2021-09-07, 12:11
Medlem
Owlman59s avatar
[Vet inte om det här är rätt tråd men det gick inte att publicera det under övrigt.]

Hur gör man egentligen en god gärning utan att någon ser eller kan lista ut att det är jag? Kom gärna med några förslag om hur man kan hjälpa någon anonymt och helst något sätt som är gratis eller billigt då jag inte har så mycket pengar.
Citera
2021-09-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
[Vet inte om det här är rätt tråd men det gick inte att publicera det under övrigt.]

Hur gör man egentligen en god gärning utan att någon ser eller kan lista ut att det är jag? Kom gärna med några förslag om hur man kan hjälpa någon anonymt och helst något sätt som är gratis eller billigt då jag inte har så mycket pengar.

Vaccinera dig utan att lägga upp en bild+text på facebook som en horunge
Citera
2021-09-07, 12:18
Medlem
Citat:

Är det en specifik person som du vill göra en god gärning?
Citera
2021-09-07, 12:29
Medlem
2n00b4Us avatar
Du får nog ge lite mer info om vad det är du vill göra.
Citera
2021-09-07, 12:36
Medlem
Tarrous avatar
Skänk pengar eller presenter via GivingPeople
Citera
2021-09-07, 12:36
Bannlyst
Du kan låta bli att vaccinera dig och bara titta lite pillimarigt om någon frågar.
Citera
2021-09-07, 12:37
Medlem
negerbarns avatar
Kuvert - 3 kr
Frimärke - 7 kr

En handmålad streckgubbe och ett "xxx är bäst" så det ser ut att vara ett barn som ritat och skickat - ovärderligt.

Eller vad tänker du för goda gärningar?

Och några följdfrågor :

Främling eller person/personer du känner?
Varför anonym?
Ska du skänka saker eller utföra handlingar?
Vad är syftet?
Senast redigerad av negerbarn 2021-09-07 kl. 12:43.
Citera
2021-09-07, 12:50
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Gå med i en välgörenhetsorganisation. 100 kr per månad.

Hjälp en ny människa varje dag.

Det kan ju vara folk som behöver hjälp här på flashback

Men jag tror inte du ska vara anonym egentligen.

Då kommer inte hjälpen fungera.

Meningen är ju att du ska få må bra av detta själv. Och då måste du ju vara ärlig.
Inte gömma dig bakom en mask.

Om du gör det till en daglig rutin att hjälpa en ny människa varje dag kommer du få oändlig lycka och energi tillbaks.

Men jag tror du måste vara ärlig och inte vara anonym bakom en mask.

Det låter lite dom att du har något att dölja. Och då blir det fel. Jag tror du måste vara helt ärlig i din strävan efter att hjälpa andra människor.

Men ja, du kan ju alltid ändra ditt utseende och ändra frisyr så du ser ut som en helt annan människa. Hitta på ett nytt namn och inte avslöja något om dig själv.

Och hjälpa en ny människa varje dag.

Kanske skulle fungera

Go undercover så att säga

Lycka till nu
Citera
2021-09-07, 12:58
Medlem
Couplets avatar
Köp ett presentkort på ICA och skicka per post. Skicka cash per post (större risk att de "kommer bort"). Skriv ett vykort med någon snäll mening, typ "jag uppskattar dig för den du är", eller liknande klyscha. Blombud. Dra igång en insamling via nån Facebook-grupp personen inte är med i, vi har en sån anonym funktion på vår ort. Kör en go fund me.
Citera
2021-09-07, 13:02
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Är det en specifik person som du vill göra en god gärning?

Det finns några stycken jag känner extra skuld för men det håller jag också på och jobbar med en plan. Jag tänkte mer allmänt i min fråga.
Citera
2021-09-07, 13:04
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Skänk pengar eller presenter via GivingPeople

Har alltid varit skeptiskt när det kommer till välgörenhetsorganisationer. Man vet ju aldrig hur mycket av ens pengar som går till hjälp och hur mycket som går till att deras chefer ska kunna dricka mer öl.
Citera
2021-09-07, 13:07
Avslutad
Man kan väll donera pengar anonymt/under ett falskt namn.

Annars får du beställa typ foodora och instruera budet att lämna maten till en viss person tex som är hemlös.

Beror lite vilken målgrupp du vill vara snäll mot.

Gå till en kyrka med en säck kläder/gosedjur eller annat och skriv en lapp. Ge till behövande.
Senast redigerad av Captinhero 2021-09-07 kl. 13:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in