2026-08-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Förstår inte på mig på dessa mätningar
1000 eller 100,000 som frågas, kan fortfarande inte svara för 4-5 miljoner röstberättigade.

2022 valnatten så hade Gbg gjort en undersökning på 10000 där vänstern vann,Mp var 6% och C 8% och SD mindre än M. Ja vi minns sen när resultatet var ett faktum.
Själva antalet svarande har knappt någon betydelse så länge det ligger över 1500. Det enda som betyder något är att urvalet speglar den röstberättigade befolkningen. Man skulle kunna stoppa alla 30 000 som varit och sett ett stockholmsderby och fråga dem hur de tänker rösta och det skulle inte säga någonting om hur valresultatet kommer att bli. Men om du kan skapa ett representativt urval så räcker det med 1500 svarande för att du ska kunna göra en tämligen exakt prognos.
Citera
2026-08-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Pga att många (hundratusentals) som sympatiserar med MED inte röstar på MED. Dessa kommer nu att rösta på L som ökar i OU. Pga kramen och att vänsterliberala lämnat L.
Du skrev "medlemmar" i MED. Men visst, de rapporterar själva att de har 4000 medlemmar (88 fler än som röstar på dem...). Säkert en mycket rik mylla att gräva röster ur.

Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Många medlemmar i MED har talande nog anslutit sig till L efter omsvängningen.
Citera
2026-08-26, 21:49
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Du skrev "medlemmar" i MED. Men visst, de rapporterar själva att de har 4000 medlemmar (88 fler än som röstar på dem...). Säkert en mycket rik mylla att gräva röster ur.

Har redan bemött detta, se tidigare svar.

Tidö ökar i OU så det tycks finnas en mylla för Tidö att gräva röster ur.
Citera
2026-08-26, 21:56
Medlem
Håller inte med om ditt citat

"Men om du kan skapa ett representativt urval så räcker det med 1500 svarande för att du ska kunna göra en tämligen exakt prognos."

Som sagt vi såg ju 2016 USA valet...där pratade alla experter och undersökningar att Trump skulle förlora Texas eller bli jämnt. Var inte ens 1 undersökning som sa ngt annat.

Så nej där tror jag du har fel
Enda ggn jag minns det var tydligt och korrekt med undersökningnar var 2010 när Sossarna valde Mona och Lars Ohly kunde bli minister ... men där kunde vi alla gissa att kampen skulle inte ens vara jämn. Moderaterna var typ 0,5% mindre än S den ggn.

Men alla med lite logistik tänkande vet ju att Mona Sahlin skulle ingen välja till statsminister
Så enda ggn man kunde se att undersökningarna stämde ngt

Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Själva antalet svarande har knappt någon betydelse så länge det ligger över 1500. Det enda som betyder något är att urvalet speglar den röstberättigade befolkningen. Man skulle kunna stoppa alla 30 000 som varit och sett ett stockholmsderby och fråga dem hur de tänker rösta och det skulle inte säga någonting om hur valresultatet kommer att bli. Men om du kan skapa ett representativt urval så räcker det med 1500 svarande för att du ska kunna göra en tämligen exakt prognos.
Citera
2026-08-26, 22:27
Medlem
Man måste kunna lite matte för att förstå statistik. Påståendet var helt rätt, det är du som inte kan något om statistik. Ta fram en mattebok för matte 1 och läs lite.

Citat:
Håller inte med om ditt citat

"Men om du kan skapa ett representativt urval så räcker det med 1500 svarande för att du ska kunna göra en tämligen exakt prognos."

Som sagt vi såg ju 2016 USA valet...där pratade alla experter och undersökningar att Trump skulle förlora Texas eller bli jämnt. Var inte ens 1 undersökning som sa ngt annat.

Enda ggn jag minns det var tydligt och korrekt med undersökningnar var 2010 när Sossarna valde Mona och Lars Ohly kunde bli minister ... men där kunde vi alla gissa att kampen skulle inte ens vara jämn. Moderaterna var typ 0,5% mindre än S den ggn.

Men alla med lite logistik tänkande vet ju att Mona Sahlin skulle ingen välja till statsminister
Så enda ggn man kunde se att undersökningarna stämde ngt
Citera
2026-08-26, 22:37
Medlem
Läste Ma F lilla vän ... men

Du menar samma statistik som sa Trump skulle förlora? Den statistiken? De var ju också 90% korrekta enl alla "experter "

När ska du fatta den enkla lilla detaljen att inte ens 200,000 som frågas kan svara för 5 miljoner personer. Det går inte...annars kan Uffe packa väskan om det var så säkert redan idag.

