2021-09-13, 19:32
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tyskland har precis som andra länder ett stort könsgap vad gäller partival. Utan kvinnlig rösträtt skulle konservativa partier i Västeuropa/USA ha ett lite högre stöd.

Japp och där har vi återigen problemet: kvinnor samlar sin information från sociala medier (teknikjättarna hatar Trump och högerpopulism), MSM och influensers och där har vänstern ett monopol på information (allt annat censureras eller alghoritmiskt trycks ner). Kvinnor inom vänstern tror ju att samhället kommer bli som serien The Handmaidens Tale om SD får makten.

SD har lyckats bra att slå igenom på sociala medier trots detta. Det kan vara en faktor varför SD trots allt är ett 20% parti idag och går starkt kontra övriga liknande partier inom EU.

Kriget kring information och kultur är idag A och O för politisk makt. Har det i och för sig alltid varit men nu mer än någonsin. Vi är ju trots allt i ett informationskrig.

"politics is downstream from culture"
- Andrew Breitbart
Senast redigerad av Haddock93 2021-09-13 kl. 19:36.
Citera
2021-09-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag kan ändå inte släppa att jag tycker oppositionen har förvånansvärt lågt stöd. Att M, KD och SD samlar tillsammans en bit under 50% är ett enormt misslyckande för dessa. Räknar vi in L så blir det 50 men det är lite ändå.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_2021_Norwegian_parliamenta ry_election#Graphical_summary
https://en.wikipedia.org/wiki/2021_German_federal_election#Opinion_polls

Jämför med Norge och Tyskland. Kraftiga opinionssvängningar och nytt maktövertagande i båda länderna vad det verkar. Jag skulle dessutom bedöma att bägge dessa länder i en överblick sammantaget går "bättre" än Sverige. Ändå så är det där som maktpartierna rasar i stöd. Medan i Sverige rullar MP och övriga gänget vidare utan större motstånd. Trots katastrofal politik och efterföljder.

Något är fel i landet Sverige. Den saken är säker. Det är riktigt att SD har fullständigt manglat sönder deras nazistanklagelser och har med råge gått segrande ur den striden för länge sen. Men jag tycker ändå att det är för lite stöd sammantaget för "högeroppositionen". Jag skulle tro att det är PK-faktorn som räddat kvar sossarna vid makten. I ett land med lägre PK-faktor hade den här regeringen rimligtvis legat under med ca 10-15%enheter
Felet är att man inte vågar ändra sin politik, även för det bättre. Tillexempel är "knark är bajs" fortförande rådande inom alla partiprogram. Landet lagom slår till igen!

Jag kan lova att så fort partipolitiken börjar förändras kommer vi se lika stora förändringar i opinion.

Sen att det fortförande finns folk som röstar vänster är för att inte alla vill sälja ut välfärden och förstöra vårat land ännu mer.
Senast redigerad av Snitchelibitchen 2021-09-13 kl. 20:11.
Citera
2021-09-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Felet är att man inte vågar ändra sin politik, även för det bättre. Tillexempel är "knark är bajs" fortförande rådande inom alla partiprogram. Landet lagom slår till igen!

Jag kan lova att så fort partipolitiken börjar förändras kommer vi se lika stora förändringar i opinion.

Sen att det fortförande finns folk som röstar vänster är för att inte alla vill sälja ut välfärden och förstöra vårat land ännu mer.

Det finns inte mycket välfärd i Somalia. Folk vill inte betala för andra från annan etnicitet i längden (Usa). Om man importerar miljontals människor som inte försörera sig själva måste välfärden skäras ner för att ha råd med att försörja dessa vilket inte är hållbart och förenligt med välfärd på sikt. När man betalar mer och får mindre (pensioner, ökade köer, "läkarexamen" från Ali Babas universitet) så urholkas betalningsviljan ännu mer inkl när fusk förekommer (invandrare).

På sikt kräver välfärd helt enkelt en fungerande ekonomi och inte vuxenbarn till politiker som står och gråter i Tv eller stänger ner fullt fungerande kärnkraftverk och kramar sälar.
Citera
2021-09-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det finns inte mycket välfärd i Somalia. Folk vill inte betala för andra från annan etnicitet i längden (Usa).
snälla nån, ska vi ha ett välfärdssystem baserat på mängden melanin man har i huden?
"Medicare for all" Är faktiskt förvånansvärt populärt i USA, tillochmed bland republikaner. Runt 70% av amerikanerna vill ha det.

