2021-09-09, 17:31
Medlem
Mondhers avatar
Till exempel arbetsplatser och universitet osv. Är det så att det t.ex förekommer mycket mer skvaller och liknande på ICA än på Apple? Och vilka problem kan eventuellt finnas på smarta ställen men inte på platser med dummare folk?
Citera
2021-09-09, 19:20
Medlem
Problemen blir bara annorlunda, inte färre.

Idag så var jag hos min tandläkare, de anses tämligen välutbildade. Naturligtvis så finns där även tandsköterskor och kanske någon receptionist.

Det var ett mäktigt kacklande vid min ankomst (efter lunch). Gick in på toaletten för att borsta tänderna och hörde inte så tydligt vad som diskuterades. Kakafonin var dock påtaglig.

Alla utom en var kvinnor och jag uppfattade att bekymret var en (glöd?)lampa som någon inte brydde sig om att byta, utan utgick från att någon annan skulle göra det istället. Upprördheten var stor och högljudd.

Jag tittade lite menade på det äldre paret som satt i väntrummet. Vi skulle ha kommit in 11:30 men de har "diskuterat" sedan dess, sa de, klockan var då 12:00.

De såg alldeles chockade ut. Jag tyckte det var lite udda och underhållande men oroade mig samtidigt över att en upprörd människa snart skulle peta mig i munnen med vassa och roterande föremål.

Det gick bra och jag inga hål varken i tänder eller någon annanstans efter kontrollen. Jag kom in 25 minuter för sent men var glad trots allt.

Hade jag därefter gått in på det lokala kines-haket intill så hade jag kanske fått uppleva något annat problem mellan de tidiga öl-gästerna. Fast då i en annan dimension men ändå förmodligen lika angeläget.
Citera
2021-09-09, 19:28
Medlem
Skvaller är en naturlig del hos människan för att avgöra var olika personer i omgivningen står. Tror inte att det skiljer sig nämnvärt oavsett vilket skikt i samhället vi talar om.

Möjligtvis kan skvallret ta en mer aggressiv ton på platser med fler lågbegåvade människor. Således märks det av i högre grad där.
Citera
2021-09-10, 13:03
Medlem
staticages avatar
Vad är smarta människor?
Jag har och jobbar med folk som läst ”rymd” matematik,dom är sjukt jobbiga snöar in på de mest triviala sakerna.
Citera
2021-09-10, 14:39
Medlem
Lite för ospecifik frågeställning för min smak och för att att det ska gå och säga något bra. Visst finns det säkert en korrelation mellan iq och var någon hamnar i arbetsliv, men tror inte korrelationen är stark. Och iq säger inte så mycket om hur pass väl någon förstår, eller om det ens går att säga att man kan förstå något väl utifrån någon slags linjär skala.

Givetvis så är arbete(och hur vi ser på arbete) ett problem i sig, eftersom så många arbeten är totalt själsdödande och mest slavliknande, så behovet och trycket av att få slå lite utanför sig själv kanske är större på t.ex. mcdonalds än vad det är på nasa. Problemen som uppstår på "smarta" arbetsplatser är väl kanske i så fall att man har tunnelseende och inte har eller kan uttryck någon kritik inåt, eftersom det som görs betraktas som "fint" "meningsfullt" trots att det kanske mest liknar att skopa vatten ur ett sjunkande skepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in