2022-09-01, 00:56
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Efter att (i den här tråden) ha konkluderat att SDare inte håller måttet hoppas jag på en samlingsregering givet de jämna siffrorna. S/M med stöd av L/KD/C bör kunna ge stabilitet åt en samlingsregering, och samtidigt hålla ytterkanterna borta från inflytande. Min röst går till (S) 2022.

Just därför ska högerväljare inte stödrösta in L eftersom vi inte vill ha en samlingsregering med S och L,

L tillhör nämligen inte högerblocket utan är möjliga femtekolonnare som helst ska ur riksdagen.

Om man vill ha en högerregering röstar man på M SD eller KD men inte L. Annars kan man få en regering bestående av vänsterblocket och L.

Rösta inte på judaspartiet. Ut med skiten. Hur svårt kan det vara att förstå?
Citera
2022-09-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nej.

De får stöd i undersökningarna, men när det väl gäller kommer det inte bli några stödröster alls. Socialdemokraterna går mot ett av sina sämsta val någonsin. De har inte råd att låna ut en enda röst till det sjunkande skeppet MP.

Alla röster på MP är bortkastade om de inte kommer in. Vilket de inte kommer göra. Alltså inga stödröster.

Jag tror inte du förstår mekanismerna. Eller rättare sagt jag skulle snarare uttrycka det så här. En röst på Mp är i det här läget inte en röst på Mp som parti. Det är en moralisk röst.

Nu stödröstas det främst från V och C på Mp men det kommer också ta en del röster från S. Eftersom Sd kommer nå all time high i det här valet. (vilket jag var övertygad om på ett tidigt stadium) och det kommer avspeglas i opinionsmätningarna på daglig basis. Så blir en röst på Mp en moralisk plikt.

Jag menar att det här rätt krassa eller intellektuella sätt vi delvis har i våra val slås ut om ditt val överordnas ett annat och betydligt högre värde. Vilket jag tror är anledningen till att fler röster än någonsin lånas ut (ditt uttryck) till Mp. Eftersom det överhuvudtaget inte handlar om Mp. Eller ens om S.

Utan om att stoppa ett stort och växande Sd att ta plats i en regeringskonstellation.

Jag tror att de här mekanismerna gör att Mp hänger kvar efter 11 september och vi troligtvis får en rödgrön regering. Igen.

Självklart utgår jag här från hur jag upplever stämningsläget på den rödgröna sidan. Som troligtvis också kommer vända sig till vad de anser vara den ansvarsfulla delen av motståndarsidan.

Vilket inte inkluderar någon del av Sd för att uttrycka det mycket milt
Senast redigerad av Nonvero 2022-09-01 kl. 01:08. Anledning: Tillägg
Citera
2022-09-01, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Om många röstar på partier som inte når över spärren till riksdagen behöves det inte 50% av rösterna för att få hälften av alla mandat. Detta eftersom mandaten då fördelas på de partier som klarade spärren. Det ultimata vore om både L och MP åkte ur.
Vi skulle få en hel del intressanta effekter på den politiska och mediala scenen om Liberalerna och Miljöpartiet åkte ur riksdagen. Det skulle innebära att SD, M och KD fick patent invandringskritik (även den liberala kritiken av illiberala kulturella attribut), skolfrågor, försvarspolitik, kriminalpolitik osv. Om Miljöpartiet åkte ut tillsammans med L skulle liberal media (även Expressens ledarsida) tvingas orientera mot de rödgröna eftersom Centerpartiet skulle vara det enda explicit liberala partiet i Sverige. Det skulle naturligtvis gynna Centerpartiet och de rödgröna eftersom i princip alla medier i Sverige är liberala. Diskursivt skulle liberalismen som ideologi börja definieras som en vänsterideologi på det sättet vi ser i anglosaxiska länder. Detta är förövrigt något som jag inte tror de stora tidningshusens ägare eller politikerna har några problem med.

