2021-09-03, 10:33
Medlem
Köparen av en 30 år gammal sommarstuga med krypgrund kan generellt sett inte förvänta sig så mycket av fastigheten. Utrymmet för sk abstrakta fel är därför inte så stort. Lägg därtill köparens undersökningsplikt som genom bl a krypgrunden blir rätt omfattande.

Tips:
- teckna ingen dolda fel-försäkring, finns som jag ser det ingen anledning i ditt fall. Därtill är sådana försäkringar ofta förknippade med massa undantag (står i det finstilta) som när de väl ska tas i anspråk står man inte sällan ändå utan försäkringsskydd (Hemförsäkring med rättsskydd som täcker eventuell tvist rörande sommarstugan däremot ska du såklart men det rör ju inte din fråga men jag skriver det här för säkerhets skull ändå.)
- lämna inga garantier eller andra utfästelser avseende fastigheten skick mer än att eventuella renoveringar osv är utförda,
- berätta allt du vet om fastigheten som köparen kan förväntas vilja veta, dvs även om misstankar du eventuellt har om briser/skador (har inget med garantier att göra). Se till att den lämnade infon finns i skrift så du kan bevisa att köparen tagit del av den.

Vill köparen göra en egen överlåtelsebesiktning efter kontrakt och ha svävarvillkor ett kortare tag, acceptera.

Gör du allt detta kan du sova gott sedan. 100% garanti att slippa tvist finns inte.
Senast redigerad av Sokofinn 2021-09-03 kl. 11:23. Anledning: Felstavat och komplettering
Citera
2021-09-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal-Gustf
Alltså, Den dolda fel-besiktning jag överväger är genom mäklaren, fast de har ett samarbete med ett annat företag som erbjuder dolda fel-försäkring. Har aldrig hört talas om någon annan möjlighet till besiktning via mäklaren.

Är mest oroad över att besiktningen ska hitta en massa skit som sänker köpeskillingen trots att ingen kanske någonsin hade känt till eller drabbats av ev problem annars, varken jag eller köparen.

Det behöver du inte oroa dig för, som sagt så jobbar mäklaren oftast med samma besiktningsman eller företag och de vill såklart tjäna så mycket som möjligt! Därav att jag skrev jäv! Är man köpare ska man alltid ta in en oberoende besiktningsman som inte kommer via mäklaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in