2021-09-07, 15:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Bilden ska bara representera hur det ser ut på aktivitetshanteraren. Det röda markerade kan du ignorera.
Fast diskkolumnen där visar diskaktiviteten, inte hur mycket diskutrymme olika saker tar.
Citera
2021-09-08, 08:30
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Laptop ca 5 år gammal, funkat bra till nu. Upp till 3GB försvinner varje gång jag använder den, från C partitionen.
Ingen större datorkunskap mer än att jag vet vad en dator består av och varför.
Har sökt efter filer som ändrats idag när jag sett att det försvunnit HD utrymme men gått bet på att hitta några filer, åtminstone som är lite större. Kan ju vara det ligger en massa små filer någonstans?

Jag satt några dagar innan jag upptäckte detta och laddade upp/ner/deletade bilder till onedrive. Men det kan ha pågått längre för jag brukar inte kolla på hur mycket diskutrymme jag har, det har alltid funnits massor tycker jag??

Kör Ccleaner regelbundet och nu har jag även använt windows eget diskrensningsprogram men gått bet även där.
Provat återställa från återställningspunkt men funkar ej.

Lite skeptisk till att göra fullständig återställning för då blir det win8 och jag hade massa problem när jag skulle installera 8.1 i laptopens barndom.

Några tips på hur jag kan få denna laptop att leva lite längre?
Formattera hd och ladda in W10.
Citera
2021-09-09, 09:18
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkabis
Installera windirstat och kolla.

Vad skall jag göra med infon jag får fram med detta prog? Kollade på det men jag vet inte vad jag skall..

Har nu följt de råd jag fått men..är nu nere på 4GB kvar på C partitionen.

Tittade igen igenom disken med hjälp av sökfunktionen i enhetshanterarn eller vad det nu heter.
Hittade under users 2 mappar Sparade spel och dwhelper som när jag klickade egenskaper visade sig innehålla några GB. När jag sedan klickade på mappen var den tom och när jag kollade egenskaper igen visade den tom.
De GB som fanns innan hade dock försvunnit fr C partionen så jag fick tillbaks lite hårddisk, vad faen var det?

Men som sagt problemet kvarstår. Mer tips?
Citera
2021-09-09, 09:28
Medlem
Citat:
Vad skall jag göra med infon jag får fram med detta prog? Kollade på det men jag vet inte vad jag skall..
Vad tror du? Du ser ju vad det är som tar upp platsen. Gör vad du vill med denna info.
Citera
2021-09-09, 10:03
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkabis
Vad tror du? Du ser ju vad det är som tar upp platsen. Gör vad du vill med denna info.
Det var ett bra tips, tack så mycket..
Citera
2021-09-12, 11:04
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Laptop ca 5 år gammal, funkat bra till nu. Upp till 3GB försvinner varje gång jag använder den, från C partitionen.
Ingen större datorkunskap mer än att jag vet vad en dator består av och varför.
Har sökt efter filer som ändrats idag när jag sett att det försvunnit HD utrymme men gått bet på att hitta några filer, åtminstone som är lite större. Kan ju vara det ligger en massa små filer någonstans?

Jag satt några dagar innan jag upptäckte detta och laddade upp/ner/deletade bilder till onedrive. Men det kan ha pågått längre för jag brukar inte kolla på hur mycket diskutrymme jag har, det har alltid funnits massor tycker jag??

Kör Ccleaner regelbundet och nu har jag även använt windows eget diskrensningsprogram men gått bet även där.
Provat återställa från återställningspunkt men funkar ej.

Lite skeptisk till att göra fullständig återställning för då blir det win8 och jag hade massa problem när jag skulle installera 8.1 i laptopens barndom.

Några tips på hur jag kan få denna laptop att leva lite längre?

Med stor sannolikhet så att du har för lite RAM-minne i datorn. Det gör att operativsystemet mer än vanligt utnyttjar den virtuella page-filen som den har på disken.
Citera
2021-09-12, 11:25
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Med stor sannolikhet så att du har för lite RAM-minne i datorn. Det gör att operativsystemet mer än vanligt utnyttjar den virtuella page-filen som den har på disken.
tror du inte 8 GB räcker?
Om inte kan man tömma, begränsa denna fil. Den borde ha fläskat i sig över 20 GB vid det här laget.
Citera
2021-09-12, 13:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
tror du inte 8 GB räcker?
Om inte kan man tömma, begränsa denna fil. Den borde ha fläskat i sig över 20 GB vid det här laget.

Det är inte ovanligt att systemskyddet kan orsaka det du erfar.
Citera
2021-09-12, 15:22
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är inte ovanligt att systemskyddet kan orsaka det du erfar.
Tips på åtgärd?
Citera
2021-09-12, 16:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tips på åtgärd?

Kolla om det är så till att börja med.
Citera
2021-09-13, 08:58
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kolla om det är så till att börja med.
Hur kollar jag det? Min dator kunskap sträcker sig inte dit..
Citera
2021-09-13, 12:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hur kollar jag det? Min dator kunskap sträcker sig inte dit..

I min signatur kan du se hur du tar dig till systemskyddet. Kolla där hur mycket det upptar.

Denna info kan hjälpa till - https://answers.microsoft.com/en-us/...5-ab13eede12f0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in