När det kommer till Miljöpartiet så skulle det vara gynnsamt för främst för S,V och C som skulle äta upp resterna av partiet. Jag tror inte heller S,V och C är särskilt förtjust i Mp eftersom partiet är politiskt omogna trots så många år i regeringsställning. Miljöpartiet fungerar som en tillflyktsort för vänsterliberala väljare som inte anser sig passa in i S,V,C (eller L).

Journalister älskar förövrigt Miljöpartiet eftersom partiet producerar och reproducerar oansvarig vänsterliberalism så som "Allt åt alla". Mp tar aldrig tar ansvar för något. För att återupprepa mig: Om L skulle åka ur skulle Mp-väljarna och i synnerhet deras mediala supporters tvingas stödja S,V och C. Det är partier som har en mer realistisk politik och öppna med att politik handlar om att kompromissa. Framförallt förstår de att politik handlar om att ställa "grupp mot grupp". Om Mp skulle åka ur finns det inget "enhörnings parti" kvar i riksdagen och där med tvingas den svenska politiska debatten till någon form av realism. Det är bra för högern men också för vänstern. Alla sidor skulle vinna något på att Liberalerna (och Miljöpartiet) åker ur riksdagen.

Nu tror jag vaken L eller Mp åker ur riksdagen men om det är något parti som förtjänar att åka ut så är det Liberalerna. I synnerhet på grund av att de inför varje val ägnar sig åt låg populism och säljer in sådant som de absolut inte tänker genomföra så som språktestet. Faktum är att de gjorde det lättare att få medborgarskap när de styrde 2006-2014. Om Liberalerna åkte ut skulle svensk politik bli bra mycket enklare och tydligare. Nu är jag partisk - men jag skulle älska om L åkte ur eftersom det skulle göra situationen outhärdlig för Expressens ledarsidor. De skulle tvingas heja på Centerpartiet eftersom de knappast kan stödja M och KD eftersom de är "liberalkonservativa". Vi skulle som sagt se en hel del intressanta förskjutningar om L åkte ut. För SD (eftersom tråden kryllar av deras supportrar) så skulle det politiska samtalet verkligen gynna riksdagen blev av med Liberalerna.
Citera
2022-09-01, 01:24
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Jag vet inte vad du tänkt dig, men givet siffrorna så ser det ut att bli ungefär samma valresultat som 2018. Därför är det viktigt att L klarar spärren så de kan ingå i en blocköverskridande regering, ledd av MA.

Judas....Just därför ska ni inte ha stödröster utan försvinna ur riksdagen. Annars blir ju SD större än M och iscensätter just det scenario vi inte vill ha, nämligen en samlingsregering. Högerblocket kan faktiskt vinna på egen hand.. Varför fördela högerrösterna på 4 partier när det bara behövs 3?

Ut med skiten.
Citera
2022-09-01, 01:33
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vi skulle få en hel del intressanta effekter på den politiska och mediala scenen om Liberalerna och Miljöpartiet åkte ur riksdagen. Det skulle innebära att SD, M och KD fick patent invandringskritik (även den liberala kritiken av illiberala kulturella attribut), skolfrågor, försvarspolitik, kriminalpolitik osv. Om Miljöpartiet åkte ut tillsammans med L skulle liberal media (även Expressens ledarsida) tvingas orientera mot de rödgröna eftersom Centerpartiet skulle vara det enda explicit liberala partiet i Sverige. Det skulle naturligtvis gynna Centerpartiet och de rödgröna eftersom i princip alla medier i Sverige är liberala. Diskursivt skulle liberalismen som ideologi börja definieras som en vänsterideologi på det sättet vi ser i anglosaxiska länder. Detta är förövrigt något som jag inte tror de stora tidningshusens ägare eller politikerna har några problem med.