Citat:
Om man importerar miljontals människor som inte försörera sig själva måste välfärden skäras ner för att ha råd med att försörja dessa vilket inte är hållbart och förenligt med välfärd på sikt.När man betalar mer och får mindre (pensioner, ökade köer, "läkarexamen" från Ali Babas universitet) så urholkas betalningsviljan ännu mer inkl när fusk förekommer (invandrare).
Visst finns det problem, men det betyder inte att vi ska nedmontera det system som gjorde sverige så bra från första början. Du verkar tycka att det är dåligt när folk försöker utnyttja systemet för egen vinst, vad tycker du om skattefusk isåfall? Något som kostar vårat samhälle många gånger mer än bidragsfusket någonsin kunde göra. Istället för att peka på invandrare som orsaken till att välfärden fallerar borde man istället rikta ögonen mot de rikaste, som betalar mindre och mindre av deras andel.
Citera
2021-09-13, 21:48
Medlem
Citat:
snälla nån, ska vi ha ett välfärdssystem baserat på mängden melanin man har i huden?
"Medicare for all" Är faktiskt förvånansvärt populärt i USA, tillochmed bland republikaner. Runt 70% av amerikanerna vill ha det.

Visst finns det problem, men det betyder inte att vi ska nedmontera det system som gjorde sverige så bra från första början. Du verkar tycka att det är dåligt när folk försöker utnyttja systemet för egen vinst, vad tycker du om skattefusk isåfall? Något som kostar vårat samhälle många gånger mer än bidragsfusket någonsin kunde göra. Istället för att peka på invandrare som orsaken till att välfärden fallerar borde man istället rikta ögonen mot de rikaste, som betalar mindre och mindre av deras andel.

På tal om vad "alla" är emot så är det skattefusk. Finns ingen motsättning där. Vid för hög skatt och höga bidrag försvinner incitament för arbete med lägre skatteinkomster och välfärd som följd. Under alliansen exempelvis så ökade skatteintäkterna. Men det finns personer som är för invandring, d.v.s. en motsättning trots att den sänker välfärden och kostar skattepengar.

Jag påpekar bara att importen av miljoner människor som inte kan försörja sig själva leder till en monumental kostnad med per definition mindre välstånd och på sikt alltid välfärd som följd. Att detta råkar korrelera i de flesta fall med andelen melanin i huden är inte mitt fel, det är ju inte så i alla fall och ingen kausal faktor. Varför vill Lööf och Reinfeldt ha alla dessa invandrare tror du om de nu är högerspöken i din värld (?) ? För att de vet om detta och att ett ökat utbud av arbetskraft för de få som jobbar av invandrarna sänker lönerna.De bryr sig inte om välstånd heller utan konsumtion (göder företag och banker) och då är en befolkningsökning i sig av godo trots att sänker samhällen och destabilisera hela mänskligheten och jordklotet.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-09-13 kl. 21:50.
Citera
2021-09-13, 21:58
Medlem
Citat:
På tal om vad "alla" är emot så är det skattefusk. Finns ingen motsättning där. Vid för hög skatt och höga bidrag försvinner incitament för arbete med lägre skatteinkomster och välfärd som följd. Under alliansen exempelvis så ökade skatteintäkterna.
De totala skatteintäkterna under alliansen kanske gick uppåt, men skatteintäkterna/BNP gick nedåt. Under Löfven har både skatteintäkterna och skatt/BNP gått uppåt.

Citat:
Att detta råkar korrelera i de flesta fall med andelen melanin i huden är inte mitt fel, det är ju inte så i alla fall och ingen kausal faktor.
Igen, medicare for all (välfärd) har 70% stöd i USA.
Citat:
Varför vill Lööf och Reinfeldt ha alla dessa invandrare tror du om de nu är högerspöken i din värld (?) ? För att de vet om detta och att ett ökat utbud av arbetskraft för de få som jobbar av invandrarna sänker lönerna.
Det är väl självklart, sen var ju planen har hela tiden varit att överbelasta välfärdssystemet så att man sedan kan gå in och privatisera hela skiten.
Citera
2021-09-13, 22:18
Medlem
Citat:
De totala skatteintäkterna under alliansen kanske gick uppåt, men skatteintäkterna/BNP gick nedåt. Under Löfven har både skatteintäkterna och skatt/BNP gått uppåt.

Igen, medicare for all (välfärd) har 70% stöd i USA.

Det är väl självklart, sen var ju planen har hela tiden varit att överbelasta välfärdssystemet så att man sedan kan gå in och privatisera hela skiten.

Skulle tro att Bnp per capita gick upp men om inte var orsaken givetvis den älskade bidragsinvandringen.

Poängen är att i enfaldskulturella samhällen med många etniciteter brukar dessa inte vilja betala för de andra i lika hög grad som i exempelvis Usa ( om man jmfr med norden exempelvis). De har också välfärd givetvis.

