2022-06-10, 14:10
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kristersson måste helt enkelt kunna förhandla och kompormissa med centern sociaLdemokratin och kanske miljöpartiet. Då skulle han varit statsminister i flera år. MEN HAN FÖRSÖKER INTE ENS!!!
Hade han innan valet 2018 dumpat C/L och skapat ett lag med KD/SD så hade Kristersson varit statsminister idag. Det är Kristerssons fel att han aldrig lyckas.
Citera
2022-06-10, 14:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Visitationszoner och anonyma vittnen kommer behövas. Menar du att Danmark inte är ett rättssäkert land?

Nej, dagens Danmark är inte fullt ut ett rättssäkert land. De befinner sig på ett sluttande plan.

Citat:
"Fler och bättre utrustade poliser". För det hjälper ju i USA och Rio de Janeiro?

Har man enorma förmögenhetsklyftor i ett samhälle får man alltid social oro och högre brottslighet. Lyckligtvis är vi inte där ännu i Sverige, tack var sossarnas fördelningspolitik.
Citera
2022-06-10, 14:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Borglighetens historiskt svaga ledargarnityr är socialdemokratins största tillgång inför valet.

Vi får väl hoppas att Johan Pehrson kan ändra på det.
Citera
2022-06-10, 14:35
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, dagens Danmark är inte fullt ut ett rättssäkert land. De befinner sig på ett sluttande plan.

Har man enorma förmögenhetsklyftor i ett samhälle får man alltid social oro och högre brottslighet. Lyckligtvis är vi inte där ännu i Sverige, tack var sossarnas fördelningspolitik.
OK. Konstigt att Danmark fortfarande anses vara ett rättssäkert land enligt alla mått mätt. Konstigt också att de sedan deras reformering av lagen för några år sedan minskat den organiserade brottsligheten.

Det är knappast så att kriminaliteten i Sverige beror på för låga skatter eller att folk har det dåligt och en liten klick det mycket bättre. Det beror uteslutande på en usel migrations och integrationspolitik. Där L fortsatt vill ha ett nettoplus av inflöde av migranter. Med dagens slappa regelverk kan dessutom kriminella fortsatt härja och jobba ostört. Mer poliser kommer bara göra skillnad på marginalen om inte verktygen finns.

Förresten, varför svarar du inte på mina frågor om budgeten och min tes om att en rödgrön budget inte kommer gå igenom? Varför svarar du inte på mitt svar där jag skrev anledningen till S tidigare fortsatte att regera trots att de förlorat budgetar? Jag tolkar det som att du inte har något mer att komma med, just för att du är en okunnig liten skit som leker smart.
Citera
2022-06-10, 14:45
Medlem
Finns det någon bra sammanvägning av opinionsundersökningar i Sverige? Dessa verkar vara dåliga på att uppdatera:

https://val.digital/
https://www.datastory.org/sv/services/poll-of-polls-sweden

Vilket får ses som en ganska allvarlig brist när det gäller denna typ av data.
Citera
2022-06-10, 14:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
OK. Konstigt att Danmark fortfarande anses vara ett rättssäkert land enligt alla mått mätt. Konstigt också att de sedan deras reformering av lagen för några år sedan minskat den organiserade brottsligheten.

Kanske har de minskat brottsligheten något, men till vilket långsiktigt pris? Ett samhälle med visitiationszoner och anonyma vittnen är ett samhälle där medborgarna inte längre självklart känner att de är på polisens sida. Vill vi verkligen ha det så?

Citat:
Det är knappast så att kriminaliteten i Sverige beror på för låga skatter eller att folk har det dåligt och en liten klick det mycket bättre. Det beror uteslutande på en usel migrations och integrationspolitik. Där L fortsatt vill ha ett nettoplus av inflöde av migranter. Med dagens slappa regelverk kan dessutom kriminella fortsatt härja och jobba ostört. Mer poliser kommer bara göra skillnad på marginalen om inte verktygen finns.

Att den höga brottsligheten beror på migrations- och integrationspolitiken har jag inte förnekat. Frågan är vad vi kan göra åt det nu. De flesta partier (utom V, C och MP) är ense om att vi behöver strama åt invandringen rejält, men det kommer inte att lösa de problem vi redan har.

Citat:
Förresten, varför svarar du inte på mina frågor om budgeten och min tes om att en rödgrön budget inte kommer gå igenom? Varför svarar du inte på mitt svar där jag skrev anledningen till S tidigare fortsatte att regera trots att de förlorat budgetar?

Du tycks leva i en fantasivärld där regeringen automatiskt måste avgå om den förlorar en budgetomröstning. Åtta års erfarenhet av olika rödgröna regeringar visar att det inte är så enkelt. Finns det inget trovärdigt alternativ sitter regeringen kvar, med eller utan egen budget.
Citera
2022-06-10, 14:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rendar
Finns det någon bra sammanvägning av opinionsundersökningar i Sverige? Dessa verkar vara dåliga på att uppdatera:

https://val.digital/
https://www.datastory.org/sv/services/poll-of-polls-sweden

Vilket får ses som en ganska allvarlig brist när det gäller denna typ av data.

