. Man r betalningsskyldig ven om man inte ftt faktura.

Ja betalningsskyldigheten frstr jag. Kan jag bestrida att rendet skickats till inkasso (inkassokostnaden) p.g.ga avsaknaden av namn och adress i den ursprungliga E-fakturan? Kopplat till det du nmner kring EU.
Citera
2021-09-10, 10:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ja betalningsskyldigheten frstr jag. Kan jag bestrida att rendet skickats till inkasso (inkassokostnaden) p.g.ga avsaknaden av namn och adress i den ursprungliga E-fakturan som du nmner kopplat till EU.

De flesta fretag r mna om sina kunder. Du kan skerligen ringa upp dem. Skylla p stress och livet i allmnhet, ppeka att du inte ftt fakturan och drfr inte betalt den i tid. Ofta brukar fretagen d se mellan fingrarna och lta dig betala och avsluta inkassorendet.

Detta beror iofs nog p din betalningsfrmga och historik.

Eftersom du har betalningsskyldighet fr avgnget avtal spelar det nog mindre roll att fakturan r felaktigt formulerad.
Citera
2021-09-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
De flesta fretag r mna om sina kunder. Du kan skerligen ringa upp dem. Skylla p stress och livet i allmnhet, ppeka att du inte ftt fakturan och drfr inte betalt den i tid. Ofta brukar fretagen d se mellan fingrarna och lta dig betala och avsluta inkassorendet.

Detta beror iofs nog p din betalningsfrmga och historik.

Eftersom du har betalningsskyldighet fr avgnget avtal spelar det nog mindre roll att fakturan r felaktigt formulerad.

Han har ju ftt fakturan d den skickats till hans internetbank (om det nu r det som normalt avses med efaktura och inte ngot vis e-post)
Citera
2021-09-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Han har ju ftt fakturan d den skickats till hans internetbank (om det nu r det som normalt avses med efaktura och inte ngot vis e-post)

E-post.
Citera
2021-09-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ja betalningsskyldigheten frstr jag. Kan jag bestrida att rendet skickats till inkasso (inkassokostnaden) p.g.ga avsaknaden av namn och adress i den ursprungliga E-fakturan? Kopplat till det du nmner kring EU.
Jag skulle be om ett korrekt betalningsunderlag. Attackera bara detta grundlggande fel, trassla inte in dig i fljddetaljer om inkasso och extra avgifter etc. Din motpart r nu inkassobolaget s du mste kommunicera med dem.
Citera
2021-09-10, 13:59
Medlem
Citat:
E-post.
FAkturan svl som kravbrevet har ju kommit er tillhanda, drmed ser jag inte att brister i namnet skulle pverka betalningsansvaret. Om dremot handlingarna kommit p avvgar orsakat av brister i namnuppgifterna, d r det annorlunda, dock inte aktuellt i freliggande fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in