Som jag sa 2022 hade hela jävla året sagt att Maggan skulle vinna + valnattens stora opinionsundersökning på 10,000 som gjordes av Gbg universitet så var ju C 8%, MP 6-7% och SD mindrr än M.

Så berätta för mig om denna statistik lilla vän , de var statistikt säkerställda dem med... så igen... så kommer vi inte veta förrän valnatten.

Du kan omöjligt tro att de inte har en agenda som valet 2016?? I USA tex??

Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Man måste kunna lite matte för att förstå statistik. Påståendet var helt rätt, det är du som inte kan något om statistik. Ta fram en mattebok för matte 1 och läs lite.
Citera
2026-08-26, 22:41
Medlem
Citat:

Mitt förbehåll var att det gäller att urvalet är representativt och det är det som är det svåra. Om du har ett representativt urval så är 1500 svarande i princip lika bra som 3000 eller 100 000 svarande. Varför det är så kan jag inte förklara utan då får du läsa matematisk statistik på universitetet eller be en AI förklara det för dig.

Amerikanska opinionsmätningar är ofta av en mycket lägre kvalitet än europeiska, ofta bara med 750 svarande eller ännu lägre.

Men som sagt, om urvalet inte är representativt så är mätningen värdelös oavsett antalet svarande. Men åtminstone i de senaste två valen i Sverige så har mätningarna kommit relativt nära valresultatet. Tidigare var det problem att mäta stödet för SD men det tycks vara borta nu.
Citera
2026-08-26, 22:51
Medlem
Det är det som var min poäng
Jag förstår det matematiska men tror vi pratar olika ting
Det du just sa "Tidigare var det problem att mäta stödet för SD men det tycks vara borta nu"

Ja samma problem verkar vara löst med Trump nu

Så klart det finns en agenda.... som du sa ang SD så skulle V vara större än SD 2010, att SD skulle få 3 eller precis 4 och V 6%...

Statistik kan inte svara för nya väljare hur de tänker.

Kan statistiken 2010 och 2026 vara nära säg hur ungdomar kommer rösta på landsbygden?
Det är dyrare med bränsle nu så tror inte 18 åringen med epa traktor kommer rösta C som de kanske kunde under Madame Maud.

Citat:
Mitt förbehåll var att det gäller att urvalet är representativt och det är det som är det svåra. Om du har ett representativt urval så är 1500 svarande i princip lika bra som 3000 eller 100 000 svarande. Varför det är så kan jag inte förklara utan då får du läsa matematisk statistik på universitetet eller be en AI förklara det för dig.

Amerikanska opinionsmätningar är ofta av en mycket lägre kvalitet än europeiska, ofta bara med 750 svarande eller ännu lägre.

Men som sagt, om urvalet inte är representativt så är mätningen värdelös oavsett antalet svarande. Men åtminstone i de senaste två valen i Sverige så har mätningarna kommit relativt nära valresultatet. Tidigare var det problem att mäta stödet för SD men det tycks vara borta nu.
Citera
2026-08-26, 23:04
Medlem
Citat:
Det är det som var min poäng
Jag förstår det matematiska men tror vi pratar olika ting
Det du just sa "Tidigare var det problem att mäta stödet för SD men det tycks vara borta nu"

Ja samma problem verkar vara löst med Trump nu

Så klart det finns en agenda.... som du sa ang SD så skulle V vara större än SD 2010, att SD skulle få 3 eller precis 4 och V 6%...

Statistik kan inte svara för nya väljare hur de tänker.

Kan statistiken 2010 och 2026 vara nära säg hur ungdomar kommer rösta på landsbygden?
Det är dyrare med bränsle nu så tror inte 18 åringen med epa traktor kommer rösta C som de kanske kunde under Madame Maud.
Att det var svårt att mäta stödet för SD tycks ha berott på att SD-väljare var rädda för att säga vad de tänkte rösta på. Motsatsen till det är väljare som lögnaktigt uppgav att de skulle rösta på Feministiskt Initiativ därför att de trodde att det skulle uppfattas som misogynt om man inte gjorde det.