När det kommer till Miljöpartiet så skulle det vara gynnsamt för främst för S,V och C som skulle äta upp resterna av partiet. Jag tror inte heller S,V och C är särskilt förtjust i Mp eftersom partiet är politiskt omogna trots så många år i regeringsställning. Miljöpartiet fungerar som en tillflyktsort för vänsterliberala väljare som inte anser sig passa in i S,V,C (eller L).

Journalister älskar förövrigt Miljöpartiet eftersom partiet producerar och reproducerar oansvarig vänsterliberalism så som "Allt åt alla". Mp tar aldrig tar ansvar för något. För att återupprepa mig: Om L skulle åka ur skulle Mp-väljarna och i synnerhet deras mediala supporters tvingas stödja S,V och C. Det är partier som har en mer realistisk politik och öppna med att politik handlar om att kompromissa. Framförallt förstår de att politik handlar om att ställa "grupp mot grupp". Om Mp skulle åka ur finns det inget "enhörnings parti" kvar i riksdagen och där med tvingas den svenska politiska debatten till någon form av realism. Det är bra för högern men också för vänstern. Alla sidor skulle vinna något på att Liberalerna (och Miljöpartiet) åker ur riksdagen.

Nu tror jag vaken L eller Mp åker ur riksdagen men om det är något parti som förtjänar att åka ut så är det Liberalerna. I synnerhet på grund av att de inför varje val ägnar sig åt låg populism och säljer in sådant som de absolut inte tänker genomföra så som språktestet. Faktum är att de gjorde det lättare att få medborgarskap när de styrde 2006-2014. Om Liberalerna åkte ut skulle svensk politik bli bra mycket enklare och tydligare. Nu är jag partisk - men jag skulle älska om L åkte ur eftersom det skulle göra situationen outhärdlig för Expressens ledarsidor. De skulle tvingas heja på Centerpartiet eftersom de knappast kan stödja M och KD eftersom de är "liberalkonservativa". Vi skulle som sagt se en hel del intressanta förskjutningar om L åkte ut. För SD (eftersom tråden kryllar av deras supportrar) så skulle det politiska samtalet verkligen gynna riksdagen blev av med Liberalerna.

Troligen lär Annie få avgå om C gör ett dåligt val eller högerblocket vinner. Efterträdaren lär då troligen återgå till högerblocket om inte partiet vill fortsätta resan nedåt mot 4% spärren. En fråga om överlevnad. I takt med urbaniseringen lär väljarunderlaget för detta parti snart vara utraderat eller enbart bestå av unga känslosamma bimbos studerande genusvetenskap eller annat trams.

Annie lär inte sitta säker som partiledare efter valet om högerblocket vinner. .
Citera
2022-09-01, 05:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Judas....Just därför ska ni inte ha stödröster utan försvinna ur riksdagen. Annars blir ju SD större än M och iscensätter just det scenario vi inte vill ha, nämligen en samlingsregering. Högerblocket kan faktiskt vinna på egen hand.. Varför fördela högerrösterna på 4 partier när det bara behövs 3?

Ut med skiten.

"Vi"? Jag vill ha samlingsregering. Jag tror det blir bäst för Sverige. Jag är dessutom inte höger.
Citera
2022-09-01, 06:04
Avslutad
Mätning: SD-väljare öppnar för L i regering

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/m%C3%A4tning-sd-v%C3%A4ljare-%C3%B6ppnar-f%C3%B6r-l-i-regering/ar-AA11hPDT

Citat:
Sverigedemokraternas väljare har blivit mer villiga att släppa fram Liberalerna i regeringsställning, visar en mätning utförd av DN/Ipsos.
Citera
2022-09-01, 06:27
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Förra valet tappade MP flera procent i spurten innan valet.
Enligt min uppfattning handlade detta om att MP blev trängda i sitt snack om klimat-katastrof vid debatter, som MP inte klarade av att hantera dessa mothugg.
Samma sak kommer säkert att upprepas i år också.
Tittar man på oddsen hos spelbolag säger det 4,5 % vid valet.

