Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-09-10, 22:16
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Jag skulle helst se att vi inte har inflation.
Känns ohederligt.

Inflation gör att folk investerar pengar (positiv samhällsekonomisk effekt) snarare än att lägga pengar i madrassen (negativ samhällsekonomisk effekt).
Senast redigerad av lemmeln 2021-09-10 kl. 22:31.
Citera
2021-09-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAnon
Jag länge funderat på detta med inflation och den årliga löneökningen som man förhandlar om med sin chef
Jag har frågat min chef men inte fått något bra svar.

I år fick jag en löneökning på 500kr extra vilket är en ökning på 1.28% av min totala lön.

Inflationsmålen brukar ju ligga mellan 1.5% till 2% ungefär.

Betyder detta i praktiken att jag nu är mindre köpstark med min lön än förra året? Har jag med andra ord fått en lönesänkning om man beaktar inflationen?

Isåfall kan man ju halka efter ordentligt om jag fortsätter jobba på samma ställe under ca 30 år och får 500 varje år....?
Är det rimligt att kräva en löneökning som åtminstone följer inflationsmålet?

Ja, det är rätt viktigt att se till att du har en positiv real löneutveckling.

Kanske ett extremt exempel men om du får 30 000kr/månad och du går back -1 % varje år pga. inflation Så kommer 30 000kr ha samma köpkraft som 33,138 kr om tio år.

Det är en ganska rejäl minskning av vad din lön kan köpa dig tio år i framtiden enbart pga. icke-optimal löneförhöjning. De där små procenten har betydelse, speciellt eftersom inflationen räknas som ''ränta på ränta''.

Mellan 1970-1995 så nådde den reala löneutvecklingen (efter inflation) endast 0,5 % per år.

Den nominella löneökningen anger hur mycket lönen ökar från ett år till ett annat. Drar man bort inflationen får man fram den reala löneökningen.

Du kan ta upp genomsnittssiffror för din chef om du känner att du börjar halka efter för mycket. Försök hitta siffror relaterade till din bransch och yrke.

Den genomsnittliga reallöneutvecklingen brukar vara positiv. Matchar du inte ens inflationen så blir det precis som du säger ingen löneökning i realiteten och då halkar du efter vilket du inte ska acceptera (anser jag).

Du bör åtminstone få en real löneökning som matchar inflationen, annars får du ju under genomsnittet.

Den genomsnittliga reallöneutvecklingen brukar nämligen överstiga inflationen.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/

Inflationen väntas bli högre dessutom. Inflationen kan säkert nå 3 % om ett par år eller inom en snar framtid.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-10 kl. 22:43.
Citera
2021-09-11, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Inflation gör att folk investerar pengar (positiv samhällsekonomisk effekt) snarare än att lägga pengar i madrassen (negativ samhällsekonomisk effekt).

Då kan vi öka inflationen till 50 % eller när blir det uppenbart kriminellt?

Inflation stjäl folks pengar. Vill du se investeringar i samhället finns andra positiva åtgärder likt minskad arbetsgivaravgift.
Citera
2021-09-11, 07:36
Medlem
Det är i realiteten löneökningar som genererar inflationen så det är ett nollsummespel.
Citera
2021-09-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det är i realiteten löneökningar som genererar inflationen så det är ett nollsummespel.

I vissa fall ökar inflationen mycket snabbare än löneökningen. Då är de som lever på gränsen / jobbar för minimumlön fucked.
Citera
2021-09-11, 10:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Vanliga löntagares köpkraft är väsentligt högre idag jämfört med för 30-40 år sedan.
Citera
2021-09-13, 00:29
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Då kan vi öka inflationen till 50 % eller när blir det uppenbart kriminellt?

Inflation stjäl folks pengar. Vill du se investeringar i samhället finns andra positiva åtgärder likt minskad arbetsgivaravgift.

Det finns ingen slags grupp som sitter och styr ett lands inflation, om det är det du menar. Riksbanken kan styra räntan för att påverka inflationen, men det tar tid. Det är inget kriminellt med detta, se riksbankslagen.

Däremot finns det absolut en brytpunkt för när inflation slutar vara samhällsekonomiskt positivt, se inflationsmålet som riksbanken satt upp. På en höft ligger brytpunkten kring 4% och ett sluttande plan skulle jag tro börjar kring 10%.
Citera
2021-11-22, 16:22
Medlem
tazzos avatar
Så vad bör man kräva för procentuell löneökning inför nästa års löneförhandling?
Citera
2021-12-10, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Så vad bör man kräva för procentuell löneökning inför nästa års löneförhandling?
Undrar också detta!
Vad säger ni? 3% bör ju vara det minsta man ska acceptera.
Citera
2021-12-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anomalisk
Undrar också detta!
Vad säger ni? 3% bör ju vara det minsta man ska acceptera.

Skulle säga 3,5%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in