2021-09-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Aktien noteras imorrn. Är det någon som ansökt och fått tilldelning?

Jag ansökte om 500, fick nada
Citera
2021-09-16, 11:05
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Aktien noteras imorrn. Är det någon som ansökt och fått tilldelning?
Jag tecknade för maximala 18 000 aktier i både privata ISK:n och min FKF (totalt 36 000) men fick som vanligt inte en enda aktie.
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Rent generellt brukar jag inte teckna mig då det ändå inte går att få någon vettig mängd aktier i intressanta noteringar så det lutar nog att jag får utvärdera situationen när den börjat handlas.
Citera
2021-09-16, 11:12
Medlem
Cobas avatar
Kan säkert gå bra men tecknar inte.
Ej pga FA. Däremot finns aliexpress och amazon redan för alla såna här junkgrejer. Billigare och modernare.

Fortsätter covid fascismen så blir det mindre kundunderlag i galleriorna.
Mer invandrargäng i galleriorna innebär också mindre kundunderlag.

Kommer säkert gå bra inledningsvis men inget jag vill äga långsiktigt.
Citera
2021-09-16, 13:39
Medlem
Tecknade men fick givetvis 0. Vad jag sett verkar de som faktiskt fått något bara fått 50 st oavsett hur många de tecknade så det är väl inte så mycket att sörja, även om den är upp ~15 spänn (~27%) från IPO-kursen.

Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Kan säkert gå bra men tecknar inte.
Ej pga FA. Däremot finns aliexpress och amazon redan för alla såna här junkgrejer. Billigare och modernare.

Fortsätter covid fascismen så blir det mindre kundunderlag i galleriorna.
Mer invandrargäng i galleriorna innebär också mindre kundunderlag.

Kommer säkert gå bra inledningsvis men inget jag vill äga långsiktigt.
Visserligen inte något case jag hade tänkt äga långsiktigt heller utan det hade högst sannolikt blivit en teckna-sälj för min del.

Men jag håller inte riktigt med om att Aliexpress är största hotet. Den som kliver in i en Kjell-butik idag och frågar personalen efter en bra router kommer knappast att istället beställa en router från Kina på Aliexpress efter att ha scrollat genom tusentals produktsidor med noname-routrar och skumma Kina-märken.

Kjell har ju ganska mycket märkeselektronik så jag skulle snarare säga att det är andra svenska e-handlare av elektronik som utgör ett större hot om färre börjar handla i de fysiska butikerna. Och där kan det säkert få det tuffare då det är andra saker än kunnig personal som i högre grad är avgörande, även om Kjell har en rätt hygglig e-handelslösning också.
Citera
2021-09-16, 14:46
Medlem
jnilssons avatar
Någon på Nordnet som fick? Inte jag. Tror inte det gick att teckna på Avanza.
Citera
2021-09-16, 16:09
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Tecknade men fick givetvis 0. Vad jag sett verkar de som faktiskt fått något bara fått 50 st oavsett hur många de tecknade så det är väl inte så mycket att sörja, även om den är upp ~15 spänn (~27%) från IPO-kursen.

Visserligen inte något case jag hade tänkt äga långsiktigt heller utan det hade högst sannolikt blivit en teckna-sälj för min del.

Men jag håller inte riktigt med om att Aliexpress är största hotet. Den som kliver in i en Kjell-butik idag och frågar personalen efter en bra router kommer knappast att istället beställa en router från Kina på Aliexpress efter att ha scrollat genom tusentals produktsidor med noname-routrar och skumma Kina-märken.

Kjell har ju ganska mycket märkeselektronik så jag skulle snarare säga att det är andra svenska e-handlare av elektronik som utgör ett större hot om färre börjar handla i de fysiska butikerna. Och där kan det säkert få det tuffare då det är andra saker än kunnig personal som i högre grad är avgörande, även om Kjell har en rätt hygglig e-handelslösning också.
Du kan ha rätt och har förmodligen det i mycket.
Som du är inne på så finns det andra konkurrenter att tampas med.
Jag t.ex. skulle inte få för mig att köpa en router på Kjell. Men bara för att jag ser det som en clownbutik, de kanske har jättebra routers. Men som du beskriver Ali, så ser jag även Kjell.
Förutom Ali finns också Amazon som jag tror att folk har ett större förtroende för.

Jaja, grattis till de som gjorde sig en liten spekförtjänst.
Citera
2021-09-16, 16:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag t.ex. skulle inte få för mig att köpa en router på Kjell. Men bara för att jag ser det som en clownbutik, de kanske har jättebra routers.
De har ju samma produkter som alla andra.

Förutom priset, så varför skulle du inte handla där?
Citera
2021-09-16, 16:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Förutom Ali finns också Amazon som jag tror att folk har ett större förtroende för.
Då har du missat boken "Amazon : bakom framgången".

Har ärligt inte heller läst den än, fattar inte varför den inte finns på Storytel.
Citera
2021-09-16, 16:37
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
De har ju samma produkter som alla andra.

Förutom priset, så varför skulle du inte handla där?
Jag menar inte att jag har rätt. Som sagt har de kanske jättebra routers.
Men min uppfattning är att det ändå mest är kinakrafs där. Jag tror att det inte är en ovanlig uppfattning i en större demografisk grupp. Säg 35 och uppåt.

Det hinns förmodligen lika bra routers på Aliexpress, förmodligen ännu bättre.

Jag uppskattar för övrigt också personal att fråga, även om man bör göra sin egen läxa. De är ju faktiskt där för att sälja.

Det var mina subjektiva åsikter till att jag inte tror på Kjell långsiktigt. Men gudarna vet ju att jag har haft fel många gånger förut.
Citera
2021-09-16, 16:40
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då har du missat boken "Amazon : bakom framgången".

Har ärligt inte heller läst den än, fattar inte varför den inte finns på Storytel.
Jepp, jepp.
Men det är min tro om människors uppfattning om Amazon.
F.ö. så var 7 av 10 produkter på amazon dyrare än andra ställen enligt en undersökning pricerunner gjorde.
Detta spelar ingen roll dock. Tror folk att det är billigare på Amazon så 'är det det' för folk.
Citera
2021-09-16, 16:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Jepp, jepp.
Men det är min tro om människors uppfattning om Amazon.
F.ö. så var 7 av 10 produkter på amazon dyrare än andra ställen enligt en undersökning pricerunner gjorde.
Detta spelar ingen roll dock. Tror folk att det är billigare på Amazon så 'är det det' för folk.
Lite spännande att boken inte finns på Storytel. Har de någon connection?
Citera
2021-09-16, 17:00
Medlem
Citat:
Jag menar inte att jag har rätt. Som sagt har de kanske jättebra routers.
Men min uppfattning är att det ändå mest är kinakrafs där.
Skulle säga att man har en mix men att det ändå är mest märkesprodukter.

Inom produktsegment som just routrar så är det uteslutande märkesprodukter https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar Sen i diverse tillbehörssegment så har man egenbrandade (Plexgear, Roxcore etc.) produkter också som säkert går att hitta direkta motsvarigheter på Aliexpress. Men det är ju ungefär samma koncept som många andra också kör, t.ex. Netonnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in