2026-05-08, 21:12
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vill du ha regimchange får du kolla på partier utanför Rd. Direktdemokraterna kanske funkar för dig?

https://nya.direktdemokraterna.se/

Vi kommer aldrig någonsin att få en nödvändig förändring ledd av S eller M.

Tänk om Direktdemokraterna kom över 4% i år och den flytande demokrati-löpelden skulle spridas.

Då skulle jag stå där med grillkorv till alla
Citera
2026-05-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Jag har inte större/mindre tilltro till något institut, har jag skrivit det(?), utan ett inlägg om dessa undersökningar från en av dessa, ser jag liknade från annan, som inte redan tagits upp så gör jag det.
Jag diskuterar det jag har vänt mig dom som inte "diskuterar" utan endast typ det jag tidigare skrev.
Men du får ha vilken uppfattning du vill om institut (och mej), dina "frågor" är mest antydningar om mig och min person inte något som tillför något om topic.
Du besvarar inte frågorna. Du bygger din argumentation på tillit från Novus undersökning när du vill misstro opinionsmätningar samtidigt som du kategoriskt avfärdar Novus metod, urval och bortfall i Novus väljarbarometer (när SD inte går bra). Det är inte vetenskapligt trovärdigt.

Tänker ni hen-personer som använder kontot spamma tråden med ännu fler inlägg om att alla opinionsmätningar som mäter väljarsympatier är felaktiga fram till valet? J/N
Citera
2026-05-09, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Du besvarar inte frågorna. Du bygger din argumentation på tillit från Novus undersökning när du vill misstro opinionsmätningar samtidigt som du kategoriskt avfärdar Novus metod, urval och bortfall i Novus väljarbarometer (när SD inte går bra). Det är inte vetenskapligt trovärdigt.

Tänker ni hen-personer som använder kontot spamma tråden med ännu fler inlägg om att alla opinionsmätningar som mäter väljarsympatier är felaktiga fram till valet? J/N
De, som amerikaner gärna säger, ”coping”.
Citera
2026-05-11, 14:55
Medlem
Citat:

Även My Rohwedder, Aftonbladet (En runda till) har liknade tankar som mig, det blir jämnt och man skall se trender i respektive institut och redovisar historiska skillnader i opinionen.
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/400358
Senast redigerad av tjanska 2026-05-11 kl. 15:05.
Citera
2026-05-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Även My Rohwedder, Aftonbladet (En runda till) har liknade tankar som mig, det blir jämnt och man skall se trender i respektive institut och redovisar historiska skillnader i opinionen.
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/400358
En förment SD - sympatisör som citerar My Rohwedder. En journalist som varit en av de mest skickliga SD-hatande journalister som Sverige skådat genom att hon alltid lyckats hålla sig kvar i det absoluta toppskiktet av tyckonomer medan andra fallit tillbaka pga sin inkompetens. Och bevarat sitt attraktiva utseende. Ja det säger en del. Både om My och dig.

Jag hade förväntat mig en Verian denna vecka. En sån där opinionsmätning som är trådens diskussionsämne, vilken vi ska avfärda innan den ens publicerats. Skulle förutsäga en liten SD ökning faktiskt till 20%+. Men en brakförlust för Tidöpakten. Som tur är finns snart alternativet C+M+KD med SD som stödparti. Då blir det jämnt. Precis som på Reinfeldts tid. Ni grät när han framträdde förra helgen!
Citera
2026-05-14, 06:49
Medlem
Graavargs avatar
Om valresultatet skulle motsvara Verians väljarbarometer för maj (publicerad idag), så skulle en V+MP+S-regering ha egen majoritet (50,8 %). Det viktigaste med det resultatet är att C behöver släppa sin inte vidare smarta "röda linje" mot att samregera med V, eller hamna utanför regeringen.

Den nuvarande oppositionen får hela 56,6 % mot Tidö på 43,4 %, vilket är extremt glädjande. Det är alltså "valresultatet" mätt i mandat, med L:s stöd på 2 % kasserat pga. spärren. Tidö-regeringen har varit så otroligt dålig att hela det sjuka "block"-konceptet förtjänar att dö sotdöden, och Sverige blir ett bättre land genast M förpassar den ryggradslösa ränksmidaren Kristersson till högen av "misslyckade moderatledare".

C och Thand Ringqvist klåpade i partiledardebatten genom att trycka "rött" för att den svenska skogen behöver skyddas, och vips tappade C över 1% i stöd medan MP ökade i motsvarande grad. Man tycker att C skulle ha lärt sig läxan från senaste kyrkoval, där "skogen" och ett mjukare skogsbruk var en avgörande nyckelfråga (och C gjorde ett rekorddåligt val på grund av sin "hugg ner, det är ju pengar"-inställning). Svenskar gillar faktiskt inte den omfattning trakthyggesbruk och kalhyggen har fått, vilket förstås både är positivt och tyder på ett existerande folkvett.

Också värt att notera är att Verians undersökning har pågått mellan 27 april och 10 maj, medan det s.k. "kvittningsbråket" startade på allvar först under partiledardebatten den 3 maj och nådde sin kulmen under den därpåföljande veckan. De flesta som svarat i undersökningen har alltså gjort så utan att färgas av vad de tycker om just den politiska kalabaliken, men den allmänna politiska slutsatsen är att bråket skadat Tidö mer än oppositionen.

