Citat:
Ursprungligen postat av
IAmAnon
Jag länge funderat på detta med inflation och den årliga löneökningen som man förhandlar om med sin chef
Jag har frågat min chef men inte fått något bra svar.
I år fick jag en löneökning på 500kr extra vilket är en ökning på 1.28% av min totala lön.
Inflationsmålen brukar ju ligga mellan 1.5% till 2% ungefär.
Betyder detta i praktiken att jag nu är mindre köpstark med min lön än förra året? Har jag med andra ord fått en lönesänkning om man beaktar inflationen?
Isåfall kan man ju halka efter ordentligt om jag fortsätter jobba på samma ställe under ca 30 år och får 500 varje år....?
Är det rimligt att kräva en löneökning som åtminstone följer inflationsmålet?
Ja, det är rätt viktigt att se till att du har en positiv real löneutveckling.
Kanske ett extremt exempel men om du får 30 000kr/månad och du går back -1 % varje år pga. inflation Så kommer 30 000kr ha samma köpkraft som 33,138 kr om tio år.
Det är en ganska rejäl minskning av vad din lön kan köpa dig tio år i framtiden enbart pga. icke-optimal löneförhöjning. De där små procenten har betydelse, speciellt eftersom inflationen räknas som ''ränta på ränta''.
Mellan 1970-1995 så nådde den reala löneutvecklingen (efter inflation) endast 0,5 % per år.
Den
nominella löneökningen anger hur mycket lönen ökar från ett år till ett annat. Drar man bort inflationen får man fram den
reala löneökningen.
Du kan ta upp genomsnittssiffror för din chef om du känner att du börjar halka efter för mycket. Försök hitta siffror relaterade till din bransch och yrke.
Den genomsnittliga reallöneutvecklingen brukar vara positiv. Matchar du inte ens inflationen så blir det precis som du säger ingen löneökning i realiteten och då halkar du efter vilket du inte ska acceptera (anser jag).
Du bör åtminstone få en real löneökning som matchar inflationen, annars får du ju under genomsnittet.
Den genomsnittliga reallöneutvecklingen brukar nämligen överstiga inflationen.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/
Inflationen väntas bli högre dessutom. Inflationen kan säkert nå 3 % om ett par år eller inom en snar framtid.