Citat:
Ursprungligen postat av
Messiah15
Hej!
Kpte en produkt p ntet och betalade via Klarna. Fick en E-faktura som nu gtt till inkasso. Det jag nu noterar r att E-fakturan varken innehller mitt fullstndiga namn eller min adress. Jag undrar om jag kan bestrida inkassorendet p.g.a fakturan inte innehller mitt fullstndiga namn eller adress.
Vi fr nog dela upp frgan.
Du undrar om fakturan r korrekt. EU sger att en faktura mste innehlla korrekt och fullstndig namn och adress. Det r fr att fretags transaktioner ska vara sprbara med tanke p moms etc.
https://www4.skatteverket.se/rattsli...amn-och-adress
Sedan r frgan om du juridiskt sett har betalningsansvar. Det har du om du ingtt avtal om att kpa varan och du mottagit den och villkoren i vrigt r uppfyllda. Man r betalningsskyldig ven om man inte ftt faktura.
Du skulle kunna hvda att du saknar giltigt betalningsunderlag d dokumentet inte uppfyller kraven p en faktura och du inte med befriande verkan kan anvnda den fr att fullgra betalningen. Ngot i den stilen.
Men den allra enklaste utvgen r att betala, om du ftt varan och sljaren gjort allt annat rtt. Har ni haft ngon kontakt angende fakturan?