Väljarbarometern (SVT)
Senast redigerad av Graavarg 2026-05-14 kl. 06:58.
Citera
2026-05-14, 06:54
Medlem
Citat:

Jag hade förväntat mig en Verian denna vecka. En sån där opinionsmätning som är trådens diskussionsämne, vilken vi ska avfärda innan den ens publicerats. Skulle förutsäga en liten SD ökning faktiskt till 20%+. Men en brakförlust för Tidöpakten. Som tur är finns snart alternativet C+M+KD med SD som stödparti. Då blir det jämnt. Precis som på Reinfeldts tid. Ni grät när han framträdde förra helgen!

Den kommer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svtverian-tidopartierna-tappar-manliga-valjare-oppositionen-drar-ifran

Citat:
Oppositionen rycker ifrån i SVT/Verians majmätning.

Tidöpartierna tappar 1,5 procentenheter och de rödgröna partierna noterar en ledning med 10,7 procent.

Blockskillnaden är den största sedan augusti 2023.

Tidöpartierna har i Verians majmätning tappat väljare till både soffan och oppositionen. Nedgången är sedan väljarbarometern i februari statistiskt signifikant.

– Vi ser väljarströmmar till både oppositionen och soffan men också till partier utanför riksdagen, säger Per Söderpalm, opinionsansvarig på Verian.

Lite siffror:
S: 32,5% (-0,2)
V: 7,9% (+0,2)
MP: 7,9% (+1,8)

C: 5,5% (-1,3)

SD: 18,9% (-1,1)
M: 17,2% (+0,4)
KD: 5,1% (-0,6)
L: 2,0% (-0,2)

Övriga: 2,9% (+0,9)

Fler citat:

Citat:
SVT/Verian: Tidöpartierna tappar manliga väljare – oppositionen drar ifrån

Citat:
Nedgång bland manliga väljare
Tidöpartierna har haft en utmaning i att locka kvinnliga väljare men i majmätningen är det männens stöd som sticker ut. Bland Tidöväljarna har det minskat med 4 procentenheter sedan april, en nedgång som är statistiskt signifikant.

Citera
2026-05-14, 07:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Den kommer här:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svtverian-tidopartierna-tappar-manliga-valjare-oppositionen-drar-ifran

Lite siffror:
S: 32,5% (-0,2)
V: 7,9% (+0,2)
MP: 7,9% (+1,8)

C: 5,5% (-1,3)

SD: 18,9% (-1,1)
M: 17,2% (+0,4)
KD: 5,1% (-0,6)
L: 2,0% (-0,2)

Övriga: 2,9% (+0,9)

Fler citat:

När man läser detta så blir man verkligen orolig för vårt land och vår framtid. Varför vill folk få det sämre i livet för och låta partier som MP, V, C och S förstöra och rasera det som Tidö faktiskt börjat rätta till.
Hur kan storstäder som ex stockholm ens fundera att rösta på S efter att de nu har styrt staden ner i avgrunden de senaste åren.

Hoppas verkligen att denna undersökning är ett skämt.
Citera
2026-05-14, 10:10
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När man läser detta så blir man verkligen orolig för vårt land och vår framtid. Varför vill folk få det sämre i livet för och låta partier som MP, V, C och S förstöra och rasera det som Tidö faktiskt börjat rätta till.
Hur kan storstäder som ex stockholm ens fundera att rösta på S efter att de nu har styrt staden ner i avgrunden de senaste åren.

Hoppas verkligen att denna undersökning är ett skämt.

Jag förstår din oro men segern för vänstersidan är glasklar. Finns inte en chans i världen att högern vinner. Det här är redan avgjort. Magdalena Andersson blir statsminister och Kristersson får lämna över.

Är det alla dessa invandrare som ger vänstern övertag. I så fall smart av den sidan att öppna upp för fri invandring.

Grattis Vänstern. Era jävlar.
Citera
2026-05-14, 10:37
Medlem
"Stockholmsväljarena röstar rödgrönt
Något som även märks i mätningen är hur huvudstadsregionen lutar allt mer mot vänster.

– De många väljarna i Stockholm har blivit en allt tydligare styrka för oppositionen. I maj leder de rödgröna partierna med nästan 15 procentenheter i regionen, allra störst är övertaget i Stockholms stad, säger Per Söderpalm."

är det importen som röstar på bidragspartierna?
Citera
2026-05-14, 10:46
Medlem
Jag är själv SD:are, och känner själv att Tidö får skylla sig själv.

De har suttit med alla dessa ”utredningar” i fucking 4 år. De har själv släppt in runt 90 000 människor.

Sen att Jimmie står och uttrycker när han får frågan vad han tycker om att en ensam tonårs tjej ska bli utvisad. Så står han och säger ”jag känner inte så mycket”. Det är ju inte direkt något som går hem hos svenska folket. Han kunde ju i alla fall uttryckt att folk som gör rätt för sig inte ska utvisas och att han ska kolla närmre på vad som kan göras.

Men det svaret fick han fram efter någon veckas kritik efter det första uttalandet.

Tror själv att det är kört för högersidan, vill inte ha MPs politik. Men tyvärr så har Tidö förstört för sig själv.
Citera
2026-05-14, 10:49
Medlem
Om man klagar på att TIDÖ enbart suttit med utredningar under 4 år och inte genomfört något får man kanske ta ett omtag.

Visst kunde en del saker ha skyndat på men att inget gjorts är enbart verklighetsfrånvänt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in