Om man inte vill det är det således inte bra att överbelasta välfärdssystemet (vänsterns och Centerns huvudfråga). Det vill säga det viktigaste utöver allt annat för er är att göra något direkt negativt/ skadligt.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-09-13 kl. 22:22.
Citera
2021-09-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Poängen är att i enfaldskulturella samhällen med många etniciteter brukar dessa inte vilja betala för de andra i lika hög grad som i exempelvis Usa ( om man jmfr med norden exempelvis). De har också välfärd givetvis.
USA är väl inget bra exempel på det, efter ett århundrade av nonstop propaganda är det inte konstigt att det är så.
Citat:
Om man inte vill det är det således inte bra att överbelasta välfärdssystemet (vänsterns och Centerns huvudfråga). Det vill säga det viktigaste utöver allt annat för er är att göra något direkt negativt/ skadligt.
När man snackar om ett parti är skadligt mot våran välfärd kan man inte bara ta upp migrationspolitiken, jag kan tycka att kritiken är välförtjänt mot C men vänsterpartiet vill stärka välfärden så det jämnar ut sig om du fattar vad jag menar.
Citera
2021-09-13, 22:52
Medlem
Citat:
När man snackar om ett parti är skadligt mot våran välfärd kan man inte bara ta upp migrationspolitiken, jag kan tycka att kritiken är välförtjänt mot C men vänsterpartiet vill stärka välfärden så det jämnar ut sig om du fattar vad jag menar.

Det beror på att ha en konkurrenskraftig ekonomi på sikt. Där kanske vänstern är sämre än just C. Allt beror inte på migrationspolitiken som enda faktor men där är C och V lika dåliga.
Citera
2021-09-14, 03:49
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Vad drar för slutsatser kring Norgevalet? Tycks vara som vänsterrörelsen tar mark, lite överallt. Nästa valanhalt blir väl Tyskland om jag inte missminner mig. Så Socialdemokraternas högerekonomiska trans kanske släpper - om inte helt - delvis, lite beroende på hur allt slutar där. (Danska valet 2019 blev även framgångsrikt för socialliberala Radikale Venstre. Ett val som annars präglades av klimatsnack.) Och med snygg-Maggan i spetsen, helredo att svänga vänster, så finns goda skäl för högerdrömmarna att bli extra skitnödiga.

Ser lovande ut detta!

¡No pasarán!
Citera
2021-09-14, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vad drar för slutsatser kring Norgevalet? Tycks vara som vänsterrörelsen tar mark, lite överallt. Nästa valanhalt blir väl Tyskland om jag inte missminner mig. Så Socialdemokraternas högerekonomiska trans kanske släpper - om inte helt - delvis, lite beroende på hur allt slutar där. (Danska valet 2019 blev även framgångsrikt för socialliberala Radikale Venstre. Ett val som annars präglades av klimatsnack.) Och med snygg-Maggan i spetsen, helredo att svänga vänster, så finns goda skäl för högerdrömmarna att bli extra skitnödiga.

Ser lovande ut detta!

Vet inte så mycket om den norska debatten. Kan tänka mig att många var missnöjda med den sittande regeringen (som i Sverige) och ville ha någon förändring efter många år. Var ju en regeringskris nyligen (som i Sverige) så saknades kanske trovärdigt alternativ. Ap kom väl med något utspel i migrationsrestrektiv riktning (som S i Danmark) men det kanske inte hade någon inverkan (som att använda en migrant ö med Uk eller liknande). Får intrycket att den norska högern är väldigt slak och PK. Normänn är nog rejält oljeskadade och välståndsskadade (Nav....). Det kommer gå bra för Norge oavsett regering på åtminstone både kort och medellång sikt tror jag, de verkar vara överens om det mesta egentligen över partigränserna. Tror inte den svenska debatten påverkas så mycket av Norge, snarare att Sverige förskräcker båda blocken i Norge (de ligger nog inte så långt efter Sverige som de tror och det kan gå fort utför i Norge men då kommer nog båda blocken att agera tror jag istället för inget som i Sverige men jag vet för lite).
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-09-14 kl. 04:48.
Citera
2021-09-14, 06:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I Stockholm är SD svaga i kommunen men starka i flera grannkommuner.

Jo, jag vet. Jag kanske uttryckte mig oklart, det jag menade var inte att partierna är lika stora i alla kommuner i Storstockholm det är de naturligtvis inte. Utan om ett parti ökar eller minskar i en kommun i Stockholmsområdet brukar de även öka/minska i grannkommunen. Sannolikt för att de flesta kommuner i Stockholmsområdet är rätt små, många har bott i flera olika, bor i en och jobbar i en annan och har släkt, vänner och kollegor från en tredje osv. De som bor i t.ex. Solna pratar om exakt samma sak på sin lunchrast med sina kollegor som de som bor i Huddinge eller Lidingö gör av den enkla orsaken att de är kollegor och äter lunch tillsammans. Och sker något i Stockholms kommun vet de alla om det eftersom det är där deras arbetsplats ligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in