Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Jo det var väl med Åkessons "ultimatum" som valrörelsen tog fart på allvar. Det har varit avslaget och lite kännts som att högersidan gav upp i sommras. Nu vänder det och är match men som vanligt är skillnaden för liten för att man skall kunna säga vem som ligger högst. Det blir spännande på Söndag.
Mitt tips är fortfarande att vändningen kommer för sent och att Röd-gröna sörjan vinner. Tror även att (VPK) blir så stora att de inte går att ersätta med (KD) om Maggan skall bilda regering. Då blir det intressant efter valet....
Hoppas fortfarande dock

Jag tror det som blir avgörande utöver om L tar sig över spärren (ser troligt ut just nu dock men det är ju inte klart än) är hur plass stora C blir. Jag tror Tidös största problem utöver L under spärren har varit att C inte tappat väljare till Tidö. Jag tror att de tre andra Tidöpartierna hoppats att L ska plocka av C så att inte så många stödröster behövs. Nu verkar inte C ruckas på nämnvärt och SD, M och KD står och trampar vatten med eller utan L. Då spelar det ingen roll om S själva nu gör sitt sämsta val sedan allmän rösträtt infördes eller ej. De andra tre rödgröna verkar på tok för starka just nu relativt till sina storlekar.
Däremot blir det strul att vänta med regeringbildandet oavsett efter valet om Andersson nu tar hem en pyrrhusseger. Problemet för S, V och MP är ju att de överhuvudtaget behöver C för att nå majoritet. Och sedan behöver förhandla i eknomiska frågor med C. Det kommer uppenbarligen inte gå.
Om det nu blir Tidöseger undrar jag egentligen vad Kristersson kommer ta sig till angående SD. Jag anar att han absolut inte gillar att bara vara tredje största partiet. Jag anar att han inte gillar det alls. Jag undrar hur länge till han står ut med "samarbetet" egentligen. Ebba velar ju redan.