2021-09-02, 07:14
Medlem
Tror definitivt att det hänger ihop med hormonnivåerna. Mindre arg skulle jag väl inte säga att jag blivit rätt över, men en annan typ av ilska. Numera är det mer på livets små jävligheter ex. ett datorproblem, men när det smäller till så går det snabbt över. Förr hade man helt kunnat gå bananas, där det mycket väl hade kunnat slutat med en ren källsortering över dylik dator som jäklas. Var också mer långsint som yngre, men det kan väl ha att göra med att man glömmer mer med åldern, man har glömt varför man blev förbannad helt enkelt. Sedan som yngre var man mer inne på att världen kunde visst förändras till en bättre plats och själv hade man ju massa ideer om hur. Numera bryr man sig inte allt för mycket och om möjligt kan man engagera sig i de "små problemen" som man tror det finns hopp.
Citera
2021-09-02, 07:17
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens

Jag uppfattar det som att du tolkar mitt inlägg väldigt väl.
Ingenting behöver egentligen sägas mer ..

men nu pratar vi om dig istället.

jag skall fundera lite på dig och vad du skriver...återkommer.

meanwhile:

kan du utveckla detta du känner:

Citat:
Jag tänker att en sådan typ av meningsfull pusselbit hade fyllt min känsla av tomhet till stor del.
berätta mer.
Senast redigerad av scoremax 2021-09-02 kl. 07:21.
Citera
2021-09-02, 07:22
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag uppfattar det som att du tolkar mitt inlägg väldigt väl.
Ingenting behöver egentligen sägas mer ..

men nu pratar vi om dig istället.

jag skall fundera lite på dig och vad du skriver...återkommer.

meanwhile:

kan du utveckla detta du känner:

berätta mer.

Jag menade bara att jag höll med om att jag tror att det är vettigt och sunt att fokusera på något som man kan ge kärlek åt.

Jag vet inte hur dessa saker fungerar, men en intuitiv tanke är att man har mindre "utrymme" för ilska om man istället har mycket kärlek runt sig.

Nu blev jag kanske lite för flummig, haha.
Senast redigerad av LatentAmbivalens 2021-09-02 kl. 07:27.
Citera
2021-09-02, 07:30
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Tror definitivt att det hänger ihop med hormonnivåerna. Mindre arg skulle jag väl inte säga att jag blivit rätt över, men en annan typ av ilska. Numera är det mer på livets små jävligheter ex. ett datorproblem, men när det smäller till så går det snabbt över. Förr hade man helt kunnat gå bananas, där det mycket väl hade kunnat slutat med en ren källsortering över dylik dator som jäklas. Var också mer långsint som yngre, men det kan väl ha att göra med att man glömmer mer med åldern, man har glömt varför man blev förbannad helt enkelt. Sedan som yngre var man mer inne på att världen kunde visst förändras till en bättre plats och själv hade man ju massa ideer om hur. Numera bryr man sig inte allt för mycket och om möjligt kan man engagera sig i de "små problemen" som man tror det finns hopp.
Till en viss del är det bra att man glömmer mer med åren för episoder som genererat ångest och ilska är inte tillgängliga inom en längre, och man slipper älta en massa gammal skit. Det gör livet lättare och skönare faktiskt.

Dock är jag fortfarande rasande arg på vissa som har behandlat mig illa.
Citera
2021-09-02, 07:38
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

När du säger det inser jag att jag fortfarande brusar upp över småsaker. Välter jag en burk sylt över köksmattan svär jag som en borstbindare.

Men glöden som fanns under de större frågorna verkar slockna.
Citera
2021-09-02, 07:43
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Till en viss del är det bra att man glömmer mer med åren för episoder som genererat ångest och ilska är inte tillgängliga inom en längre, och man slipper älta en massa gammal skit. Det gör livet lättare och skönare faktiskt.

Dock är jag fortfarande rasande arg på vissa som har behandlat mig illa.

Och för mig låter det trots allt sunt.

Jag kommer att ta in de fina svaren jag har fått tidigare i tråden, men jag känner fortfarande att det är gott att ha lite ilska att lägga på exempelvis orättvisor, som du är inne på.
Citera
2021-09-02, 07:46
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Och för mig låter det trots allt sunt.

Jag kommer att ta in de fina svaren jag har fått tidigare i tråden, men jag känner fortfarande att det är gott att ha lite ilska att lägga på exempelvis orättvisor, som du är inne på.
Ja, det bästa är nog om man hittar en balans mellan ilska och att vara lugn.
Citera
2021-09-02, 07:51
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ja, det bästa är nog om man hittar en balans mellan ilska och att vara lugn.

Just det. Och det känns banne mig som en utmaning som man har att tampas med tills man dör.
Citera
2021-09-02, 07:56
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Just det. Och det känns banne mig som en utmaning som man har att tampas med tills man dör.
Vissa saker kommer av sig själv - har man tur så förändras man till det bättre utan att man knappt försöker. Och ibland får man skörda det man har sått långt senare - att det tar många år eller decennier innan bitarna plötsligt faller på plats.
Citera
2021-09-02, 07:59
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Vissa saker kommer av sig själv - har man tur så förändras man till det bättre utan att man knappt försöker. Och ibland får man skörda det man har sått långt senare - att det tar många år eller decennier innan bitarna plötsligt faller på plats.

Visst, men ska jag bara acceptera att ilskan jag hade över problemen i samhället försvann tycker du?

Jag tänker mer och mer att jag borde det. Men helt bra känns det inte än.
Citera
2021-09-02, 08:07
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Visst, men ska jag bara acceptera att ilskan jag hade över problemen i samhället försvann tycker du?

Jag tänker mer och mer att jag borde det. Men helt bra känns det inte än.
Men du kanske inte kan kämpa mot att du har förändrats - försök istället se det positiva i din förändring.
Citera
2021-09-02, 08:08
Avslutad
Tycker att man blir mindre ”radikal” och känslostyrd. Man kan ju bara kolla tillbaka hur man skrivit här. Förr dumförklarade man folk mera och höll en hårdare ton.

Man gick mer aggressivt in i diskussioner. Tror jag också hade en bittrare och mörkare synsätt på livet och världen också. Men nu på senare år har man ” vuxit upp” och mognat lite gissar jag.

Orkar inte hålla på att diskutera med människor som går på personangrepp och kör känsloargument. Så brukar undvika att gå in i sådana diskussioner i större utsträckning.

Sen finns det ju vissa här som aldrig verkar växa upp utan kör samma härskarteknik och personangrepp år efter år. Utan logik fakta bevis eller riktiga argument.

Som tror att den som är ”otrevligast ” och ”skriker högst” vinner argumentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in