2022-08-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Blir det inte regeringsbyte den här gången så hoppas jag (nästan...) att vi ökar invandringen ännu mer och påskyndar nedmonteringen av Sverige. Vi vet ändå hur allt kommer att sluta.

Har fått nog av det här nu.

SD är inte Sveriges största parti eftersom man 2015 valde sida i blockpolitiken och därmed spädde ut sin politik och sitt varumärke med den liberalism som under Reinfeldt misskötte landet värre än S. Det är möjligt att M+L+KD nu är bättre än då, men inte självklart för många väljare. De är cyniska när det gäller politiker och deras löften och även SD har ju vindflöjlat så fort de fått chansen, nu senast NATO.
Citera
2022-08-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Finns det verkligen något som helst som tyder på att Nyans går fram så starkt? De ger ju INGA som helst utslag i OUs iallafall. Jag är medveten om att det finns möjligheter att partiets klientel kanske inte fångas upp korrekt i OUs men skulle de verkligen ha 4% eller mer så borde de iallafall få NÅGOT avtryck i underskökningarna. Men det gör de inte.

Tror det är en flashback grej att tro de skall komma in, personligen tror jag inte ens de blir största parti utanför riksdagen.

Undrar faktiskt vilket parti Nyans skulle sno röster från?
Det kan väl ändå inte vara ett parti som börjar på S?
Citera
2022-08-28, 14:34
Medlem
fishANDchipss avatar
Någon som minns hur F! låg till i mätningarna strax innan valet, det året när dom höll på att komma in? Vill minnas att dom var uppe i 5%.

Jag tror som en annan skribent sa att det hade nog synts i mätningarna nu om Nyans eller AFS hade varit uppe och nosat på 3, 4 eller 5%.

Ingen av dom kommer in. Inte F! Heller för den delen.
Senast redigerad av fishANDchips 2022-08-28 kl. 14:38.
Citera
2022-08-28, 14:34
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Egentligen borde M ha mer medvind. Är ju främst deras sakfrågor som diskuteras men föeroendet för tuffe Uffe är lmycket ågt.

Knappt att hans egna väljare tror på honom och kan se honom som en landsfader. Min bild är att han är ett riktigt sänke för M.

Inte mig emot då jag ogillar dvärgen och hoppas att den ryggradslöse förlorar stort!

Tror ha kommer att avgå eller bli sparkad kort efter valet!

Men handen på hjärtat, hur många oppositionspolitiker tycker du om? Kanske Ebba för att hon är snygg?
Citera
2022-08-28, 14:38
Medlem
Nu ska det bli regn och svalare väder, skulle inte förvåna mig ett dugg om MP tappar någon procent då det går upp ett ljus för folk att denna klimathysteri bara är en bluff. Folk är jävligt efterblivna, dock tack och lov till vår fördel denna gång (SD).
Citera
2022-08-28, 14:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Novus mätning verkar rätt känslig för vad som skrivs i media den tidigare dagen. Det är lätt att se hur trenden gick den aktuella dagen och vilket parti som gynnades, med all säkerhet tillfälligt och det går tillbaka närmaste dagarna igen.

Hur som helst en fortsatt bra siffra för Sverigedemokraterna.

Novus:

SD 21,1%
SD kommer inte få +20% i valet, det kan jag lova dig. Detta såg vi förra valet också, höga opinionssiffror men som inte var inte närheten valresultat.

Tycker det är lite tramsigt med nya OU:s varje dag, det blir snarare så att opinionsundersökningar påverkar nästkommande OU och så vidare som i en ond cirkel.

M kommer nog öka lagom fram till valdagen, jag gissar på mellan 20-23%, SD runt 17% och Mp/L ramlar ur riksdagen.
Citera
2022-08-28, 14:46
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Blir det inte regeringsbyte den här gången så hoppas jag (nästan...) att vi ökar invandringen ännu mer och påskyndar nedmonteringen av Sverige. Vi vet ändå hur allt kommer att sluta.

