2021-09-06, 09:02
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Har levt ett rätt genomsnittligt liv gällande hälsa och jag är i princip 100% säker på att livsstillsfaktorer inte ligger bakom cancern. Gillar charkprodukter, rött kött, vin och cocktails men har för den skull inte konsumerat i några perversa proportioner ā la Edward Blom. Det finns förvisso sådant som tyder på att exempelvis rött kött (på marginalen) skulle kunna bidra till att tjocktarmscancer utvecklas, men inte för så unga exemplar som jag själv. För den som drabbas av min sjukdom efter 70-årsåldern kan livsstillsfaktorer påverka.

Detta är faktiskt en av de insikter jag drabbats av: det är endast på marginalen man kan påverka sin hälsa och livslängd. Lev gärna hälsosamt om det får dig att må bättre nu, men släng inte bort din tid på plågsamheter i hopp om hälsofrälsning längre fram. Det är faktorer bortom din kontroll som avgöra ditt öde ändå.

Eftersom prostatacancern är ärftlig (Alla mina manliga familjemedlemmar dog i prostatacancer) så vore det kanske bättre om man valt bättre föräldrar med bättre gener.
Citera
2021-09-06, 09:08
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Hej TS.
Har förlorat många nära till cancer och jag önskar dig all glädje du kan få den sista tiden du har kvar här med oss.

Jag läste just om platser du inte besökt ännu och du svarade till slut.

Ser att Tokyo var en av de städerna. Har varit där och är VERKLIGEN ledsen om du kanske inte får uppleva den gigantiska staden. Hade sinnessjukt roligt där och tog mig nästan 3 veckor att uppleva staden såpass att jag kände jag fått med det mesta staden hade att erbjuda.

Nyfiken på om du kunde ge en topp 10 lista på länder/städer/platser du önskade du kunnat se/uppleva om du haft mer tid?

Vet inte om jag kan skrapa ihop en 10 i topp men ställen jag antagligen skulle besökt för eller senare om jag fått chansen är

Amerikanska västkusten. LA och San Fransisco men också typ Seattle vore spännande.
Östeuropa. Varit runt en del men stora delar av forna Jugoslavien samt länderna kring Svarta havet är vita fläckar för mig.
Tokyo har jag redan sagt.
Varit i Singapore men skulle kunna tänka mig ett återbesök. Blev inte riktigt klar känner jag. Samma med Hong Kong som jag besökt två gånger.

Sen älskar jag Europa allmänt och skulle gärna resa i princip vart som helst. Korsika, exempelvis! Där skulle jag gärna turista runt nån vecka.

Är av olika skäl inte speciellt intresserad av Australien och Nya Zeeland, ej heller större delen av Sydamerika eller Mexiko.
Citera
2021-09-06, 09:20
Medlem
Citat:
Har levt ett rätt genomsnittligt liv gällande hälsa och jag är i princip 100% säker på att livsstillsfaktorer inte ligger bakom cancern. Gillar charkprodukter, rött kött, vin och cocktails men har för den skull inte konsumerat i några perversa proportioner ā la Edward Blom. Det finns förvisso sådant som tyder på att exempelvis rött kött (på marginalen) skulle kunna bidra till att tjocktarmscancer utvecklas, men inte för så unga exemplar som jag själv. För den som drabbas av min sjukdom efter 70-årsåldern kan livsstillsfaktorer påverka.

Detta är faktiskt en av de insikter jag drabbats av: det är endast på marginalen man kan påverka sin hälsa och livslängd. Lev gärna hälsosamt om det får dig att må bättre nu, men släng inte bort din tid på plågsamheter i hopp om hälsofrälsning längre fram. Det är faktorer bortom din kontroll som avgöra ditt öde ändå.

Jag är säker på att det inte går att övertyga dig om det du tror på, och respekterar därmed din åsikt. Men jag skulle vilja påverka de som vill lyssna för av egen erfarenhet vill jag påstå att ett hälsosamt liv skulle mycket kunna bidra till att förebygga cancer och kan tom påverka utsikterna i din sjukdom vad gäller överlevnaden. Visst att utomstående påverkan av kemikalier och miljögifter är nogot du inte kan styra, men läs hela WHO rapporten om du orkar och ser hur tex alkohol, rökning, rött kött etc bidrar även om det konsumeras i lagom mängd under lång tid kan leda till cancer. Man kan sen tolka statistiken lite som man vill.

Och visst är det kanske omöjligt att bli frisk när sjukdomen har spridit sig till de viktigaste organen men med lite hjälp på naturlig väg kan du kanske lyckas vinna ett par år till. Varför ge upp.
Citera
2021-09-06, 09:35
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Vet inte om jag kan skrapa ihop en 10 i topp men ställen jag antagligen skulle besökt för eller senare om jag fått chansen är

Amerikanska västkusten. LA och San Fransisco men också typ Seattle vore spännande.
Östeuropa. Varit runt en del men stora delar av forna Jugoslavien samt länderna kring Svarta havet är vita fläckar för mig.
Tokyo har jag redan sagt.
Varit i Singapore men skulle kunna tänka mig ett återbesök. Blev inte riktigt klar känner jag. Samma med Hong Kong som jag besökt två gånger.

Sen älskar jag Europa allmänt och skulle gärna resa i princip vart som helst. Korsika, exempelvis! Där skulle jag gärna turista runt nån vecka.

