Ja och 2016 var det många som inte vågade berätta att de vågade rösta på Trump, så då blir dessa undersökningar fel. För de tar inte in den tysta väljaren därför min poäng att man ska akta att slå sig på bröstet och hänvisa till opinionsmätningar. Som du riktigt sa..2010 kunde folk förlora jobbet om de röstade SD.
2010 så var iaf på mitt extra jobb när jag var student "SD ett rasistiskt parti och röstar man på de så tror man inte på allas lika värde, då får man inte jobba här" . Så klart många inte skröt på den tiden att man var SD.
2022 var det ganska fel. Annie Lööf så hade hon 8-9% för hon stod "emot rasism" som Jonna Sima eller Lindberg sa. Klart deras undersökningar var vinklade för få väljaren att tro Maggan skulle vinna och få väljaren att känna tryck att inte rösta på förloraren.
Dock var jag skeptisk på dessa mätningar när de sa att C skulle öka som jag antog var totalt bullshit...att de skulle ligga på 8% är bara trams då och nu, för ingen gillar en lögnare som Annie Lööf var och förstörde att borgligheten kunde styra på mkt lång tid om de satt med SD.
Jag bor på landsbygden och såg C sedlarna mer eller mindre lika tjocka som de var 10 timmar efter jag var där medans SD så var kryss sedlarna borta. Så från den lilla observationen så tror jag inte C ligger så jävla bra till... inte på landsbygden iaf.
Frankrike = håller jag med men Sverige ish... ganska bra ja men om jag inte minns fel så hade L 2,8 % då med men fick 4%
Men denna ggn kan det stämma... men min poäng är att låta folket säga sitt. För det är bara valnatten som kan avgöra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenshult
Att det var svårt att mäta stödet för SD tycks ha berott på att SD-väljare var rädda för att säga vad de tänkte rösta på. Motsatsen till det är väljare som lögnaktigt uppgav att de skulle rösta på Feministiskt Initiativ därför att de trodde att det skulle uppfattas som misogynt om man inte gjorde det.
Det här är exempel på potentiella felkällor som varje opinionsinstitut har att brottas med, men i de senaste två valen i alla fall så ser det ut som att de lyckats väldigt bra (om jag inte minns fel). I andra val i Europa har det varit ännu bättre. Tre val som jag följt noga är de senaste valen i Frankrike, Österrike och Ungern där instituten tycks ha varit spot on.