2022-08-28, 16:23
Medlem
ronaldo77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concac123
Detta bekräftar att Novus är ett bluffinstitut i nivå med Sentio och Yougov som går propagandakanalen SVTs ärenden.
Var det även det när högern hade majoritet?
Citera
2022-08-28, 16:25
Medlem
Concac123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
Var det även det när högern hade majoritet?
Ja, de trissade ju upp SD helt plötsligt till orimliga nivåer i syfte att pressa Kristersson kring regeringsfrågan.
Citera
2022-08-28, 16:33
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kollar snabbt och vad jag kan se så pendlar "Övriga" mellan 2,1 till 6,8% veckorna innan valet 2014.
Minns inte om det låg några andra större bland övriga då? Annars lär det ju vart till största del F!

Jag sätter mitt hop till att MP 2018 överskattades med 1%+ i snitt i optionen jämfört med deras valresultat.

Det var ändå ganska mycket det pendlade för kategorin övriga partier, 2014.

Jag tror inte det var några partier som utmanade F! År 2014 i övrigt kategorin. Möjligtvis att Piratpartiet fick ihop litegrann.

Men som det ser ut för partierna under övrigt nu 2022 så tror inte jag att några nykomlingar lyckas i år heller. Jag tycker dina siffror från 2014 talar sitt tydliga språk. F! Föll på mållinjen men att dom skulle ha en bra chans att komma in 2014 syntes innan valet. Vi ser inga sådana tecken på övrigt i år.
Citera
2022-08-28, 16:49
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Alla röstberättigade kommer inte rösta. Förra valet låg valdeltagandet på 87,18%. Ju lägre valdeltagande, desto mindre röster i absoluta tal behövs för att komma in i riksdagen, antagligen runt 250 000 röster.

Det är sant att alla inte röstar. Det är fullt troligt att din kalkyl på att 50k avstår, det kanske t.o.m. blir fler än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Kan dom inte komma in om de får 12% av rösterna inom en valkrets också??

nej, det är totala antalet röster som räknas. Spelar ingen roll om alla i en stad med 30k invånare röstar på samma parti. Når man inte till/över 4% spärren så kommer man inte in i riksdagen.
Citera
2022-08-28, 16:58
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Men handen på hjärtat, hur många oppositionspolitiker tycker du om? Kanske Ebba för att hon är snygg?

Nja inte ens det men hon duger i strid.

Lite för mycket yta och lite innehåll!

Johan liberalen känns som nån man kan ta en öl med men politiskt känns de ytterst svajiga!

Har röstat på folkpartiet tidigare men det känns avlägset idagsläget!
Citera
2022-08-28, 17:01
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Det är sant att alla inte röstar. Det är fullt troligt att din kalkyl på att 50k avstår, det kanske t.o.m. blir fler än så.

nej, det är totala antalet röster som räknas. Spelar ingen roll om alla i en stad med 30k invånare röstar på samma parti. Når man inte till/över 4% spärren så kommer man inte in i riksdagen.

Man kan komma in i riksdagen om man har 12% i en valkrets.

"Ett undantag från regeln är emellertid om partiet istället får tolv procent av rösterna i en valkrets.[12] Ett sådant parti deltar i fördelningen av fasta mandat i den valkretsen, men får inga utjämningsmandat. I de minsta valkretsarna, till exempel Gotlands län (två fasta mandat 2010), Blekinge län (fem fasta mandat 2010) eller Jämtlands län (fyra fasta mandat 2010), är det dock inte säkert att tolv procent eller strax däröver räcker till att få något mandat, även om partiet får delta i själva fördelningen av mandat. I Gotlands läns valkrets krävs det exempelvis att ett parti måste bli störst eller näst störst för att få ta del av de två mandaten, även om utjämningsmandaten uppväger denna effekt. Till dags dato har aldrig något parti fått minst tolv procent i en valkrets utan att samtidigt få minst fyra procent i hela landet. "

Inget parti har dock någonsin lyckats med detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4rregler_i_allm%C3%A4nna_val
Citera
2022-08-28, 17:13
Medlem
Concac123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Det där är fel. Man kan komma in i riksdagen med 12 % i en valkrets utan att nå 4 % nationellt. Det parti som i nuläget har störst chans enligt mig är Nyans i Malmö valkrets där de enbart behöver 23 000 röster.

