2021-09-04, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Hej!
Ligger och googlar lite och tror jag kommit fram till vad jag ska ha men tänkte dubbelkolla först. Vill ju inte att det ska bli fel… Eh jag menar fel grejer till elektrikern förstås
Denna borde väl bli bra?
https://www.biltema.se/bygg/elinstal...bel-2000017923
Tänker den med tre trådar.
Sen ner i backen på 30-40cm med lite grus över och under kanske.
Kopplingsdosa på väggen får ersätta befintligt uttag tänkte jag också tre små wago i den.

Får planen godkänt?

Montera detta där går ner under jord.
Så skyddar du kabeln vid trimning mm.

https://www.biltema.se/bygg/elinstal...ydd-2000023119
Senast redigerad av kullagulla1 2021-09-04 kl. 00:30. Anledning: Glömde länk
Citera
2021-09-04, 01:01
Medlem
JuppieNalles avatar
Citat:
Bara 10 meter. Japp, jordfelsbrytare finns.

Okej då kan du gott köpa Biltemas skydd, annars kunde du tagit kontakt med en mekaniskt verkstad som klippt och V-bockat rostfritt eller galvat från spillbitar....

Endast i syfte att få ner kostnaden då om det hade varit 30-40-70-100 m ....
Senast redigerad av JuppieNalle 2021-09-04 kl. 01:05.
Citera
2021-09-04, 01:04
Medlem
JuppieNalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Men snälla du, du måste åtminstone ha kabeln i ett kabelrör/kabelskyddsrör.
Låter inte som du har en aning om vad du sysslar med.

Vad är det för rör du pratar om, vp-rör?
Citera
2021-09-04, 04:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du verkar tro att 'jordkabel' betyder att kabeln går att dra utomhus i jorden..

Du måste ju köpa ordentlig utomhuskabel fattar du väl. Annars får du krypströmmar och härliga elchocker lite då och då.

Det TS länkar är en "utomhuskabel" som är godkänd för förläggning i mark.
Citera
2021-09-04, 04:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!
Ligger och googlar lite och tror jag kommit fram till vad jag ska ha men tänkte dubbelkolla först. Vill ju inte att det ska bli fel… Eh jag menar fel grejer till elektrikern förstås
Denna borde väl bli bra?
Kopplingsdosa på väggen får ersätta befintligt uttag tänkte jag också tre små wago i den.

Får planen godkänt?

Ja, den kabeln är godkänd då det är en EĶKJ. Egentligen ska kabeln ner 60 cm i mark men är det på egen tomt kan du frångå det. Det finns heller inget krav på markrör eller markeringsband på egen tomt.

Rätt tänkt med dosa också då du inte får montera stickpropp eller skarvuttag på den kabeln.
Citera
2021-09-04, 04:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag var lite fundersam kring kabeln då den inte har nån gul-grön men nog är den godkänd att lägga i backen alltid!

Det är kopparflätan som är skyddsjord. Den ska tejpas med gulgrön tejp eller förses med gulgrön slang i koplingsändarana.
Citera
2021-09-04, 04:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Men snälla du, du måste åtminstone ha kabeln i ett kabelrör/kabelskyddsrör.
Låter inte som du har en aning om vad du sysslar med.

Nej, det finns inget krav på att en markkabel ska ligga i rör. Inte ens om det inte varit på egen tomt.

Visst är det att föredra men det finns som sagt inget krav.
Citera
2021-09-04, 07:07
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Hej!
Denna borde väl bli bra?

Får planen godkänt?
Om jag förstår dig rätt så har du ett uttag på väggen som används till att mata bilens motorvärmare och eventuell kupévärmare? Detta uttag vill du "flytta" 10 meter?

Då skulle jag inte välja den kabeln. Till att börja med verkar det (av bilderna att döma) vara kabel för inkommande kraft eller mellan centraler i 4-ledarsysten då nolla saknas. (Nolla och skyddsjord är samma i 4-ledarsystem fram till central där de separeras.) Vidare så är den grövre än nödvändigt (2,5 mm2). En 3 x 1,5 mm2 N1XV är ett smidigare och billigare alternativ om du köper erforderlig längd (~15 kr/m).
Citera
2021-09-04, 07:13
Medlem
Lägg ett kabelrör i marken med dragtråd.
Vid nedgång och uppgång har du kabelskydd.
Gör dragavlastning i båda ändar.

Gräv bort matjorden och lägg lite dränerande grus i botten. Sedan röret på gruset och så fyller du upp med material.

Kabelrör skyddar mot gnagare och gör det enklare att se kabeln vid grävarbeten. Den gör det även enkelt för dig att både komplettera eller byta kabel i framtiden.
Citera
2021-09-04, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Lägg ett kabelrör i marken med dragtråd.
Vid nedgång och uppgång har du kabelskydd.
Gör dragavlastning i båda ändar.

Gräv bort matjorden och lägg lite dränerande grus i botten. Sedan röret på gruset och så fyller du upp med material.

Kabelrör skyddar mot gnagare och gör det enklare att se kabeln vid grävarbeten. Den gör det även enkelt för dig att både komplettera eller byta kabel i framtiden.
Gjort precis samma som TS och sjukt praktiskt med kabelrör och en (proffsig) installation.
Men som sagt knappast nödvändigt med rör.
Citera
2021-09-04, 08:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Om jag förstår dig rätt så har du ett uttag på väggen som används till att mata bilens motorvärmare och eventuell kupévärmare? Detta uttag vill du "flytta" 10 meter?

Då skulle jag inte välja den kabeln. Till att börja med verkar det (av bilderna att döma) vara kabel för inkommande kraft eller mellan centraler i 4-ledarsysten då nolla saknas. (Nolla och skyddsjord är samma i 4-ledarsystem fram till central där de separeras.) Vidare så är den grövre än nödvändigt (2,5 mm2). En 3 x 1,5 mm2 N1XV är ett smidigare och billigare alternativ om du köper erforderlig längd (~15 kr/m).

Nej, den kabeln får inte användas för inkommande kraft eller mellan centraler. Vid gemensam skyddsjord och neutral i 4-ledarsystem (TN-C-system) måste arean på koppparskärmen vara minst 10 mm2.

Vi vet inte heller om den länkade kabeln är för grov då inget nämnts om vad det befintliga uttaget är säkrat med.

I övrigt håller,jag med dig om N1XV.
Citera
2021-09-04, 08:51
Medlem
Citat:
Haha! Du bör nog byta jobb OMGÅENDE!
Clas Ohlson säger iaf att den inte behöver ligga i rör😀
https://www.clasohlson.com/se/Jordka.../p/Pr490424010

Tack så mycket! För att du inte vill hjälpa till. Den ”hjälpen” klarar jag mig bra utan!
Var står det att den INTE måste ligga i rör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in