2021-09-04, 16:28
Medlem
Det har kanske inte drabbat alla i hela landet ännu men för oss det nu berör. Vad fick ni för högsta effektvärde under förra månaden, och blev det dyare eller billigare än motsvarande period förra året?

För er som fattar nada så är det nya direktiv från de styrande att elnätsbolagen ska börja ta betalt för hushållets maximala strömförbrukning under en månad, alltså toppen. Så kör man två dammsugare samtidigt som någon lagar mat, tvättmaskinen går, och ungarna tappar upp badvatten, ja då jävlar ska man betala, även om man resten av månaden har allting nedsläckt och avstängt.

Bakgrundsinformation:
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift

Själv fick jag tydligen ett högsta effektvärde på 4,14 kW en dag mellan klockan 19-20. Ingen aning vad som kan ha dragit så mycket. Men vem vet, jag kanske körde popcorn i micron samtidigt som jag hade igång vattenkokaren... Det medför iaf en straffavgift på 139kr för månaden.

Totalt blev dock kostnaden 300kr lägre än föregående år för samma månad, dock gjorde vi av med 27kWh mindre el i år.

Hur ser det ut för övriga?
Tycker ni detta nya system är bra?
Citera
2021-09-04, 16:44
Medlem
Dakota74s avatar
Det är bara till för att höja priset. Det mäts på högsta förbrukning på 1 (en) timme på en månad. Oavsett när på dygnet det inträffar. Det blir dyrt att skaffa elbil i dubbel bemärkelse. Min gamla diesel får hänga med länge till. Går ju att köra på i stort sett vadsomhelst.
Citera
2021-09-04, 16:51
Medlem
Det är en morot (?) för att motivera folk att anpassa sig till ett flexibelt elnät genom att tillämpa effektförskjutning. Liknande prismodell används för bl.a. Fjärrvärme på många håll.
Citera
2021-09-04, 16:59
Medlem
Jag tror det är bra för dom som är väldigt rika och inte bryr sig får betala mycket mer medans den som måste spara och vända varje krona kan påverka son kostnad om man är lite försiktig och börjar tänka på hur man beter sig.

Jag som hantverkare har ju sett folk göra lite hur som hellst. Som att ha full värme på ute på balkongen mitt i vintern som en otrevlig krånglig jävla kärring jag gjorde lite jobb åt. Allså 24/365... även när kärringaset var på jobbet och även när hon reste bort.

Ni ska veta att folk har på allt på full kräm... En Pol ju eluppvärmt som står på fullt året om.
Samma med garaget, man har 25 grader och bryr sig inte om något ska så på glänt ett tag. Samma med källare.

Sen det där med visst patrask till folk som har abnormt stora bostäder. Det är ju inte så att man sänker värmen i några rum över vintern när man inte har några gäster. Samma med fritids-stugor... Nära allt är på på max även om man inte haft tid att åka dit det året.

Det är rikt folk man måste sätta dit för det är dom som slösar på elen betydligt mer än vad andra gör... nu vill man ju komma åt alla som kör på för fulla muggar kl 7-9 och KL 16.30- 18.00.
Man slänger i gång allt när man kliver upp och när man kommer hem från jobbet.
Citera
2021-09-04, 17:27
Medlem
Dakota74s avatar
Hade motivet varit balans i elnätet så ska man väl mäta högsta effekten mellan 7-9 och 17-19. Som det nu är utformat så smäller det om jag försöker utjämna genom att tex kör tvättmaskin eller diskmaskinen på natten när det är låg förbrukning totalt. Slutsats dom ska bara ha mer pengar med hittepå beräkningar.
Citera
2021-09-04, 19:23
Medlem
Men mitt i natten är man bevisligen inga högförbrukare utan man slår på exakt allt så fort man kommer innan för dörren och det är ju just det man vill komma åt.

Att det kanske inte är bra att komma hem, slänga på tvättmaskin, diskmaskin´ugn, och dammsuga samtidigt.

Så är det och detta är välkänt...

Lär ju få smeknamnet elbilsavgift.
Orsaken till att man nu fått "panik" är att många skaffar elbil och man sätter i laddkabeln direkt när man kommer hem och det är det som är det stora problemet och det man är "Rädd" för.

