2021-09-06, 16:15
Medlem
Megalits avatar
Undrar om någon har erfarenhet av GFA Basic som körs i en Winows maskin.
Har hört att det går att ladda till Winows, men vilken version? Jag har el laptop med W10. Tips och erfarenheter emottas tacksamt.
Citera
2021-09-06, 16:52
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Har hört att det går att ladda till Winows, men vilken version? Jag har el laptop med W10. Tips och erfarenheter emottas tacksamt.

Basic är väl ute ur bilden numera och jag tvivlar på att det går att köra på en win10 maskin.. Möjligen om du kör XP virtuellt.. Hade GFA till min Amiga A4000 (ligger nog på Amigans hårddisk än idag)

Enda fördelen med GFA var att program kunde skrivas på en annan typ av dator och köras på en annan.. ex. Amiga och PC på GFA fanns till båda (och några till) I degens läge är det nog Python som skulle ersätta GFA.. betydligt snabbare och mer strukturerat och användarvänligt än alla goto och Gosub som Basic körde med..
Citera
2021-09-06, 17:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
En gång i tiden körde jag GFA Basic på Atari ST.
Verkar som att det finns här: https://gfabasic32.blogspot.com/p/download.html
Verkar funka på W10, jag laddade ner själv av nostalgiska skäl. Tack för påminnelsen!
Senast redigerad av Enterprise 2021-09-06 kl. 17:40.
Citera
2021-09-07, 07:17
Medlem
Milldues avatar
Såg att GFA numera också finns till Linux system ex. Ubuntu. Tydligen även compilern.
Lite kul att GFA har överlevt in i dagens värld. Dock är BASIC väldigt mycket sämre än ex. Perl, Julia, eller Python.

Men som nostalgitripp eller som nytto språk för de som inte orkar lära in ett nytt språk så är det ju kul att GFA finns kvar. Tog en titt i min Amiga A4000 och hittade min Lattcice C compiler också.

Så i helgen blir det att labba lite med de gamla roliga programspråken. Amigan (060 cpu) pinnar på riktigt bra fortfarande.
Citera
2021-09-07, 15:58
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Basic är väl ute ur bilden numera och jag tvivlar på att det går att köra på en win10 maskin.. Möjligen om du kör XP virtuellt.. Hade GFA till min Amiga A4000 (ligger nog på Amigans hårddisk än idag)

Enda fördelen med GFA var att program kunde skrivas på en annan typ av dator och köras på en annan.. ex. Amiga och PC på GFA fanns till båda (och några till) I degens läge är det nog Python som skulle ersätta GFA.. betydligt snabbare och mer strukturerat och användarvänligt än alla goto och Gosub som Basic körde med..
Jo jag vet att Basic är inte inne så värst idag, men jag struntar i det kapitalt. Vill bara känna lite av nostalgin. Att knopa ihop lite egna program i GFA är underhållande. GFA var en av de bästa Basictolkarna på den tiden, och lätt att lära sig. Programmen blev skapligt snabba (nåja...) speciellt när man hade kompilerat dem.
Det var helt enkelt kul att knopa med GFA i min Atari ST. Kul att den finns även till PC med Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in