Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-06, 22:47
Medlem
JEGS76s avatar
Hej på är kära vänner!
Min son är 16 år och jag spar i Swedbanks Kapitalspar Barn Robur Kapitalinvest till honom. Den har gått upp 99,87% sedan köp och där ligger drygt 165.000 kr.
Vad händer med pengarna dagen han fyller 18? Ligger de bra där de ligger? Går det att göra något med dem nu eller får jag vänta tills hans 18-årsdag? Får han automatiskt åtkomst till kontot då eller väljer jag vad som händer med kontot... men rent juridiskt har han rätt till sina pengar, right? Jag kan bara rekommender honom att inte bränna allt på krogen första kvällen utan istället så hjälper jag honom att köpa aktier, bitcoin eller varför inte en bostaddsrätt. Vad skulle ni gjort?
Det står under kontouppgifter:
Förmånstagare
1.Barn 2.Arvingar
Så är det hans eller mina pengar i dagsläget?
Citera
2021-09-06, 23:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Hej på är kära vänner!
Min son är 16 år och jag spar i Swedbanks Kapitalspar Barn Robur Kapitalinvest till honom. Den har gått upp 99,87% sedan köp och där ligger drygt 165.000 kr.
Vad händer med pengarna dagen han fyller 18? Ligger de bra där de ligger? Går det att göra något med dem nu eller får jag vänta tills hans 18-årsdag? Får han automatiskt åtkomst till kontot då eller väljer jag vad som händer med kontot... men rent juridiskt har han rätt till sina pengar, right? Jag kan bara rekommender honom att inte bränna allt på krogen första kvällen utan istället så hjälper jag honom att köpa aktier, bitcoin eller varför inte en bostaddsrätt. Vad skulle ni gjort?
Det står under kontouppgifter:
Förmånstagare
1.Barn 2.Arvingar

Har du skrivit något förbehåll i gåvobrevet?
Om du inte skrivit något förbehåll, så är det pojkens pengar han kan disponera fritt. (När han är myndig).

Edit: Är pengarna skänkta, är pengarna redan idag pojkens pengar. Inte dina längre.

Gillar din avatar!
Senast redigerad av kraftfoder 2021-09-06 kl. 23:14.
Citera
2021-09-06, 23:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Om det är denna produkt så verkar du ha full kontroll

https://www.swedbank.se/privat/spara...spar-barn.html
Citera
2021-09-06, 23:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

https://www.swedbank.se/privat/spara...spar-barn.html

Jaså, en kapitalförsäkring. Ja, då gör försäkringstagaren som den vill i princip. Helt annat reglemente än vanliga fondkonton/bankkonton etc.
Citera
2021-09-09, 23:23
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Gillar din avatar!
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Som sagt, känner mig som Beaker ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jaså, en kapitalförsäkring. Ja, då gör försäkringstagaren som den vill i princip. Helt annat reglemente än vanliga fondkonton/bankkonton etc.
Det är lite förvirrande när man ser köp-, sälj- och bytknappar i lite ologisk placering på bankens hemsida bland alla fonder och värdepapper; "sparande" - "dispositionsrätter". Vilka fonder går att sälja, vilka går att byta etc.... trodde i min enfald att jag sparade åt sonen och att jag låste pengarna tills hans 18-årsdag. Nu kanske jag vill plocka ut några procent tex 10% och placera dem i krypto istället om det går. Om jag nu har möjlighet. Men skulle inte det gå så får jag väl helt sonika skapa en ny wallet i hans namn och köpa lite BTC åt honom. Det är inte konsigare än så. Han kan ju få den adressen på sin 30-årsdag. (bäst att skriva in den i testamentet om något skulle hända mig innan dess) Tänkte först bara att jag skulle höra mig för här bland Sveriges samlade elit inom ekonomi sitter.
God kväll.
Citera
2021-09-09, 23:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Som sagt, känner mig som Beaker ibland.

Det är lite förvirrande när man ser köp-, sälj- och bytknappar i lite ologisk placering på bankens hemsida bland alla fonder och värdepapper; "sparande" - "dispositionsrätter". Vilka fonder går att sälja, vilka går att byta etc.... trodde i min enfald att jag sparade åt sonen och att jag låste pengarna tills hans 18-årsdag. Nu kanske jag vill plocka ut några procent tex 10% och placera dem i krypto istället om det går. Om jag nu har möjlighet. Men skulle inte det gå så får jag väl helt sonika skapa en ny wallet i hans namn och köpa lite BTC åt honom. Det är inte konsigare än så. Han kan ju få den adressen på sin 30-årsdag. (bäst att skriva in den i testamentet om något skulle hända mig innan dess) Tänkte först bara att jag skulle höra mig för här bland Sveriges samlade elit inom ekonomi sitter.
God kväll.

Mitt tips är att du läser vad som står i villkoren. Det är villkoren som "bestämmer vad du kan göra".
Lycka till!
Citera
2021-09-10, 06:04
Medlem
Duerfs avatar
Om det är en kapitalförsäkring kan du ändra i förmånstagarförordnandet när pengarna skall betalas ut. Du kan t.ex sätta 21 års ålder på ditt barn som utbetalningstid, om du tycker att han/hon behöver mogna till lite. Eller så kan du sitta på pengarna tills barnet behöver dem, t.ex till kapitalinsats till bostad.

Rent tekniskt är pengarna dina, så barnet kan inte se dessa i sin egen internetbank även när den blir myndig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in