Har fått nog av det här nu.
Exakt som Hitler resonerade när ryssarna stod i Berlin. En del tankesätt tycks aldrig bli omoderna i vissa kretsar. " Après nous le déluge" (efter oss syndafloden). Tänk om svenskarna resonerat likadant när asatron försvann? Ibland måste man tänka lite längre.
Citera
2022-08-28, 14:51
Medlem
Concac123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
SD kommer inte få +20% i valet, det kan jag lova dig. Detta såg vi förra valet också, höga opinionssiffror men som inte var inte närheten valresultat.

Tycker det är lite tramsigt med nya OU:s varje dag, det blir snarare så att opinionsundersökningar påverkar nästkommande OU och så vidare som i en ond cirkel.

M kommer nog öka lagom fram till valdagen, jag gissar på mellan 20-23%, SD runt 17% och Mp/L ramlar ur riksdagen.
Det är en bluff att SD låg så högt inför förra valet. Det var bara de oseriösa mätbolagen Sentio och Yougov som hade SD kring 24-25%.
Citera
2022-08-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Enligt SCB så är 7,5 miljoner röstberättigade i samtliga val år 2022. Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/allmanna-val/allmanna-val-valresultat/pong/statistiknyhet/preliminart-rostberattigade-i-2022-ars-allmanna-val-/

7 500 000 * 0,04 = 300 000 -> att 300K eller fler måste rösta på nyans för att de ska komma in. Miljöpartiet klarar med nöd och näppe att nå upp till det. Majoriteten av deras väljare bor i storstäder. Nu är jag inte insatt i vad nyans vill, så jag vet inte vilka väljare de slåss om. Så vilken är deras väljargrupp? vart ska de få 300K röster ifrån?

Ett annat ex. är AFS, som förra valet nådde upp till cirka 10K röster. De haussades då och vissa kretsar även nu.

Om det är muslimer som ska vara nyans väljare så tror jag inte att de kommer in. De röstar allt från miljöpartiet till SD.

Kan dom inte komma in om de får 12% av rösterna inom en valkrets också??
Citera
2022-08-28, 14:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Concac123
Det är en bluff att SD låg så högt inför förra valet. Det var bara de oseriösa mätbolagen Sentio och Yougov som hade SD kring 24-25%.
Mm precis. Men enligt Flashback var ju Sentio och Yougov de "seriösa" opinionsinstituten 2018...
Citera
2022-08-28, 15:02
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Någon som minns hur F! låg till i mätningarna strax innan valet, det året när dom höll på att komma in? Vill minnas att dom var uppe i 5%.

Jag tror som en annan skribent sa att det hade nog synts i mätningarna nu om Nyans eller AFS hade varit uppe och nosat på 3, 4 eller 5%.

Ingen av dom kommer in. Inte F! Heller för den delen.

Kollar snabbt och vad jag kan se så pendlar "Övriga" mellan 2,1 till 6,8% veckorna innan valet 2014.
Minns inte om det låg några andra större bland övriga då? Annars lär det ju vart till största del F!

Jag sätter mitt hop till att MP 2018 överskattades med 1%+ i snitt i optionen jämfört med deras valresultat.
Citera
2022-08-28, 15:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Enligt SCB så är 7,5 miljoner röstberättigade i samtliga val år 2022. Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/allmanna-val/allmanna-val-valresultat/pong/statistiknyhet/preliminart-rostberattigade-i-2022-ars-allmanna-val-/

7 500 000 * 0,04 = 300 000 -> att 300K eller fler måste rösta på nyans för att de ska komma in. Miljöpartiet klarar med nöd och näppe att nå upp till det. Majoriteten av deras väljare bor i storstäder. Nu är jag inte insatt i vad nyans vill, så jag vet inte vilka väljare de slåss om. Så vilken är deras väljargrupp? vart ska de få 300K röster ifrån?

Ett annat ex. är AFS, som förra valet nådde upp till cirka 10K röster. De haussades då och vissa kretsar även nu.

Om det är muslimer som ska vara nyans väljare så tror jag inte att de kommer in. De röstar allt från miljöpartiet till SD.
Alla röstberättigade kommer inte rösta. Förra valet låg valdeltagandet på 87,18%. Ju lägre valdeltagande, desto mindre röster i absoluta tal behövs för att komma in i riksdagen, antagligen runt 250 000 röster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in