2021-09-03, 18:29
Medlem
Vad händer med byggmaterial som blir över när ett hus byggs?
Citera
2021-09-03, 18:31
Medlem
EdwardStenhards avatar
Det slängs eller tas med vidare till nästa bygge eller tas av arbetare.
Citera
2021-09-03, 18:40
Medlem
olasvenssons avatar
Jag arbetar inom byggbranschen och allt spill-material sorteras i olika containrar. En del saker bränns upp och blir till energi för att du ska kunna ha värme med mera.
Citera
2021-09-03, 19:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag arbetar inom byggbranschen och allt spill-material sorteras i olika containrar. En del saker bränns upp och blir till energi för att du ska kunna ha värme med mera.

Men hur hårt håller byggaren på detta ?

sista byggen jag varit inne på , såg det för jäkla illa ut i containrarna , extremt dåligt sorterat.

Sortera kostar pengar i tid, något som dom vill undervikt.

Kanske därför det här skandalföretaget som åtalades (hade rosa säckar) tjänade grova pengar genom att ta emot allt och dumpa i skog, nerlagda industrier, parkeringsplatser.
Citera
2021-09-03, 20:25
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .niklas
Vad händer med byggmaterial som blir över när ett hus byggs?

Är det en duktig byggare blir det inte mycket spillmaterial över. Sen beror det ju på bygge och byggare. En villa är det svårt att trolla bort 100kvm parkett jämfört med ett flerbostadshus om kanske 2500kvm.

Är materialet osäljbart hamnar det på skroten.
Citera
2021-09-03, 20:28
Medlem
-=Damian=-s avatar
är själv i branchen.

Det beror ju helt på, Material som inte är användbart sorteras och skickas till återvinning. Material som kan användas till nästa projekt, eller som komplement om något uppstår vid byggnadstillfället sparas såklart och återanvänds när det behövs.

Jag arbetar med Golv, och jag sparar en hel del material som kan användas vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in