2021-09-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
” Utbetalningarna gjordes under flera års tid till en förening som bytt namn år för år, samtidigt som organisationsnummer och andra uppgifter förblev de samma.

Under förra året gick chefen själv in och ändrade uppgifter om föreningen i SvFF:s interna system, enligt dokumentation som SVT tagit del av. Alla direkta kopplingar till personen själv suddades ut.

Totalt handlar det om över en halv miljon kronor som har betalats ut felaktigt, enligt nya uppgifter från SvFF.

De felaktiga utbetalningarna upptäcktes i början av året men informationen hölls inom en snäv krets och polisanmäldes aldrig. Inte heller när personen lämnade SvFF i somras nämndes den verkliga anledningen.”

https://www.svt.se/sport/fotboll/ans...tbollforbundet

Det förefaller ju inte handla om ett ”misstag”, ”otydliga riktlinjer” eller liknande utan om rent bedrägeri. Trots det polisanmäler alltså inte förbundet. Vad är oddsen på att utredningen som nu görs kommer att landa i att de ska ”se över sina rutiner” och inget mer?

Det passar för övrigt uppenbarligen SVT narrativet betydligt bättre att rikta ljuset mot toppen av förbundet istället för den som uppenbarligen begått något som i de flesta fall skulle klassas som ett brott.

Är väl bara en tidsfråga innan förklaringsmodellen lyder att det inträffat pga strukturell diskriminering och patriarkala strukturer inom förbundet…
Feltolkning.
Senast redigerad av smokieknife 2021-09-22 kl. 21:39.
Citera
2021-09-23, 15:43
Medlem
En hel del pekar på att det skulle vara Sev*n* Gh*dimi (*a).

Se exempelvis detta inlägg från annan tråd: (FB) Tråden om SvFF (fotbollsmördare).

Sen så har jag fått fram att hon har haft ett företag tillsammans med fotbollsspelaren Charb*l G*org*s (*e): https://www.bolagsfakta.se/559287159..._Consulting_AB

Företaget sysslade med konsultverksamhet, har nyligen påbörjat en fusion och de fyra nuvarande styrelseledamöterna har över 23000 bolagsengagemang tillsammans (24055 nu när jag räknade ihop dem).

Det här stycket från fotbollskanalens artikel passar ju också in på henne, då hon blivit utpekad för att ha uttalat sig kategoriskt om slöjbärande och då fått kritik av en annan anställd på SvFF som valt att lämna sitt uppdrag på grund av hennes uttalande.

Citat:
Personen blev i samma veva öppet kritiserad av en tidigare kollega, som valde att lämna förbundet på grund av att hen upplevde att avdelningschefens värderingar krockade med vad hen själv tänker i frågor som är kopplade till fokusområden för "Alla är olika - olika är bra". Avdelningschefen nekade till att hen gett uttryck för det kollegan hävdar, fick ha kvar sin tjänst och backades upp av HR-avdelningen - som involverade ledningen i processen - externt.

Från artikeln om slöjbråket:

Citat:
I somras utökade fotbollsförbundet sitt team i projektet ”Alla är olika – olika är bra” och som arbetar för att alla ska kunna vara en del av svensk fotboll. Då anställdes Beh*r T*hiri som CSR-ansvarig för Göteborg, Västergötland, Bohuslän och Dalsland, och därmed lämnade han sitt jobb på Migrationsverket. Men efter bara några månader på SvFF valde han att säga upp sig. Anledningen, enligt Beh*r T*hiri, var ett uttalande från SvFF:s CSR-ansvarige Sev*n* Bergstr*m under ett utbildningsmöte.

- Sev*n* Bergström höll i mötet, hon är ju ansvarig för det här projektet. Då dök den här diskussionen upp om slöja eller inte. Vi diskuterade slöjan och då uttryckte sig Sev*n* på ett märkligt sätt, tycker jag. "Alla som bär slöja, gör det av förtryck och tvång", sa hon då. "Alla som bär slöjan bär den för att de är förtryckta eller bär den för att de är mer eller mindre tvungna att göra det", säger T*hiri.

