Citat:
Okej! Ja det känns ju som att många saker kan vara en närmast övermäktiga en att hantera när man är yngre.
Om vi snackar trauman så kan man ju önska i efterhand att man löste sin hantering bättre, men där och då försökte man kanske bara överleva och då finns väl inte utrymme att ta ett djupt andetag och reflektera över hur man hanterar något nödvändigtvis.
Och jag menar alltså att dessa trauman och hur man förhöll sig till dem lätt kan sätta spår i hur man fortsätter livet. Bland annat hur man kommer att förhålla sig till ilska.
Nu kom jag nog av mig lite och började projicera lite egna erfarenheter igen.
Men det här med terapi är nog väldigt bra för många. Att få mer ödmjukhet till livet i stort är ju knappast något som kommer över en natt, den inställningen kan jag bara behålla i korta perioder. Att däremot prata av sig om saker som gör en arg kan nog ge relativt snabb avlastning parallellt som det långsamt ger en bättre förmågor att tampas med ilska generellt?
Vad gör du när du blir arg av helt berättigade saker numer, saker som är allmänmänskliga att förargas över?
Om vi snackar trauman så kan man ju önska i efterhand att man löste sin hantering bättre, men där och då försökte man kanske bara överleva och då finns väl inte utrymme att ta ett djupt andetag och reflektera över hur man hanterar något nödvändigtvis.
Och jag menar alltså att dessa trauman och hur man förhöll sig till dem lätt kan sätta spår i hur man fortsätter livet. Bland annat hur man kommer att förhålla sig till ilska.
Nu kom jag nog av mig lite och började projicera lite egna erfarenheter igen.
Men det här med terapi är nog väldigt bra för många. Att få mer ödmjukhet till livet i stort är ju knappast något som kommer över en natt, den inställningen kan jag bara behålla i korta perioder. Att däremot prata av sig om saker som gör en arg kan nog ge relativt snabb avlastning parallellt som det långsamt ger en bättre förmågor att tampas med ilska generellt?
Vad gör du när du blir arg av helt berättigade saker numer, saker som är allmänmänskliga att förargas över?
Ja, tror du har väldigt rätt om det där att man bara försöker överleva i en hemsk situation. Så försöker jag också att tänka, men skuldkänslor är väl lite inbakat i det där med att ha varit med om väldigt svåra saker.
Det är väldigt olika hur jag agerar när jag blir arg, lite beroende på vem situationen gäller eller varför. Jag känner inte så ofta ilska längre faktiskt, och nästan enbart av att bli illa behandlad på något sätt i relation till någon annan. Jag kan bli väldigt arg inombords på min chef t.ex., som har fördomar, särbehandlar, diskriminerar och dessutom är ganska korkad. Men där känner jag att det är bättre att ta några djupa andetag och ha absolut minimal kontakt tills jag kan byta arbetsplats.
Jag borde vara arg på mina föräldrar som utsatt för en del av det som traumatiserat mig, men jag är inte alls arg och träffar och hjälper dem om jag kan. Jag var dock väldigt arg i många år, tills jag plötsligt på något sätt insåg att det måste ha varit så att de inte klarade av att ha barn. Ingen skulle behandla sina barn så om de fungerade normalt. Också för mig själv är det totalt meningslöst att reagera i någon form av affekt nu, min ena förälder har nog ganska lite empati i grunden och är sjuk i en dödlig och vidrig sjukdom, så ilskan skulle i slutändan bara drabba mig själv egentligen.
Jag tror egentligen jag insett med åren att livet är på olika sätt är väldigt svårt periodvis, så tror jag att de flesta känner. Det dåliga beteendet från andra säger mer om dem själva än om mig som person= jag behöver inte bli arg då jag inte måste ta det personligt.
Sedan tror jag arbete inom rättspsykiatrin också gjort mig mindre arg.