Citat:
Ursprungligen postat av
realnigga
Minne är en kognitiv förmåga men som saknar relevans till logik och uträkningar. Alkohol och gräs gör att man tappar minnet och man blir dum av dem substanserna, så det kanske finns en korrelation där.
Är minne en del av intelligens?
Ja det tror jag, för till minnet hör associationsförmågan. Vi minns inte bara ord eller lösrykta händelser utan vi lär oss samband.
Jag har länge haft ett svalt intresse för neurala nätverk och speciellt för artificiella neurala nätverk och dess matematiska formulering. Men AlphaZero övertygade mig.
Jag har schackprogrammet Stockfish på mobilen (ELO ~3500) som det är omöjligt för en människa att besegra. Det var länge ett av de bästa programmen tills AlphaZero kom, ett program som bara programmerats med schackets regler men som bygger på ett stort artificiellt neuralt nätverk. Efter att ha spelat några tiotal timmar mot sig själv och lärt av sina misstag spelade det 100 matcher mot Stockfish och jag tror inte Stockfish vann ett enda parti. Några få remier bara. Fritt efter mitt minne.
En person som envist och rationellt tränar IQ-tester borde i princip kunna få en mycket hög IQ. Brister i ambition och rationalitet begränsar förstås framgången.