• 1
  • 2
2021-09-05, 07:37
Medlem
Milldues avatar
Har sett att företaget/sidan "Livecards" säljer billiga och "lagliga" windowsutgåvor för runt 100:- lappen.
Jag tog på skoj och laddade hem en av deras ISO filer och körde en cheksumme kontroll på den.

Naturligtvis så listades den inte upp som en oficiell utgåva och kan med andra ord vara en manipulerad utgåva med allt möjligt inlagt eller påverkat i ISO filen.

Har kontaktat deras support men inte fått svar på varför checksumman på deras "lagliga" windows10 iso filer inte finns med i listan (testat med SHA-1 och SHA-25 på Adguard.net)

Någon som vet om dessa "billiga" windows är sönder manipulerade och skadliga ?
Eller varför dessa ISO filer inte finns med under "lagliga versioner" via adguard sidan ?
(https://livecards.eu/en/windows-10-pro)
Senast redigerad av Milldue 2021-09-05 kl. 07:45.
Citera
2021-09-05, 07:40
Medlem
JuppieNalles avatar
Hej jag är lite dum i huvudet och köper saker från scamsidor, tror ni att det kan vara något fishy?
Citera
2021-09-05, 07:54
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuppieNalle
Hej jag är lite dum i huvudet och köper saker från scamsidor, tror ni att det kan vara något fishy?

Har inte köpt något utan laddat hem den engelska filen för att göra en koll via checksumman.
Sidan är en .eu med diverse "trustpilot" och liknande som reklam och har legat uppe väldigt länge utan att folk har klagat på att deras sålda produkter inte fungerar.

Jag är mycket väl medveten om att det finns både en svart ,grå och vit marknad för gamla windows licenser och här så GÅR det att aktivera licenserna och aktiveringen verkar hålla i sig för de som handlat där.

Förmodligen handlar det om "Bulk licenser" som övergetts av företag som "återanvänds" och säljs på detta sätt. ELLER så är det manipulerade versioner som sprider diverse malware/virus och liknande.

Min fråga är om någon gått vidare med att kolla upp dessa utgåvor som KAN vara helt OK att handla med på en "grå" marknad för övergivna/Oanvända företags licenser.

Så ta det lite Easy och gå inte händelserna i förskott och spar på sarkasmerna. Handlar det om "grå" lagliga windows nycklar som Microsoft accepterar så är det en källa till fungerande OK licenser till ett vettigt pris.
Citera
2021-09-05, 07:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har sett att företaget/sidan "Livecards" säljer billiga och "lagliga" windowsutgåvor för runt 100:- lappen.
Jag tog på skoj och laddade hem en av deras ISO filer och körde en cheksumme kontroll på den.

Naturligtvis så listades den inte upp som en oficiell utgåva och kan med andra ord vara en manipulerad utgåva med allt möjligt inlagt eller påverkat i ISO filen.

Har kontaktat deras support men inte fått svar på varför checksumman på deras "lagliga" windows10 iso filer inte finns med i listan (testat med SHA-1 och SHA-25 på Adguard.net)

Eller varför dessa ISO filer inte finns med under "lagliga versioner" via adguard sidan ?

Sidan får rätt dåliga användarbetyg när man kollar upp den på Engelska.
Vill du ha en Windowslicens så köp på E-Bay, seriösa säljare 99 ggr av 100.
Citera
2021-09-05, 07:57
Medlem
Citat:

Enligt flera sidor, som Trustpilot och Scamadviser, så är det inte en scamsida.

TS. Hade inte kört med deras ISOs vilket fall som, går lätt att skapa ISOs via den officiella Microsoft Media Creation Tool.
Om du nu tankat deras ISO så kan du ju testa installera det i ett VM där du kör alla möjliga tester för att se om där är något skumt.

Citat:
Förmodligen handlar det om "Bulk licenser" som övergetts av företag som "återanvänds" och säljs på detta sätt. ELLER så är det manipulerade versioner som sprider diverse malware/virus och liknande.

Min fråga är om någon gått vidare med att kolla upp dessa utgåvor som KAN vara helt OK att handla med på en "grå" marknad för övergivna/Oanvända företags licenser.

