2021-09-06, 23:43
Medlem
pelle_snusks avatar
Vad får jag göra när ett utryckningsfordon med blåljus dyker upp bakom mig?

Det kan t ex vara:
  1. Jag står närmast ett rödljus i en korsning och en polisbil eller ambulans dyker upp snabbt. Måste jag vänta vid rödljuset till dess det slår om eller får jag köra ut i korsningen mot rött?
  2. Jag befinner mig på en 2-1-väg och har bara en fil och ett par kilometer till dess att vägen blir tvåfilig. I backspegeln ser jag en ambulans med blinkande blåljus. Får jag trycka plattan i botten eller måste jag hålla hastighetsbegränsningen?
  3. Eller: Jag befinner mig på en gata när ett gäng brandbilar närmar sig så snabbt som bara brandbilar kan alltmedan det blå ljuset blinkar i mina backspeglar. Får jag köra upp på trottoaren med folk på för att lämna väg?

Kort sagt - får jag vara hjälpsam och bryta mot lagen?
Citera
2021-09-06, 23:45
Medlem
MrMadoffs avatar
Nej det får du inte. Du ska endast vara uppmärksam. Dom är utbildad för att hantera situationen efter rådande omständighet.
Citera
2021-09-06, 23:47
Medlem
BallaKlavas avatar
Var en barmhärtig samarit som körde för fort på 2+1-väg för några år sen med ambulans bakom, åkte dit. Minns inte detaljer, men det är nog säkrast att alltid köra lagligt. Kan dessutom vara någon idiot som köpt blåljus på ebay.
Citera
2021-09-07, 00:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nä du får inte köra för fort eller mot rött. Däremot är det ok att försiktigt köra in på spärrområden eller över en heldragen linje för att underlätta.
Citera
2021-09-07, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Var en barmhärtig samarit som körde för fort på 2+1-väg för några år sen med ambulans bakom, åkte dit. Minns inte detaljer, men det är nog säkrast att alltid köra lagligt. Kan dessutom vara någon idiot som köpt blåljus på ebay.

Nja, den "barmhärtiga" samariten åkte inte alls dit för att han körde för fort. Det ansågs helt okej, MEN personer missade ett flertal, fullt acceptabla möjligheter för att svänga av vägen och på det sättet lämna utryckningsfordonet fri väg. Möjligheter som personen inte tog, då han istället valde att köra för fort, och på det sättet var ett onödigt hinder för utryckningsfordonet samt öka riskerna i onödan.
Citera
2021-09-07, 00:36
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nja, den "barmhärtiga" samariten åkte inte alls dit för att han körde för fort. Det ansågs helt okej, MEN personer missade ett flertal, fullt acceptabla möjligheter för att svänga av vägen och på det sättet lämna utryckningsfordonet fri väg. Möjligheter som personen inte tog, då han istället valde att köra för fort, och på det sättet var ett onödigt hinder för utryckningsfordonet samt öka riskerna i onödan.

Finns det någon tråd om detta på forumet? Om det är som du säger, ja då låter det rätt korkat av föraren.
Citera
2021-09-07, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Nej det får du inte. Du ska endast vara uppmärksam. Dom är utbildad för att hantera situationen efter rådande omständighet.
Vad har du för belägg för att man inte skulle kunna få det?

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nä du får inte köra för fort eller mot rött. Däremot är det ok att försiktigt köra in på spärrområden eller över en heldragen linje för att underlätta.
Samma fråga till dig. Vad har du för belägg?

Citat:
Det fanns en viktig detalj i den historien. Det var flera avfarter där han hade möjlighet att svänga av men inte gjorde det.

EDIT: Pucktvåa på det
Citera
2021-09-07, 00:43
Avslutad
Citat:
Finns det någon tråd om detta på forumet? Om det är som du säger, ja då låter det rätt korkat av föraren.
Vet inte jag. Kan tycka att det inte är så konstigt om man blir jättestressad av att behöva köra mycket fortare än man är van vid och har en ambulans bakom sig med blåljus. Det kan leda till att man missar avfarter. Normalt ska man ju heller inte köra fortare än man klarar av, men det här är ju lite av ett specialfall. Kan tycka att snuten borde låtit det där passera. Resultatet blev ju att många tänkte att det inte lönar sig att försöka göra rätt eftersom det bara straffar sig.

Här har du en artikel https://www.aftonbladet.se/bil/a/5VbOV1/hjalpte-ambulans--da-rok-korkortet
Senast redigerad av SittFint 2021-09-07 kl. 00:49.
Citera
2021-09-07, 00:50
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vet inte jag. Kan tycka att det inte är så konstigt om man blir jättestressad av att behöva köra mycket fortare än man är van vid och har en ambulans bakom sig med blåljus. Det kan leda till att man missar avfarter. Normalt ska man ju heller inte köra fortare än man klarar av, men det här är ju lite av ett specialfall. Kan tycka att snuten borde låtit det där passera. Resultatet blev ju att många tänkte att det inte lönar sig att försöka göra rätt eftersom det bara straffar sig.

Ja, det var lite så jag tänkte. Har själv varit med om blåljus som hetsat 2 meter bakom på 1+2 väg. Gick ut så mycket jag vågade och släppte förbi, men det kändes inte helt motiverat i efterhand (rent säkerhetsmässigt). Blev 2 filer 500 meter efter den livsfarliga passagen.
Citera
2021-09-07, 00:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Var en för några år sedan som stod först vid ett rödljus. Utryckningsfordon kom med blåljus bakifrån varpå bilisten sakta körde halvt förbi linjen vid rödljuset med fullt rattutslag för att lämna fri väg.
Konsekvensen blev dryga böter och indraget körkort. Kanske räddade ett liv också men det var inte lika viktigt. Det var viktigare att straffa denna hädelse. Borde ha blivit fyrdelad också.
Citera
2021-09-07, 01:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Var en för några år sedan som stod först vid ett rödljus. Utryckningsfordon kom med blåljus bakifrån varpå bilisten sakta körde halvt förbi linjen vid rödljuset med fullt rattutslag för att lämna fri väg.
Konsekvensen blev dryga böter och indraget körkort. Kanske räddade ett liv också men det var inte lika viktigt. Det var viktigare att straffa denna hädelse. Borde ha blivit fyrdelad också.
Man blir fan ledsen när man läser sådant
Citera
2021-09-07, 01:32
Medlem
Fick ett blåljus (polis) efter mig på en enkelriktad gata och körde upp på trottoaren för att släppa förbi. De hälsade, tackade med en vinkning och försvann iväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in