Det här är exempel på potentiella felkällor som varje opinionsinstitut har att brottas med, men i de senaste två valen i alla fall så ser det ut som att de lyckats väldigt bra (om jag inte minns fel). I andra val i Europa har det varit ännu bättre. Tre val som jag följt noga är de senaste valen i Frankrike, Österrike och Ungern där instituten tycks ha varit spot on.
Citera
2026-08-26, 23:21
Medlem
Ja och 2016 var det många som inte vågade berätta att de vågade rösta på Trump, så då blir dessa undersökningar fel. För de tar inte in den tysta väljaren därför min poäng att man ska akta att slå sig på bröstet och hänvisa till opinionsmätningar. Som du riktigt sa..2010 kunde folk förlora jobbet om de röstade SD.
2010 så var iaf på mitt extra jobb när jag var student "SD ett rasistiskt parti och röstar man på de så tror man inte på allas lika värde, då får man inte jobba här" . Så klart många inte skröt på den tiden att man var SD.

2022 var det ganska fel. Annie Lööf så hade hon 8-9% för hon stod "emot rasism" som Jonna Sima eller Lindberg sa. Klart deras undersökningar var vinklade för få väljaren att tro Maggan skulle vinna och få väljaren att känna tryck att inte rösta på förloraren.

Dock var jag skeptisk på dessa mätningar när de sa att C skulle öka som jag antog var totalt bullshit...att de skulle ligga på 8% är bara trams då och nu, för ingen gillar en lögnare som Annie Lööf var och förstörde att borgligheten kunde styra på mkt lång tid om de satt med SD.

Jag bor på landsbygden och såg C sedlarna mer eller mindre lika tjocka som de var 10 timmar efter jag var där medans SD så var kryss sedlarna borta. Så från den lilla observationen så tror jag inte C ligger så jävla bra till... inte på landsbygden iaf.

Frankrike = håller jag med men Sverige ish... ganska bra ja men om jag inte minns fel så hade L 2,8 % då med men fick 4%

Men denna ggn kan det stämma... men min poäng är att låta folket säga sitt. För det är bara valnatten som kan avgöra.

Citat:
Att det var svårt att mäta stödet för SD tycks ha berott på att SD-väljare var rädda för att säga vad de tänkte rösta på. Motsatsen till det är väljare som lögnaktigt uppgav att de skulle rösta på Feministiskt Initiativ därför att de trodde att det skulle uppfattas som misogynt om man inte gjorde det.

Det här är exempel på potentiella felkällor som varje opinionsinstitut har att brottas med, men i de senaste två valen i alla fall så ser det ut som att de lyckats väldigt bra (om jag inte minns fel). I andra val i Europa har det varit ännu bättre. Tre val som jag följt noga är de senaste valen i Frankrike, Österrike och Ungern där instituten tycks ha varit spot on.
Citera
2026-08-27, 06:28
Medlem
Så fick Demoskop korrigera sig som sagt var.

S 30,4% (+0,2)
C 7,7% (+0,4)
V 6,8% (+0,3)
Mp 6,8% (+0,2)

Totalt: 51,7% (+1,1)

M 17,2% (+0,4)
Sd 18,3% (-1,9)
Kd 8,5% (+1,0)
L 2,0% (-0,4)

Totalt: 46,0% (-0,9)

Blockskillnad: 5,7 procentenheter (+2,0)
Citera
2026-08-27, 06:38
Medlem
Så går det när man är urusla och sviker väljarna och svenska folket totalt. När man byter ut hela sin påstådda politik helt och hållet. När man blir ett extremt högerparti fast ens väljare är arbetarklass och underklass i hög grad, som man inte alls representerar. När man slaktar välfärden och trygghetssystemen. När man skyfflar miljarder på lånade pengar, 363 miljarder, till rika utan någon som helst nytta eller samhällsinvestering. När man säljer sig till svenskt näringsliv, timbro och Israel. När man har en usel korrupt skånsk latmask till partiledare.

Nästa mandatperiod blir man helt irrelevanta. Åkesson lär avgå och sd har en framtid som halvt parti på 9% i bästa fall. Låt desperationen börja.

Citat:
Sd krymper - Riskerar tappa i valet

I SvD/Demoskops mätning i augusti hamnar Sverigedemokraterna på 18,3 procent. Senast de låg på den siffran var i april 2025, och senast de låg lägre var i december 2022.

https://www.svd.se/a/16XLbe/sd-krymper-avbrack-iframgangskanslan
Senast redigerad av Katki 2026-08-27 kl. 06:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in