• 1
  • 2
2021-09-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Android tips:

Klicka på appen "Play butik" och gör sen sökningar där.

International betyder tydligen Tyskland över alla:

Med tanke på betyget så fungerar appen antagligen skit även på en tysk device. Varför tramsa med en app om det ska vara gratis? Lidl i Visby hade gratis 50kW laddning när jag var för i somras och det utan någon app, bara att plugga in och ladda.
Citera
2021-09-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Med LIDL eCharge App kan man ladda gratis på 875 Lidl-butiker i Tyskland!
https://www.lidl.de/c/echarge-app/s10007751

Därför skulle jag vilja fixa den appen till min telefon, så att jag kan gratis-ladda bilen.

Jag har en smartphone, men jag vet inte hur det funkar med appar och sånt eftersom jag aldrig använt det.

Därför har jag följande frågor:
1, hur får jag appen in i telefonen?
2, hur startar jag sedan laddningen på laddstationen?
3, vad innebär det att jag har en app i telefonen, har appen någon annan funktion än att bara starta laddningen?

Gratisladdning vid Lidl och andra butiker, som erbjuder något liknande, missbrukas.

Uppenbarligen försöker Lidl, med start i Tyskland, sätta stopp för det.
Tanken med sådana laddare är att kunder skall kunna fylla på batterierna lite, medan de går in och handlar.

Men, det är mycket vanligt att idioter åker dit för att ladda gratis och ladda fullt! En del av dem går säkert inte ens in och handlar! Hur djävla snål kan man bli!

Tidigare har jag mest sett väldigt dyra elbilar ( läs Tesla ) bete sig på detta viset, men för några veckor sedan såg jag en MG vid en Lidl-laddare. Båda laddplatserna var upptagna. Nyfiken var jag hur mycket de laddat och så vidare. De i MG:n hade glömt bort att trycka på <Start> på skärmen vid laddaren! Då gjorde jag det och gestikulerade mot idioterna i bilen att ni måste starta laddningen!

Jag laddade vid InCharge lite längre bort, när jag handlat.

Det är ett väldigt annorlunda tänk med att ladda en elbil jämfört med att ladda en bensin- eller dieselbil.
En bensin- eller dieselbil tankas ofta full, när tanken börjar bli tom.
Så skall man inte göra med en el-bil.

Ladda skall man göra när man stannar och fylla på lite, om möjligheten finns för ett schysst pris. Snabbladdningen vid behov. Kom aldrig fram med för låg laddning, om det inte går att ladda på destinationen.

De med laddbox, där bilen normalt parkeras ( villa, garage i stad eller dylikt ) undrar rimligen vad allt jag skrivit ovan handlar om.

Många äger en elbil, utan att ha en möjlighet att ladda den 'hemma'.
De, med möjlighet att ladda 'hemma' laddar sannolikt nästan aldrig på annat vis.

Att idioter missbrukar gratisladdare är för mig ett 'icke problem'.

Det jag stör mig mest på är alla idioter, som PARKERAR BENSIN ELLER DIESELBILAR på laddplatser för elbilar! Och det kan vara vid snabbladdare, där det kostar 2,50 kr/minut att ladda! Ett tips är att ändra till skyltavläsning. Då slipper vi RFID-taggar och appar. Ställer man sig på platsen så kostar det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in