Undersökningar säger att antalet hushåll som kommer köpa elbil inte kommer öka särskilt fort egentligen men dom hushåll som redan har en elbil i hushållet beräknas byta ut sin andrabil till elbil och då får vi dubbelt så många.

Man vet redan nu att det klarar inte riktigt vårt elnät av om man gör som vanligt, kör allt kl fem och så laddar alla två elbilar också.

Räkna med kaoz
Citera
2021-09-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Men mitt i natten är man bevisligen inga högförbrukare utan man slår på exakt allt så fort man kommer innan för dörren och det är ju just det man vill komma åt.

Att det kanske inte är bra att komma hem, slänga på tvättmaskin, diskmaskin´ugn, och dammsuga samtidigt.

Så är det och detta är välkänt...

Lär ju få smeknamnet elbilsavgift.
Orsaken till att man nu fått "panik" är att många skaffar elbil och man sätter i laddkabeln direkt när man kommer hem och det är det som är det stora problemet och det man är "Rädd" för.

Undersökningar säger att antalet hushåll som kommer köpa elbil inte kommer öka särskilt fort egentligen men dom hushåll som redan har en elbil i hushållet beräknas byta ut sin andrabil till elbil och då får vi dubbelt så många.

Man vet redan nu att det klarar inte riktigt vårt elnät av om man gör som vanligt, kör allt kl fem och så laddar alla två elbilar också.

Räkna med kaoz

Och då är det egentligen väldigt enkelt att skjuta på sin laddning till natten. Antingen genom att ställa in det i sin laddbox eller i bilen. Har man två elbilar är det smartaste att låta laddboxarna balansera mellan bilarna och husets övriga förbrukning för att hålla maxeffekten nere.
Citera
2021-09-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Och då är det egentligen väldigt enkelt att skjuta på sin laddning till natten. Antingen genom att ställa in det i sin laddbox eller i bilen. Har man två elbilar är det smartaste att låta laddboxarna balansera mellan bilarna och husets övriga förbrukning för att hålla maxeffekten nere.
Exakt om det är nog det folk skiter helt i, därför har man tagit till den här ny skatten.
Jag tror att om alla ska köra elbil så kommer inte elnätet klara av det i vissa områden i vilket fall så...
Citera
2021-09-04, 19:40
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota74
Hade motivet varit balans i elnätet så ska man väl mäta högsta effekten mellan 7-9 och 17-19. Som det nu är utformat så smäller det om jag försöker utjämna genom att tex kör tvättmaskin eller diskmaskinen på natten när det är låg förbrukning totalt. Slutsats dom ska bara ha mer pengar med hittepå beräkningar.

I framtiden skall vi bara ha el från sol och vind, då är det inget bra om du använder ström på natten, då elproduktionen låg.
Citera
2021-09-04, 19:43
Medlem
Necriss avatar
Men vänta nu, ska vi plötsligt börja betala för någåt vi inte ens använt? Hur fan kom de på detta och hur fan går folk med på det?

Ica inför att det alltid kommer kosta lika mycket som ditt hitils största inköp i år och ingen stoppar dem fastän det hörs olagligt och skumt? Man kommer alltid vara skyldig den hitils störstaa skatten till slatteverket oavsett om man har jobb eller ej och ingen bryr sig?

Det här måste ju för fan vara olagligt!
Citera
2021-09-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Men vänta nu, ska vi plötsligt börja betala för någåt vi inte ens använt? Hur fan kom de på detta och hur fan går folk med på det?

Ica inför att det alltid kommer kosta lika mycket som ditt hitils största inköp i år och ingen stoppar dem fastän det hörs olagligt och skumt? Man kommer alltid vara skyldig den hitils störstaa skatten till slatteverket oavsett om man har jobb eller ej och ingen bryr sig?

Det här måste ju för fan vara olagligt!

Det är ju politikerna, som "vi" har röstat på som bestämt detta. Så finns ju ingenting man som konsument kan göra. Annat än att helt koppla bort sig från elnätet och elda ved istället, vilket dock inte är tillåtet om det ska vara ett permanentboende, så inte ens det kan man göra .

Det är väl som med all kriminalitet och allt annat elände här i landet. Efter en viss nivå så slutar man bry sig.
Ungefär som flickorna i Kabul - Dagen då talibanerna tog över så satte man på sig hijab, slutade gå ut, slängde all sin musik, för de vet att det finns inget de kan göra åt saken. Bara att gilla läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in