2021-09-08, 22:31
Medlem
Jag var tidigare missbrukare, men är helt ren sen ett par år tillbaka. Har bostad, jobb, körkort osv. Är med i laro och äter subutex, lever ett ganska vanligt liv. Ser inte ut som en sliten ex-missbrukare, flera på mitt jobb känner inte till min bakgrund.

Jag har flyttat från en stor stad till en liten ort, utanför en småstad. Om jag skulle träffa en tjej via nån nätdate-sida, så skulle säkert frågan komma upp varför jag flyttade hit.

Vad ska man svara? En vanlig brud skulle väl bli livrädd om jag säger att jag är en fd opiatmissbrukare?

Skulle absolut berätta det när man lärt känna varandra, men första gången man ses kanske det blir fel.

Vad säger experterna?
Citera
2021-09-08, 22:35
Bannlyst
Om det är saker du gillar med att bo på ett litet ställe istället för en större stad så kan du ju säga det bara så känns det inte som att du ljuger.
Citera
2021-09-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Jag var tidigare missbrukare, men är helt ren sen ett par år tillbaka. Har bostad, jobb, körkort osv. Är med i laro och äter subutex, lever ett ganska vanligt liv. Ser inte ut som en sliten ex-missbrukare, flera på mitt jobb känner inte till min bakgrund.

Jag har flyttat från en stor stad till en liten ort, utanför en småstad. Om jag skulle träffa en tjej via nån nätdate-sida, så skulle säkert frågan komma upp varför jag flyttade hit.

Vad ska man svara? En vanlig brud skulle väl bli livrädd om jag säger att jag är en fd opiatmissbrukare?

Skulle absolut berätta det när man lärt känna varandra, men första gången man ses kanske det blir fel.

Vad säger experterna?
Berätta inte på en gång och när du väl berättar, berätta ytligt och låt henne ställa de frågor hon vill ha svar på. Att du gräver ner dig och berättar om de grisigaste bitarna av ditt missbruk gör ingen lycklig.
Citera
2021-09-09, 06:32
Medlem
Folk är så drogliberala och varje Svensson knarkar ju. Det är väl ingen skam att berätta om ett tidigare opiatmissbruk idag. Men vänta tills du vet mer om henne och hennes familj, om hon är nåt att satsa på. Fundera på om de sprids och kan skada ditt nuvarande jobb t ex. I så fall har du rätt att ha din historia för dig själv, du har ändå gjort jobbet och klarat dig ur missbruket, vilket är starkt gjort.
Citera
2021-09-09, 11:11
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farzan73
Berätta inte på en gång och när du väl berättar, berätta ytligt och låt henne ställa de frågor hon vill ha svar på. Att du gräver ner dig och berättar om de grisigaste bitarna av ditt missbruk gör ingen lycklig.

^ Detta svar = guld!

Grejen du inte vill göra är att vara en sån där gränslös psykopat som bara kräks fram allt på första dejten MEN vid nån punkt kommer det komma fram och när det ska, berätta om det odramatiskt.
Ge den du ska dejta tid att lära känna alla dina bra sidor först så dom hajjar att vad du en gång vart med om - formar dig säkert, men definierar dig inte.
Citera
2021-09-09, 12:11
Medlem
f30malmos avatar
Tror nog att det kan bli svårt att dölja i längden om det blir riktigt seriöst. Jag har varit ärlig med att jag haft ett missbruk, att ha en längre relation med någon som inte hade kunnat acceptera det hade nog ändå i längden blivit värdelöst. Man är nog då för olika som personer i övrigt också.

Däremot tycker jag inte det ska vara det första man tar upp, mer lite senare.
Citera
2021-09-09, 12:25
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Tycker väl inte heller det är något du behöver dra upp första dejten men testa vattnet lite annan ni träffas så hon inte är en sån där "omgalltknarkärbajs" människa som får fullkomlig panik av att det finns droger 2 mil bort. Jag tror inte att en sådan person kommer förstå dig alls.
Citera
2021-09-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Tycker väl inte heller det är något du behöver dra upp första dejten men testa vattnet lite annan ni träffas så hon inte är en sån där "omgalltknarkärbajs" människa som får fullkomlig panik av att det finns droger 2 mil bort. Jag tror inte att en sådan person kommer förstå dig alls.
Haha, nej en sån människa hade jag nog inte stått ut med i många minuter..

Bara för att förtydliga för alla, det handlar inte om hurvida jag någonsin ska berätta om min bakgrund, mer hur jag ska svara på frågan (som förmodligen dyker upp tidigt) varför jag flyttat från en stor stad, till en liten ort utanför en småstad.

Jag flyttade hit för att komma undan droger och "storstadslivet", men vill gärna försöka komma runt att behöva svara just det.. Det är en udda plats att flytta till helt utan anledning haha
Citera
2021-09-10, 08:07
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Folk är så drogliberala och varje Svensson knarkar ju. Det är väl ingen skam att berätta om ett tidigare opiatmissbruk idag. Men vänta tills du vet mer om henne och hennes familj, om hon är nåt att satsa på. Fundera på om de sprids och kan skada ditt nuvarande jobb t ex. I så fall har du rätt att ha din historia för dig själv, du har ändå gjort jobbet och klarat dig ur missbruket, vilket är starkt gjort.

Problemet är väl att folk kan ha dubbla standarder. De röker gärna på ibland själva eller snortar en lina men de där utslagna missbrukarna är ju ofta ett big no no. Drogande och alkoholmissbruk ska skötas diskret och snyggt, då är det okej. Men någon som är öppen med tidigare missbruksproblem brukar tyvärr ofta bli ratade.
Citera
2021-09-10, 08:48
Medlem
Tycker du ska fokusera på det som är istället för det som varit.

Om ni blir tillsammans och litar på varann kan du ju berätta vid något tillfälle men det är inget som man borde älta.
Annars skulle det mest kännas som att du mentalt förberdder någon på att du eventuellt kan börja missbruka igen.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2021-09-10 kl. 09:02.
Citera
2021-09-10, 09:47
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Haha, nej en sån människa hade jag nog inte stått ut med i många minuter..

Bara för att förtydliga för alla, det handlar inte om hurvida jag någonsin ska berätta om min bakgrund, mer hur jag ska svara på frågan (som förmodligen dyker upp tidigt) varför jag flyttat från en stor stad, till en liten ort utanför en småstad.

Jag flyttade hit för att komma undan droger och "storstadslivet", men vill gärna försöka komma runt att behöva svara just det.. Det är en udda plats att flytta till helt utan anledning haha

Runda av det till "ville komma undan storstadslivet" på första dejten eller "hade fastnat i dåliga vanor och behövde ett sorts avbrott"... nåt sånt.
Citera
2021-09-10, 09:52
Medlem
Kongruensbojds avatar
Fan vad det ska pratas om allt nuförtiden. Kan man inte bara låta saker bero? Du klarade dig helskinnad ut från ett missbruk: case closed.

Å andra sidan kanske en släkting eller vän försäger sig nån gång på en fest när din flickvän/fru är närvarande. Så vet ”alla” redan bör väl partnern få veta det direkt från hästens mun.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in