Igår, 16:42
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Spekulationer,
men då blir det väl som förra gången sosseriet skulle försöka styra, en borgerlig budget.
Absolut.
Nu ger spelbolagen TIDÖ lägst odds också.
Citera
Igår, 16:42
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Absolut.
Nu ger spelbolagen TIDÖ lägst odds också.

Länk?
Citera
Igår, 16:44
Medlem
Snapcounts avatar
Får nu se vad som sker dessa sista dagarna..

Blir inte förvånad över något sista, stort valfläsk..över flera linjer av Maggan..i.o.m att det hela krymper..
Citera
Igår, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Har L gett några garantier att inte liera sig med Maggan? S, C, L, och MP t.ex.
Som tack att övriga Tidö hjälpt dom, adjö 2030.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo det var väl med Åkessons "ultimatum" som valrörelsen tog fart på allvar. Det har varit avslaget och lite kännts som att högersidan gav upp i sommras. Nu vänder det och är match men som vanligt är skillnaden för liten för att man skall kunna säga vem som ligger högst. Det blir spännande på Söndag.

Mitt tips är fortfarande att vändningen kommer för sent och att Röd-gröna sörjan vinner. Tror även att (VPK) blir så stora att de inte går att ersätta med (KD) om Maggan skall bilda regering. Då blir det intressant efter valet....

Hoppas fortfarande dock

Jag tror det som blir avgörande utöver om L tar sig över spärren (ser troligt ut just nu dock men det är ju inte klart än) är hur plass stora C blir. Jag tror Tidös största problem utöver L under spärren har varit att C inte tappat väljare till Tidö. Jag tror att de tre andra Tidöpartierna hoppats att L ska plocka av C så att inte så många stödröster behövs. Nu verkar inte C ruckas på nämnvärt och SD, M och KD står och trampar vatten med eller utan L. Då spelar det ingen roll om S själva nu gör sitt sämsta val sedan allmän rösträtt infördes eller ej. De andra tre rödgröna verkar på tok för starka just nu relativt till sina storlekar.

Däremot blir det strul att vänta med regeringbildandet oavsett efter valet om Andersson nu tar hem en pyrrhusseger. Problemet för S, V och MP är ju att de överhuvudtaget behöver C för att nå majoritet. Och sedan behöver förhandla i eknomiska frågor med C. Det kommer uppenbarligen inte gå.

Om det nu blir Tidöseger undrar jag egentligen vad Kristersson kommer ta sig till angående SD. Jag anar att han absolut inte gillar att bara vara tredje största partiet. Jag anar att han inte gillar det alls. Jag undrar hur länge till han står ut med "samarbetet" egentligen. Ebba velar ju redan.
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Får nu se vad som sker dessa sista dagarna..

Blir inte förvånad över något sista, stort valfläsk..över flera linjer av Maggan..i.o.m att det hela krymper..

Med tanke på vilka desperata drev de redan kommit med ändan sedan S först damp ner under 30% så har de säkert något riktigt äckligt "avslöjande" kvar ska du se.
Citera
Igår, 16:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag tror det som blir avgörande utöver om L tar sig över spärren (ser troligt ut just nu dock men det är ju inte klart än) är hur plass stora C blir. Jag tror Tidös största problem utöver L under spärren har varit att C inte tappat väljare till Tidö. Jag tror att de tre andra Tidöpartierna hoppats att L ska plocka av C så att inte så många stödröster behövs. Nu verkar inte C ruckas på nämnvärt och SD, M och KD står och trampar vatten med eller utan L. Då spelar det ingen roll om S själva nu gör sitt sämsta val sedan allmän rösträtt infördes eller ej. De andra tre rödgröna verkar på tok för starka just nu relativt till sina storlekar.

Däremot blir det strul att vänta med regeringbildandet oavsett efter valet om Andersson nu tar hem en pyrrhusseger. Problemet för S, V och MP är ju att de överhuvudtaget behöver C för att nå majoritet. Och sedan behöver förhandla i eknomiska frågor med C. Det kommer uppenbarligen inte gå.

Om det nu blir Tidöseger undrar jag egentligen vad Kristersson kommer ta sig till angående SD. Jag anar att han absolut inte gillar att bara vara tredje största partiet. Jag anar att han inte gillar det alls. Jag undrar hur länge till han står ut med "samarbetet" egentligen. Ebba velar ju redan.

Jimmie sa senast igår att SD inte kommer att stödja nån regering som de själva inte ingår i.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
Om man ska tro Novus så stämde den teori jag hade i våras rätt väl. Att även om Liberalerna klarar sig kvar så gör man det genom att kannibalisera på röster inom blocket. Skillnaden mellan blocken är i princip oförändrad med förra Novusmätningen faktiskt något större till fördel för oppositionen men det handlar om decimaler så går nog inte dra en slutsats gällande detta. Tidö förlorar ändå för allt man lyckats är att flytta väljare inom blocket till Liberalerna, man har misslyckats med att locka väljare att korsa blockgränsen.
Citera
Igår, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jimmie sa senast igår att SD inte kommer att stödja nån regering som de själva inte ingår i.

Det är ju det ja menar. Sprickorna är ju redan tydliga mellan Ulf, Ebba och Jimmie oavsett om Tidö tar hem det eller ej.

Det är märkligt det här. Bägge blocken är uppenbart splittrade och oense inom sig själva. C har svårt att komma överens med V i synnerhet och Ulf, Ebba och Jimmie har sina bråk sinsemellan de med.
Citera
Igår, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Om man ska tro Novus så stämde den teori jag hade i våras rätt väl. Att även om Liberalerna klarar sig kvar så gör man det genom att kannibalisera på röster inom blocket. Skillnaden mellan blocken är i princip oförändrad med förra Novusmätningen faktiskt något större till fördel för oppositionen men det handlar om decimaler så går nog inte dra en slutsats gällande detta. Tidö förlorar ändå för allt man lyckats är att flytta väljare inom blocket till Liberalerna, man har misslyckats med att locka väljare att korsa blockgränsen.

Jag tror som sagt att Tidö helst velat att C blödde till L mer än att stödröster behövts. Men C, V och MP verkar alla tre på tok för robusta just nu. Då kvittar det om S själva gör ett katastrofval.
Citera
Igår, 16:57
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose

Fast det har ju skett en minskning i opinionen för partierna utanför riksdagen. De flesta av dessa har nog gått till Tidöpartierna.
Citera
Igår, 16:58
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Jag tror som sagt att Tidö helst velat att C blödde till L mer än att stödröster behövts.

Fast partierna utanför riksdagen minskar ju. Så Tidö får många röster från de som tidigare ville rösta ÖP, Afs och MED.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in