• 1
  • 2
2021-09-07, 18:14
Medlem
Nu har det skett igen i min bygd; ett ugnt par (eller ja, i trettiofemårsåldern) har köpt ett grannhus. Huset var inte pedant skött, men i ordning och reda. Ingen stor trädgård; ren gräsmatta, några äppelträd, lite stenlagd gång, en enkel rabatt.
Nu, efter mer än ett år, ser det ut som ett zigenarläger. Gräsmattan är oklippt, det står fröståndare av ogräs spridda överallt, det ligger fallfrukt överallt och spridda trädgårdsverktyg.

Detta är ändå ett svenskt par, båda med heltidsjobb och två bilar. Huset gick för nära tre miljoner kronor.

Det är inte första gången jag lägger märke till detta fenomen. Man kanske köper och renoverar, det förstår jag, men att inte ens kunna lägga en timmer per vecka på att slå gräsmattan?

Det skall tilläggas att de varken har barn eller husdjur.

Har ni märkt liknande beteende?
Varför blir det så här?
Citera
2021-09-07, 18:15
Medlem
De är förmodligen stadsmänniskor och är helt enkelt inte vana att ta hand om en trädgård. Vågar man ens hälsa på och kika hur det ser ut inuti huset?
Citera
2021-09-07, 18:17
Medlem
-=Damian=-s avatar
inget ovanligt. bor i ett radhusområde.. visserligen hyres.

Hyren är nästan 15 lax om året. av 15 radhus är vi nog bara 4-5 st som sköter våra trädgårdar. resten förfaller och sprider maskrosor och annan skit till intilliggande gräsmattor / rabatter.

vissa vill gärna bo på en bra adress, men skiter i att underhålla. det är ju "status" att bo bra. sen kan man tydligen skita i resten..
Citera
2021-09-07, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Nu har det skett igen i min bygd; ett ugnt par (eller ja, i trettiofemårsåldern) har köpt ett grannhus. Huset var inte pedant skött, men i ordning och reda. Ingen stor trädgård; ren gräsmatta, några äppelträd, lite stenlagd gång, en enkel rabatt.
Nu, efter mer än ett år, ser det ut som ett zigenarläger. Gräsmattan är oklippt, det står fröståndare av ogräs spridda överallt, det ligger fallfrukt överallt och spridda trädgårdsverktyg.

Detta är ändå ett svenskt par, båda med heltidsjobb och två bilar. Huset gick för nära tre miljoner kronor.

Det är inte första gången jag lägger märke till detta fenomen. Man kanske köper och renoverar, det förstår jag, men att inte ens kunna lägga en timmer per vecka på att slå gräsmattan?

Varför blir det så här?

Det finns mer i livet än att ha en pedantiskt skött trädgård. Det är ungefär 1000 ggr viktigare att överhuvudtaget ha ett eget hus än att trädgården är välskött.
Citera
2021-09-07, 18:24
Medlem
Du kan ju alltid ringa på och påpeka att det ser för tradigt ut, är det vanliga svenskar tar de väl tag i det...
Citera
2021-09-07, 18:25
Medlem
Cannibalizations avatar
Serier, spel och social media.

De sitter väl inne i soffan med varsin telefon i handen?
Citera
2021-09-07, 18:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Intressant trådstart och fenomen, har också sett detta. Hypotes: LinkedIn finns där de kan skryta om sina jobb, Facebook där de kan skryta om sin frukost, men saknas digitala drivkrafter för deras förfallna trädgård?
Citera
2021-09-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muriatsyra
Det finns mer i livet än att ha en pedantiskt skött trädgård. Det är ungefär 1000 ggr viktigare att överhuvudtaget ha ett eget hus än att trädgården är välskött.

Du missade poängen.
Om man köper ett hus av någon som haft gröna fingrar och med entusiasm drivit upp en lustträdgård och sedan avvecklar denna; ja, det är givetvis den nya ägarens val. Om du vill ha häck, staket, mängder med träd och buskar eller bara en ren gräsmatta; ja, det är ditt val.

Men att köpa och flytta in i ett hus med en vanlig, enkel gräsmatta och enbart ett par objekt, för att sedan låta detta förfalla till en djungel, i sin rätta bemärkelse?

Man måste inte vara hantverkare för att äga ett hus, men kan man inte slå en gräsmatta, eller trimma gräs och ogräs längst kanterna av sin tomt med en enkel eltrimmer, ja, då ska man inte ha hus med grannar intill.
Alternativt hyr man in trädgårdshjälp.
Citera
2021-09-07, 18:33
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Du missade poängen.
Om man köper ett hus av någon som haft gröna fingrar och med entusiasm drivit upp en lustträdgård och sedan avvecklar denna; ja, det är givetvis den nya ägarens val. Om du vill ha häck, staket, mängder med träd och buskar eller bara en ren gräsmatta; ja, det är ditt val.

Men att köpa och flytta in i ett hus med en vanlig, enkel gräsmatta och enbart ett par objekt, för att sedan låta detta förfalla till en djungel, i sin rätta bemärkelse?

Man måste inte vara hantverkare för att äga ett hus, men kan man inte slå en gräsmatta, eller trimma gräs och ogräs längst kanterna av sin tomt med en enkel eltrimmer, ja, då ska man inte ha hus med grannar intill.
Alternativt hyr man in trädgårdshjälp.

Ja, samt de fyller gärna trädgården med skrot och gamla prylar också dessa människor istället för att åka till tippen. Resultat blir grogrund för råttor, möss och mördarsniglar etc. Man behöver sköta om sin trädgård.
Citera
2021-09-07, 18:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Varför blir det så här?

Som du är inne på; de kanske ska renovera/gräva om trädgården? Sånt kan ta tid, speciellt att få tag på hantverkare/trädgårdsarkitekt. Och rör det sig om större jobb som kräver nygglov, så är kommunens handläggningstider ytterligare en lök på laxen.

Ska man gräva om hela trädgården, kanske man som max klipper gräset varannan vecka. Att lägga mer jobb på en trädgård som "ändå ska bort snart" är det nog ingen vettig som gör.

Citat:
Ursprungligen postat av kashtwa
Du kan ju alltid ringa på och påpeka att det ser för tradigt ut, är det vanliga svenskar tar de väl tag i det...

Bra idé att "ringa på" och välkomna de nya grannarna! Gärna med en planteringsbar trädgårdsväxt i näven som inflyttningspresent, som man genast efter hälsningen börjar plantera i deras trädgård..

Och i samma veva fortsatt erbjuda ens "expertis" inom trädgårdsområdet och erbjuda grannarna råd och hjälp för att fixa tomten fin. Ofta brukar sådant uppskattas, speciellt bland nya husägare som tidigare alltid bott i lägenhet sedan barnsben.

Rätt ofta blir man goda vänner på köpet!
Citera
2021-09-07, 18:39
Medlem
Skit i din granne. det finns inget naturligt med att va pedant med trädgården.
Citera
2021-09-07, 18:41
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:

Varför blir det så här?
Jag tror de behöver hjälp. Finns det inte några ungdomar i området som vill tjäna lite pengar och kan hjälpa till att snygga upp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in