En nyckel kan inte påverka vad som installeras på din Windowsinstallation på det sättet, och Microsoft har sagt att det är helt ok med dessa "gråa" nycklar > https://www.youtube.com/watch?v=bm3mLBJWBhc
Senast redigerad av Plastanjfolie 2021-09-05 kl. 08:00.
Citera
2021-09-05, 08:17
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastanjfolie
Enligt flera sidor, som Trustpilot och Scamadviser, så är det inte en scamsida.

TS. Hade inte kört med deras ISOs vilket fall som, går lätt att skapa ISOs via den officiella Microsoft Media Creation Tool.
Om du nu tankat deras ISO så kan du ju testa installera det i ett VM där du kör alla möjliga tester för att se om där är något skumt.

En nyckel kan inte påverka vad som installeras på din Windowsinstallation på det sättet, och Microsoft har sagt att det är helt ok med dessa "gråa" nycklar > https://www.youtube.com/watch?v=bm3mLBJWBhc

Har inte handlat någon nyckel ännu men på Livecards sida så anger de att man skall använda "deras" .ISO fil och det var detta som fick mig att testa checksumman via adguard. Men man kanske skulle prova med windows media creation tool och senaste moln utgåvan och se om Livecards kod accepteras i samband med en "frisk fil". Om inte så är det risk för att de iso filer de har på sin sida är "påverkade" på ett eller annat sätt. Kanske för att undvika avaktivering från microsoft eller innehåller diverse malware.

Frågan är om jag har lust att "offra" 150:- på att försöka. Blev mest intresserad av vad det kan vara för sida och vad det är de säljer då många verkar helt nöjda (iaf på kort sikt) Vet att en del nycklar slutar fungera efter en tid vilket kanske inte spelar så stor roll på Spel men är viktigare på operativsystem som skall användas i flera år.
Citera
2021-09-05, 09:47
Medlem
Willy-45s avatar
Har missat nåt nu?
Varför köra "deras" ISO-fil när W 10 kan laddas ner från M$ hemsida?
troligen saka all "extarinlagt" där?
Det är väl licensnumret man är ute efter?
Citera
2021-09-05, 10:34
Medlem
Flufffens avatar
Jag brukar köpa äldre spel via en tredjehandspart (som endast tillhandahåller produktnycklar) då det blir mycket billigare än om jag skulle köpt via Steam eller vad det nu är. Köpte själv en Windows 10 Pro nyckel för några år sedan via en av dessa sajter som jag använder regelbundet och det kostade mig ~3€. Laddade ner Win10 från Microsofts hemsida och använder fortfarande samma nyckel utan problem.

Kollade lite snabbt och Livecards är dyrast i klassen (även den med minst omdömen), finns gott om andra sidor att köpa från om du inte känner för att betala 150kr.

Edit: Livecards är inte dyrast (fortfarande dyrt jämfört med andra ) och heller inte den med minst omdömen, jag såg fel
Senast redigerad av Flufffen 2021-09-05 kl. 10:38.
Citera
2021-09-05, 10:54
Medlem
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Sidan får rätt dåliga användarbetyg när man kollar upp den på Engelska.
Vill du ha en Windowslicens så köp på E-Bay, seriösa säljare 99 ggr av 100.

Köpte windows nyckel från något svenskt företag. (169 kr)
Fungerar helt ok
Dock var det ett helvete att få windows att svälja koden - men till slut gick det med ett kommando och nyckel-kod rakt ner i kommando-tolken!
Citera
2021-09-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Köpte windows nyckel från något svenskt företag. (169 kr)
Fungerar helt ok
Dock var det ett helvete att få windows att svälja koden - men till slut gick det med ett kommando och nyckel-kod rakt ner i kommando-tolken!
Jag köpte på eBay för en tjugolapp. Fungerar 3 år senare. Inget krångel alls utan var som att mata in vilken "riktig" kod som helst.
Citera
2021-09-06, 11:24
Medlem
Många av dessa secondhandnycklar fungerar men bryter mot Microsofts användningsavtal i hur de vidaresålts.
Så använd dem gudskelov inte på nåt företag som har avtal om volymlicensiering och efterföljande kontroller med Microsoft eller liknande. Det kan bli väldigt dyra stämningar.
Citera
2021-09-06, 12:18
Bannlyst
Man kan köpa nycklar på Ebay för 50:- , ibland får plåga igenom microsoft aktiviteringstjänst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in