Något som däremot pekar emot är att hon fortfarande är listad bland personalen i Fogis: https://fogis.se/om-svff/kansliperso...ikation-media/

Vilket jag tycker är oerhört märkligt om hon nu har slutat. Sen så har föreningen hon och hennes syster en gång startade (TRIS) fortfarande verksamhet och hon verkar inte ha något med den att göra längre, och jag kan inte få fram vilken förening det skulle gälla som tagit emot pengarna för Ronjabollen och som bytt namn och säte flera gånger.

Andra märkliga saker:

-Hon kallade sig Sev*n* Bergstr*m (*a, ö) i flera år och lever fortfarande med en M*rcus Bergstr*m, men de är inte gifta och jag hittar ingenting på nätet om att de en gång varit det.

-Hon har varit med i podden Resan Hit, hennes avsnitt är det enda som är bortplockat.

Men det måste väl vara henne, eller? Det är för mycket som stämmer in.
Citera
2021-09-23, 17:39
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Feltolkning.
Intressant, har du lust att utveckla?
Citera
2021-09-23, 17:42
Medlem
guldkorns avatar
https://www.fotbollskanalen.se/sveri...nte-kant-till/

Nu kallar styrelsen till krismöte, nu gungar det lite under fötterna på Sjöstrand…
Citera
2021-09-23, 20:21
Medlem
Citat:
Intressant, har du lust att utveckla?
Njaa, inte mer än att jag nog, jag säger nog, drog lite förhastade slutsatser av saker jag läst o hört.

Det kan vara som jag trodde men nya uppgifter gör att jag är osäker.

Inte mer än så.
Citera
2021-09-24, 15:12
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
https://www.fotbollskanalen.se/sveri...nte-kant-till/

Nu kallar styrelsen till krismöte, nu gungar det lite under fötterna på Sjöstrand…

Ledningen verkar inkompetent och tycks vilja ligga lågt.

"Sedan tidigare har SVT kunnat berätta om en avdelningschef som betalat ut 560 000 kronor till föreningar som hen hade koppling till. Först kommunicerade dock SvFF att det rörde sig om 400 000 kronor"

"Ska ni fatta beslut om polisanmälan?
- Det törs jag inte svara på. Vi får höra vad som kommit fram."
Citera
2021-09-24, 15:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det blev polisanmälan, så tråden kanske borde flyttas till ABK.

Citat:
En tidigare anställd på Svenska fotbollförbundet, som fått sparken för att ha låtit sin egen förening ta del av bidragspengar man inte hade rätt till, polisanmäls nu.

https://www.svt.se/sport/fotboll/sve...igare-anstalld
Citera
2021-09-24, 15:17
Medlem
Ytterligare en person med utländsk bakgrund som myglar och begår mygel och olagligheter verkar det som?!
Jag läste innan om en spionmisstänkt person som jobbade på Säpo, och med utländsk bakgrund?!
Är människor från mellanöstern i generna mera benägen att begå brott?!
Man börjar undra?!
Citera
2021-09-25, 09:03
Medlem
arakas avatar
Ännu en kaozare mao, denna gång för ovanlighetens skull en zyzter, S©vana Ghadimi.
Finns säkert tusentals liknande fall i Sverige just nu som inte upptäckts än.
Citera
2021-09-25, 09:28
Medlem
Otroligt. tänkte först vilken dum svenne. ack så fel, en blatte igen.
Citera
2021-09-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Otroligt. tänkte först vilken dum svenne. ack så fel, en blatte igen.

Och idag går det att läsa i tidningarna om insidersbrott inom bank och finansvärlden, går dessa brott också härleda till medborgare, nysvenskar från Mellanöstern?!
Det verkar så inledningsvis på de nyheter som nyhetssajterna levererar?!

Vi får helt enkelt sluta upp med att anställa medborgare från Afrika och Mellanöstern då de inte verkar veta vad som är rätt och fel?!
Citera
2021-09-28, 18:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Polisutredning inledd.

Citat:
Nu bekräftar polisen att en förundersökning mot den före detta chefen är inledd. Rubriceringen är trolöshet mot huvudman.

Ärendet utreds av Stockholmspolisens bedrägerisektion.

https://www.svt.se/sport/artikel/for...gare-svff-chef
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in