2021-09-08, 10:00
Medlem
Jag har en tidigare bekant från Lund som kallas för bajsmannen, han är en känd bedragare som dömts för bedrägerier flera gånger där straffvärdet varit fängelse men han är speltorsk så han har alltid fått behandling.

Men nu har det varit tyst från honom ett par dagar så jag ringde Lunds tingsrätt och uppgav hans personnummer och fick reda på att häktesförhandling inleddes mot honom den 3e september men sen ingen annan info.

Så min fråga till er är, vad innebär egentligen att häktesförhandling inletts och hur lång tid brukar det ta innan det blir rättegång? Hans telefon har ju beslagtagits för han är häktad för grovt bedrägeri men kan han sitta häktad fortfarande när häktesförhandlingen inletts?
Citera
2021-09-08, 10:24
Medlem
kristofferGs avatar
Häktesförhandlingar är normalt öppna för allmänheten, så det är bara att knalla dit om du vill orda med herr bajs.
Förhandlingen hålls senast 4 dygn efter ett gripande. Finns ingen gräns för hur lång tid en sådan förhandling ska ta, men bör väl inte ta alltför lång tid.
Citera
2021-09-08, 11:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongotrumm
Jag har en tidigare bekant från Lund som kallas för bajsmannen, han är en känd bedragare som dömts för bedrägerier flera gånger där straffvärdet varit fängelse men han är speltorsk så han har alltid fått behandling.

Men nu har det varit tyst från honom ett par dagar så jag ringde Lunds tingsrätt och uppgav hans personnummer och fick reda på att häktesförhandling inleddes mot honom den 3e september men sen ingen annan info.

Så min fråga till er är, vad innebär egentligen att häktesförhandling inletts och hur lång tid brukar det ta innan det blir rättegång? Hans telefon har ju beslagtagits för han är häktad för grovt bedrägeri men kan han sitta häktad fortfarande när häktesförhandlingen inletts?

Det är lite oklart vad du skriver. Häktningsförhandlingen har knappast bara "inletts", utan rimligen avslutats, i normalfallet 20-30 minuter efter den inleddes. Läs detta så kanske det blir lite tydligare: https://www.kriminalvarden.se/lattlast/hakte-for-familj-och-vanner/detta-hander-nar-en-person-ar-misstankt-for-ett-brott/

Förundersökningen ska bedrivas "skyndsamt". Vad detta innebär i praktiken (ex en vecka eller ett år) beror helt på hur komplicerad och omfattande utredningen måste vara. Åtal måste väckas inom 14 dagar efter häktning, alternativt ska ny häktesförhandling ske.
Citera
2021-09-08, 17:05
Medlem
Jag fick tag i häktesförhandlingen, laddar upp den så kan ni spekulera lite

Här är den: https://docdro.id/DVTpO3k

Vad tror ni händer härnäst?
Senast redigerad av bongotrumm 2021-09-08 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in