2024-06-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
7gr socker per 10cl i alla stockholmsbutiker jag varit på. antingen gamla lager eller du som förfalskat bilden i photoshop. De har i allafall ersatt aspartam med sukralos.

Du får kolla efter burkar och flaskor med den "nya" retrologgan, dom har det nya receptet.
Här har Ica dom nya burkarna, men Willys och Coop har fortfarande dom gamla med 7g.

Tror dock aldrig det har varit aspartam i den vanliga Pepsi med socker, bara i Pepsi Max.
Senast redigerad av dataquid 2024-06-17 kl. 14:26.
Citera
2024-06-17, 16:01
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
7gr socker per 10cl i alla stockholmsbutiker jag varit på. antingen gamla lager eller du som förfalskat bilden i photoshop. De har i allafall ersatt aspartam med sukralos.

Bilden är inte förfalskad, det nya receptet har funnits ett tag i Storbritannien, helt enligt målsättningen för 2025.

Citat:
Pepsi has slashed the sugar content of its classic drink by more than half. Shops will now sell cans and bottles with 57% less sugar - 4.55g per 100ml. The "reformulated" Pepsi is sweetened with a blend of acesulfame potassium and sucralose, PepsiCo said in a statement.

https://news.sky.com/story/pepsi-dramatically-cuts-sugar-content-in-its-classic-drink-12844011
Citera
2024-06-17, 22:27
Medlem
SalvanMonikas avatar
Offrade mig idag och köpte en burk Pepsi med det nya receptet för att testa hur illa det är...

Förra gången receptet ändrades (då sötningsmedlet introducerades) märkte jag direkt att det var något märkligt med smaken. En oangenäm bitterhet fick mig den gången att vända på burken för att kontrollera innehållsförteckningen och upptäcka till min stora förvåning att läsken innehöll sötningsmedel.

Så till dagens test då av nya receptet med ännu mer sötningsmedel...
För att göra det med så bra förutsättningar som möjligt hällde jag upp iskall Pepsi i ett hyfsat bra glas där man ändå kan sticka ned nosen för att kunna dofta alla aromer.
Vid ett första sniff slås man av den karaktäristiska syrligheten som endast fosforsyran i cola-drycker kan ge.
Färgen på drycken upplevs möjligen något ljusare än förut, likt ett blaskigt kaffe.
Smakupplevelsen var i följande:
Initialt smak av "billig fulcola som stått för länge och blivit avslagen".
Övergår sedan till en överdriven sötma som får en att tänka att det måste vara någon feldosering här.
Slutligen lägger sig den klassiska sötningsmedelsbeskan som ett tyngdtäcke över hela käften och ligger kvar oväntat länge.

Så tyvärr kan jag meddela att produkten nu återigen blivit ett snäpp sämre än tidigare.
Sötningsmedel kan aldrig ersätta den goda karamelliserade smakkaraktär som enbart äkta socker kan bidra med!
Citera
2024-06-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalvanMonika
Så tyvärr kan jag meddela att produkten nu återigen blivit ett snäpp sämre än tidigare.

Håller med, den med 7g tyckte jag ändå funkade. Sötningsmedlet slog inte igenom allt för mycket, men nu med det nya receptet så har det gått över gränsen för mig och eftersmaken är betydligt mer märkbar.
Citera
2024-06-19, 00:06
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Lösningen är att sluta köpa dessa produkter. De är helt enkelt skit. Betalar man för skit, så får man också skit. Svårare än så är det inte.
Det har jag gjort. Köper inga som helst drycker som innehåller artificiella sötningsmedel då det smakar skit.

Men jag tycker om att ta en kall naturligt sötad läsk.
Jag får uppenbarligen inte själv välja mellan naturligt sötat eller konstkemiskt sötat.
Ska man behöva smuggla? Tillverka själv?
Citera
2024-06-19, 15:43
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det har jag gjort. Köper inga som helst drycker som innehåller artificiella sötningsmedel då det smakar skit.

Men jag tycker om att ta en kall naturligt sötad läsk.
Jag får uppenbarligen inte själv välja mellan naturligt sötat eller konstkemiskt sötat.
Ska man behöva smuggla? Tillverka själv?

Du får besöka en butik som drivs av någon utomeuropeisk, där har receptförändringen inte slagit igenom.
Citera
2024-06-19, 15:46
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Låter obegripligt för mina smaklökar!
Vad är planen?
Konkurrera med Pepsi Max?
Någon sort hälso-woke grej?
Ett företag av den här storleken kan väl inte ändra recept utan någon väl underbyggd plan?

Efter en snabb googling tror jag att det där är BS.
https://www.reuters.com/article/factcheck-cocacola-can-idUSL2N2NS2C9
Aspartam ökar sötsuget.
Det är därför de har ändrat sina recept. 💰
Tycks vara nånting ingen har listat ut.
Citera
2024-06-19, 21:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Du får besöka en butik som drivs av någon utomeuropeisk, där har receptförändringen inte slagit igenom.
Gör ogärna det. Men även de har numera sällan importerad läsk.
På 90-talet var det dock inte ovanligt.
Citera
2024-06-19, 21:26
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Gör ogärna det. Men även de har numera sällan importerad läsk.
På 90-talet var det dock inte ovanligt.

Beror på vart i vårt avlånga land du bor, flera butiksägare ifrån mellanöstern tar in Pepsi som är märkta med UAE. Dessa innehåller inte sötningsmedel, dock är dryckerna ifrån mellanöstern betydligt sötare i sin smak. Men du slipper den syntetiska smaken.
Citera
2024-06-19, 22:33
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Beror på vart i vårt avlånga land du bor, flera butiksägare ifrån mellanöstern tar in Pepsi som är märkta med UAE. Dessa innehåller inte sötningsmedel, dock är dryckerna ifrån mellanöstern betydligt sötare i sin smak. Men du slipper den syntetiska smaken.
Ska titta lite igen👍
Citera
2024-06-20, 19:12
Medlem
denna med 4gr socker finns bara på 33cl och kommer förbli så. provade. smakar ganska tråkigt. blaaskigt vatten. pepsi max är godare nu hahah. den smakar exakt som coca cola zero nu.
Senast redigerad av fonzen 2024-06-20 kl. 19:14.
Citera
2024-06-20, 22:51
Medlem
Tror jag fortsätter med vatten, öl, mjölk, eller sprit. Verkar inte som man ska börja med något för 15åringar eller sinnesslöa som det ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in