Inför förra valet började Greta skolka för klimatet ~mitten av augusti och fick massa uppmärksamhet.
Nu har elkris och elbolagen uppmanar konsumenterna att ha 50k i buffert för elräkningar.
Hoppas MP gör en kass spurt och hamnar strax under 4.
Citera
2022-09-01, 07:33
Medlem
Citat:
Mätning: SD-väljare öppnar för L i regering

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/m%C3%A4tning-sd-v%C3%A4ljare-%C3%B6ppnar-f%C3%B6r-l-i-regering/ar-AA11hPDT

SD fortsätter att böja sig framåt för clownpartierna i högerblocket samtidigt som M/KD/L vägrar ge dem ministerposter.

Bra jobbat, era usla fähundar. Fan ska man rösta på SD för?
Citera
2022-09-01, 07:35
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vilket institut var närmast valresultatet för SD 2010?
Näst närmast 2014?

Jösses vad många nya opinions"experter" det dykt upp sen SD i opinionen-tråden gick hädan.

Bara sluta.

Det är fan så att jag saknar vår gamla trådborgare Crispy

Opinion och hur den skall mätas är färskvara så när du hävdar 2010, är det intressant idag?

Vad jag menar med ”historiskt” är främst 2018, där kan du tydligt se hur de använde sina gamla viktningar i en helt ny situation, dvs de tog aldrig med att (SD) hade blivit ”rumsrena” utan fortsatte att övervikta (SD).

Vad gör de idag? Finns det någon fakta om att Sentio har ändrat sin viktning och/eller förändrat sin målgrupp?

Det intressanta är att de avviker ganska rejält från övriga institut, precis som 2018. Och där fick vi ju svaret hur fel ute de var. Det var ju inte direkt ”någon % hit eller dit”.
Senast redigerad av calmsolution 2022-09-01 kl. 07:38.
Citera
2022-09-01, 07:41
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ja men fatta att det som kommer att få Mp kvar på banan först och främst är stödröster. Och inget annat! Kvittar väl vad de säger. Jag har aldrig sett något liknande folk som aldrig skulle få för sig att rösta Mp gör ju det nu. De bryr sig inte om Mp de är ju för att rädda kvar regeringen.

Skulle Mp bara ha kärnväljare och förstagångsväljare skulle de sjunka som en sten. Nu kommer de hänga kvar. Var så säker.
Kan ej påstå att jag tycker MP gjort nått konkret som förtjänar min röst, men på andra sidan står Ulf Kristersson fast bestämd att göra livet jävligt för mina nära och kära. Det går bara inte att acceptera. Får fan va nog med avregleringsexperimenten som alltid går ut över våra svaga.
Citera
2022-09-01, 07:42
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Inför förra valet började Greta skolka för klimatet ~mitten av augusti och fick massa uppmärksamhet.
Nu har elkris och elbolagen uppmanar konsumenterna att ha 50k i buffert för elräkningar.
Hoppas MP gör en kass spurt och hamnar strax under 4.

Ändå oroande att MP ligger så högt i OU, runt 5-5,7%. MP har under de senaste året legat på 2,3-2,7% i olika OU.
Det senaste halvåret har det dessutom blivit sämre för Svenska folket genom den politik MP förordar. Vi har fått skyhöga energipriser, vilket har gjort transportkostnaderna höga, vilket i sin tur påverkar matpriserna och alla andra varor.
Det är genom MP-s politik Sverige är på god väg att bli ett U-land. MP har pressat S till en politik dom inte vill föra. MP har utövat påtryckningar på S, som nöjer sig med att ha utnämningsmakten. Någon egentlig politik har inte S.
Detta faktum gör att ett regeringsskifte inte kommer att betyda så mycket som man hoppas på, då S kontrollerar samtliga myndigheter genom att partiet har kunnat placera sina politruker/aktivister på ledande positioner.
För att få till en genomgripande förändring i Sverige fodras det minst två mandatperioder för den nuvarande oppositionen, om dom nu lyckas få till ett bättre Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in