Citat:
Ett undantag från regeln är emellertid om partiet istället får tolv procent av rösterna i en valkrets.[12] Ett sådant parti deltar i fördelningen av fasta mandat i den valkretsen, men får inga utjämningsmandat.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4rregler_i_allm%C3%A4nna_val
Senast redigerad av Concac123 2022-08-28 kl. 17:18. Anledning: Fel mottagare
Citera
2022-08-28, 17:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVT/Novus senaste mätning publicerad 28 augusti, den jämförs med mätningen som publicerades igår

S 30,2% (+1,2)
V 8,6% (-0,5)
Mp 4,4% (+0,1)
C 7,4% (+2,0)

SD 21,1% (-1,3)
M 16,2% (-1,2)
L 4,5% (-0,2)
KD 5,9% (-0,3)

Övriga 1,7% (+0,2)

S+V+MP+C 50,6% (+2,8) vilket motsvarar 180 mandat
M+SD+KD+L 47,7% (-3,0) vilket motsvarar 169 mandat

https://www.svt.se/datajournalistik/val2022/valjarbarometer-dag-for-dag/
Fan vad det hoppar.

Centern upp 2 %-enheter på en dag påstår Novus. Mmm....

Novus verkar värdelöst.
Citera
2022-08-28, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fan vad det hoppar.

Novus verkar värdelöst.

Inte alls konstigt med tanke på hur media hypar Almedalen, SD och nazism. Valet är redan avgjort.
Citera
2022-08-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fan vad det hoppar.

Förmodligen kopplat till det som har framkommit i medierna om Visby-mördaren. Inte så underligt mao.
Citera
2022-08-28, 17:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
Förmodligen kopplat till det som har framkommit i medierna om Visby-mördaren. Inte så underligt mao.
Sant! Jag tänkte faktiskt inte på det.

Appropå ditt användarnamn så saknar jag Rejdar i tråden. Eller han kanske finns här...?
Senast redigerad av Madagascar 2022-08-28 kl. 17:45.
Citera
2022-08-28, 17:54
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Man kan komma in i riksdagen om man har 12% i en valkrets.

"Ett undantag från regeln är emellertid om partiet istället får tolv procent av rösterna i en valkrets.[12] Ett sådant parti deltar i fördelningen av fasta mandat i den valkretsen, men får inga utjämningsmandat. I de minsta valkretsarna, till exempel Gotlands län (två fasta mandat 2010), Blekinge län (fem fasta mandat 2010) eller Jämtlands län (fyra fasta mandat 2010), är det dock inte säkert att tolv procent eller strax däröver räcker till att få något mandat, även om partiet får delta i själva fördelningen av mandat. I Gotlands läns valkrets krävs det exempelvis att ett parti måste bli störst eller näst störst för att få ta del av de två mandaten, även om utjämningsmandaten uppväger denna effekt. Till dags dato har aldrig något parti fått minst tolv procent i en valkrets utan att samtidigt få minst fyra procent i hela landet. "

Inget parti har dock någonsin lyckats med detta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4rregler_i_allm%C3%A4nna_val

Citat:
Ursprungligen postat av Concac123
Det där är fel. Man kan komma in i riksdagen med 12 % i en valkrets utan att nå 4 % nationellt. Det parti som i nuläget har störst chans enligt mig är Nyans i Malmö valkrets där de enbart behöver 23 000 röster.

Ok, tack för rättning nu lärde jag mig något nytt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in