Är av olika skäl inte speciellt intresserad av Australien och Nya Zeeland, ej heller större delen av Sydamerika eller Mexiko.

Jag bodde i Singapore i drygt 20 år då jag arbetade på amerikanska oljeplattformar på och kring Borneo.
Citera
2021-09-06, 09:43
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det förstår jag. Jag är mest nyfiken på hur okika människor i din situation, även om de är få, resonerar kring sitt eget liv, sitt eftermäle, sitt bidrag till samhället, etc.
För din vetskap, så hade jag troligen tagit samma bana som dig.
Jag kan förstås inte tala för dig, men jag har svårt att tro att du är skyldig samhället och mänskligheten något?

Eller, och nu skriver jag i generella termer, känner man plötsligen ett obestridligt kall att osjälviskt offra sig själv för mänskligheten?
Du kanske har stött på, eller läst om, sådana individer på din resa?

Nej, jag tror kanske inte heller att jag "skyldig" samhället eller mänskligheten något. Även om jag i någon mån har sett det som en plikt att bidra med vad jag kan i stort och smått (vilket just nu kanske inte är så mycket).

Något kall att "offra" mig, vad det nu skulle innebära i praktiken, känner jag inte. Jag accepterar att det nu är min tur att ta emot den hjälp av av samhället (och släkt och vänner etc.) som jag tidigare sett det som självklart att jag skulle vara med att bistå.

Rörande eftermäle eller arv har jag faktiskt inte tänkt jättemycket på saken. Jag har inget behov av bli ihågkommen av samhället utanför den egna kretsen även sådant som man gjort i livet på ett eller annat sätt förstås kommer leva vidare och påverka andra under tiden som kommer. Vänner och familj hoppas jag minns mig med värme utan att för den skull förneka eventuella brister de finner hos mig. Jag vill att deras bild av mig ska vara "sann".
Citera
2021-09-06, 09:48
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Det blir som ett stort vacuum för den som blir kvar efter en intensiv sjukdomstid och ett mångårigt äktenskap. Har du talat med din fru om det? Jag hoppas innerligt att det är ok för dig att hon träffar en ny livskamrat som hjälper henne att bära sorgen och att tiden när det inträffar inte spelar nån roll. Andra människor brukar ha en massa åsikter vad som är ”lämplig” tid men hälsa henne från mig att nåt sånt inte finns.
Det har tagit mig nästan fem år att bli människa igen och tre av dessa har jag haft en livskamrat. Sorg tar tid.

Jag har skrivit en del längre bak i tråden på detta ämne så fattar mig kort här. Jag och min fru har inte pratat jättemycket om tiden som kommer efter min död. Skälet är nog att vi bägge vill leva så mycket som möjligt i nuet och inte "slänga" bort de här sista månaderna på att älta det som kommer.

Jag vill att min fru ska leva ett så lyckligt och meningsfullt som möjligt efter jag är borta - exakt vad det innebär i form av ny partner (och när) är det upp till henne själv att avgöra. Jag har inga råd att ge utom att hon ska försöka vara så sann mot sig själv som möjligt.
Citera
2021-09-06, 09:52
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drach
Fy fan.

Jag hade i teorin, om jag vetat om detta, gjort en Allra manöver. Skrivit över alla tillgångar på min fru och sedan tagit alla dessa lån som finns med usel ränta för att sedan spendera pengarna under mina sista månader utan tanke på att betala tillbaka.

To each his own
Citera
2021-09-06, 09:54
Medlem
udons avatar
Citat:
Vet ej vem som åsyftas med "sjuke användare" men försäkrar att det inte är jag.

Det finns en eller par användare som skapar upp sådana här trådar. Främst på familjeforumet men även här.

Får man fråga varför du sitter här och skriver med främlingar? Har du barn? Hur ser ditt palliativa upplägg ut?
Citera
2021-09-06, 09:57
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.

Vore roligt att få svara på era frågor om ni har några!

Hur lång tid mellan diagnosen och din acceptans av den?
Var det något speciellt som fick dig att inse att du hamnat i en återvändsgränd?
Citera
2021-09-06, 10:01
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Jag bodde i Singapore i drygt 20 år då jag arbetade på amerikanska oljeplattformar på och kring Borneo.

Så vad tycker du om staden i fråga? Du måste upplevt den väldig förändring om du bodde där under tjugo år!
Citera
2021-09-06, 10:01
Medlem
Vilka läkemedel tar du nu (namn, dos, orsak)?
Citera
2021-09-06, 10:04
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det finns en eller par användare som skapar upp sådana här trådar. Främst på familjeforumet men även här.

Får man fråga varför du sitter här och skriver med främlingar? Har du barn? Hur ser ditt palliativa upplägg ut?

Tycker helt enkelt det verkar roligt och intressant att höra vad/om folk skulle vilja fråga om. Förvånad över den (höga) genomsnittliga kvaliteten på frågorna, samt hur empatiskt om min situation många uttrycker sig.

Har inga barn. Har inte heller något fastställt palliativt upplägg än men tänker mig i princip att jag vill vara hemma så länge som möjligt och få hjälp med smärt- och annan symptomlindring av hemsjukvården. Förr eller senare kommer jag väl dock behövas läggas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in