Svenska Wikipedia är faktiskt ganska bra idag, till skillnad från tidigare då de ofta släpade efter:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022
Citera
2022-06-10, 15:56
Medlem
greta75s avatar
C har blivit ordentligt pissade på sedan de fuckade upp för S i vintras och släppte fram en borglig budget. Det vågar de sig inte på igen och kommer således snällt samarbeta med S/V/Mp. Likadant blir det efter valet.
Citera
2022-06-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
SD har nått sin peak enligt denna artikel i SvD. Artikeln är öppen när jag länkar, men vi vet ju hur media gör, så den kan ju bli låst senare:
https://www.svd.se/a/ja5roA/matningarna-eniga-sverigedemokraterna-har-natt-sin-peak
ja, det är bra märkligt, skrivs ju aldrig om mp eller C att de nått sin "peak". En vänsterextrem reporter som agerar aktivist i sitt yrke, hans politiska artiklar (lite övrigt trams om pride) har fokus på SD och "rasism". Visar sig att Tobias Brandel är bög (såklart) boendes med man och ungar på Södermalm (såklart). De kan leva i sin vita enklav ett tag till men han kommer såklart vara en av de första islamisterna rensar bort, karma kan man väl kalla det.. inte konstigt svd går dåligt, vill de vara en urvattnad kopia av DN eller vad?
Citera
2022-06-10, 16:18
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Instämmer. Sveket i NATO-frågan kommer att kosta SD många röster. Frågan är vart dessa röster tar vägen?
Svammel. Vilket svek? Tycker du att medan Finland -vår i särklass största militära samarbetspartner, går med i Nato så ska Sverige ändå stå utanför? Bra att SD förmådde ompröva sin inställning i frågan när försvarsläget förändras.
Citera
2022-06-10, 19:51
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Om de rödgröna får majoritet så kommer Ulf inte bli statsminister eller bilda regering under några som helst omständigheter eftersom Annie Lööf aldrig kommer släppa fram Ulf. Jag diskuterade regering och statsministerposten.

Då måste budgetfrågan lösas. Eftersom Ulf inte kan bli bilda regering i ovanstående situation kommer Annie Lööf troligtvis tvingas till samarbete med V. Men jag är säker på att de löser sig, Socialdemokraterna lyckas alltid hitta en väg och det vet även du.

Annie Lööf har en hel del missnöje i sitt parti. Alla i partiet gillar inte att de ingår i vänsterblocket.
Varför rösta på kameleonten C, när du som väljare själv kan välja mellan Ulf eller Magda?

Det är ju bara det parlamentariska läget efter valet 2018 som gjort dem relevanta. Vad talar för att de är relevanta efter valet 2022?

Om Ulf lyckas bilda regering efter valet eller Annie Lööf utsätts för en palatskupp inom det krympande centerpartiet innan de inför 2026 närmar sig 4% spärren, så lär C med ny partiledare återvända till det borgerliga blocket. Om inte lär partiet med Annie sjunka oroväckande nära riksdagsspärren till nästa val 2026. Jag tror det finns ett stort missnöje inom partiet om färdriktningen. De inom partiet som ogillar riktningen ser sig om efter ett alternativ. Troligen därför L ökar i opinionen.

Hotet om en ökenvandring efter valet inför 2026 med Annie Lööf vid rodret kanske ned mot 4% spärren lär utsätta henne för intern press efter valet. Oavsett om Annie får en ministerpost av Magda eller ej.

En förutsättning för att partiet ska bli relevant är att de gör sig av med Annie Lööf, återgår till borgerligheten, Alternativet är att de sjunker mot riksdagsspärren. Alltfler insiktsfulla inom partiet ser vilket val partiet har framför sig.

Att partiet sjunker nu är troligen p g a de borgerliga inom C nu övergår till L/M

Vilka inom vänsterblocket lär gå över till Annie Lööf? MP står stilla under spärren o vänstern ökar marginellt. För att C ska bli relevant måste Annie Lööf gå. Att kameleontpartiet inför valet 2026 skulle få stödröster från S om de närmar sig 4% spärren finns inte på kartan.

Inte ens de "trendiga" innerstadskvinnorna lär lägga sin röst på C...De väljer troligen mellan L eller S beroende på vem de vill ha som statsminister. Med Annie köper du grisen i säcken o regeringskaos.

Annies dagar som partiledare är räknade......Hur du än vrider det. Hon vill troligen hamna i regeringen med Magda efter valet. Annars är hon rökt. Vare sig hon får en ministerpost eller inte är hon rökt.

Hon gör samma misstag som MP. MP som nu kämpar för sin överlevnad. Inför 2026 med Annie Lööf kvar som partiledare lär hon ha den rollen MP har inför höstens val. Därför lär hon bytas ut inför valet 2026. Om nu det finns självinsikt inom centerpartiet. Centern lär då under ny partiledare återgå till det borgerliga lägret. Där här de hemma,

Varifrån ska Annie annars få sina framtida väljare?
Citera
2022-06-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Svammel. Vilket svek? Tycker du att medan Finland -vår i särklass största militära samarbetspartner, går med i Nato så ska Sverige ändå stå utanför? Bra att SD förmådde ompröva sin inställning i frågan när försvarsläget förändras.
Vad skulle vara dåligt för Sverige med att stå utanför när Finland går med i Nato? Med ett finskt Nato-medlemskap så är invasionshotet mot Sverige helt borta. Vi behöver inte fjäska för den anatoliske sultanen utan kan bara dra tillbaka vår Nato-ansökan och nöja oss med att vårt strategiska läge är bättre än det någonsin har varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in