Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Om många röstar på partier som inte når över spärren till riksdagen behöves det inte 50% av rösterna för att få hälften av alla mandat. Detta eftersom mandaten då fördelas på de partier som klarade spärren. Det ultimata vore om både L och MP åkte ur.
Vi skulle få en hel del intressanta effekter på den politiska och mediala scenen om Liberalerna och Miljöpartiet åkte ur riksdagen. Det skulle innebära att SD, M och KD fick patent invandringskritik (även den liberala kritiken av illiberala kulturella attribut), skolfrågor, försvarspolitik, kriminalpolitik osv. Om Miljöpartiet åkte ut tillsammans med L skulle liberal media (även Expressens ledarsida) tvingas orientera mot de rödgröna eftersom Centerpartiet skulle vara det enda explicit liberala partiet i Sverige. Det skulle naturligtvis gynna Centerpartiet och de rödgröna eftersom i princip alla medier i Sverige är liberala. Diskursivt skulle liberalismen som ideologi börja definieras som en vänsterideologi på det sättet vi ser i anglosaxiska länder. Detta är förövrigt något som jag inte tror de stora tidningshusens ägare eller politikerna har några problem med.
När det kommer till Miljöpartiet så skulle det vara gynnsamt för främst för S,V och C som skulle äta upp resterna av partiet. Jag tror inte heller S,V och C är särskilt förtjust i Mp eftersom partiet är politiskt omogna trots så många år i regeringsställning. Miljöpartiet fungerar som en tillflyktsort för vänsterliberala väljare som inte anser sig passa in i S,V,C (eller L).
Journalister älskar förövrigt Miljöpartiet eftersom partiet producerar och reproducerar oansvarig vänsterliberalism så som "Allt åt alla". Mp tar aldrig tar ansvar för något. För att återupprepa mig: Om L skulle åka ur skulle Mp-väljarna och i synnerhet deras mediala supporters tvingas stödja S,V och C. Det är partier som har en mer realistisk politik och öppna med att politik handlar om att kompromissa. Framförallt förstår de att politik handlar om att ställa "grupp mot grupp". Om Mp skulle åka ur finns det inget "enhörnings parti" kvar i riksdagen och där med tvingas den svenska politiska debatten till någon form av realism. Det är bra för högern men också för vänstern. Alla sidor skulle vinna något på att Liberalerna (och Miljöpartiet) åker ur riksdagen.
Nu tror jag vaken L eller Mp åker ur riksdagen men om det är något parti som förtjänar att åka ut så är det Liberalerna. I synnerhet på grund av att de inför varje val ägnar sig åt låg populism och säljer in sådant som de absolut inte tänker genomföra så som språktestet. Faktum är att de gjorde det lättare att få medborgarskap när de styrde 2006-2014. Om Liberalerna åkte ut skulle svensk politik bli bra mycket enklare och tydligare. Nu är jag partisk - men jag skulle älska om L åkte ur eftersom det skulle göra situationen outhärdlig för Expressens ledarsidor. De skulle tvingas heja på Centerpartiet eftersom de knappast kan stödja M och KD eftersom de är "liberalkonservativa". Vi skulle som sagt se en hel del intressanta förskjutningar om L åkte ut. För SD (eftersom tråden kryllar av deras supportrar) så skulle det politiska samtalet verkligen gynna riksdagen blev av med Liberalerna.