Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Jag bor i Lund. Otänkbart att ägaren till Hummus skulke vara inblandad. Jag känner honom och han är ex-israelisk fallskärmssoldat och skulle ha gjort processen kort med samtliga bråkstakar utanför stationen. (Dessutom serverar han Sveriges bästa hummus.)
Det är inga huliganer, arabklaner, skinheads eller somaliska knarkgäng - det är (förmodligen) någon intern syriansk familjeangelägenhet där (gissningsvis) någon kvinnas heder har blivit kränkt i samband med (låt oss säga) eklateringen av en förlovning.
Icha Mochi är ett syrianskt affärsimperium med ett dussin olika företag (mest kaféer, snackbarer, sushi, godisbutiker, osv) i Lund, Malmö och Helsingborg.
I går var det stor anslutning av syrianer från olika delar av Sverige och Tyskland i Lund. I morse började något bråk ute på Linnero och jag tror att det var i någon nybyggd och vräkig villa som ägs av någon nyrik syrianpotentat. Bråket förflyttades sedan till det syrianskägda kaféet Icha Mochi, 5 km därifrån, för att sedan avslutas 2 km bort, vid Universitetssjukhuset.
Om det fanns möjlighet att slå vad om det här så skulle oddsen vara som lägst på att någon kysst fel kvinna vid något tillfälle och att det blivit fraktionsstrider inom en och samma storfamilj.
Jag vet alltså inte om detta är sant, men det är i alla fall en initierad gissning.
Om det nu är syrianer varför har minst en kvinna hijab? Hussein som stod på en reg-plåt, om jag minns rätt, är inte ett så syrianskt förnamn heller.
Kan det inte vara så att det är en slump att bråket delvis skedde på caféet du nämner? Det ligger centralt och kan vara så att de stöttre på varandra i närheten, bestämde plats där av någon anledning eller liknande.
Känns nästan som en trådsanning att det skulle röra sig om syrianer. Är du säker på din sak eller var har du fått denna info från?