2021-09-03, 09:49
Medlem
Någon som märkt av att limitordrar som skickas från SEB till Spotlight ibland får fel limitpris? För köplimitordrar skickas ibland en limitorder med priset ett tick under det som specificerats, även om den aktiva order som sys på SEB har korrekt pris.

Vet sedan innan att SEB inte kan hantera mer än två decimaler vilket utesluter handel i en stor del av aktierna på Spotlight. Men det här känns som ett väldigt allvarlig fel.
Citera
2021-09-03, 11:54
Medlem
SEB ligger idag efter nätmäklarna som de såg ut när de lanserades för 15? år sedan. Helskumt, måste vara så liten inkomst för dem att de inte bryr sig. Courtaget är deras räddning. Gillar lågt courtage nämligen.
Citera
2021-09-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
SEB ligger idag efter nätmäklarna som de såg ut när de lanserades för 15? år sedan. Helskumt, måste vara så liten inkomst för dem att de inte bryr sig. Courtaget är deras räddning. Gillar lågt courtage nämligen.

Tycker du att deras app och hemsida fungerar tillräckligt bra för dig att handla på smålistorna?

Kan man ha bara ISK utan att tvingas betala för andra banktjänster som man inte har något behov av?
Citera
2021-09-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Tycker du att deras app och hemsida fungerar tillräckligt bra för dig att handla på smålistorna?

Kan man ha bara ISK utan att tvingas betala för andra banktjänster som man inte har något behov av?

Behöver nyare mobil för appen, använder hemsidan enbart.
Osäker på vilka listor, first north vet jag ett bolag jag har ligger på annars är det nog mest större listor.

Det har aldrig blivit fel när jag lagt en order. Men glöm orderdjup, realtidskurser och sådan lyx.

Jag har enbart ISK, du behöver inga banktjänster.

Ett tips, handla enbart aktier och teckningsrätter du tänker utnyttja. Inget annat, tro mig du vill inte ens sälja dina teckningsrätter om det går. Allt sånt riskerar bli en mardröm.
Citera
2021-09-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Behöver nyare mobil för appen, använder hemsidan enbart.
Osäker på vilka listor, first north vet jag ett bolag jag har ligger på annars är det nog mest större listor.

Det har aldrig blivit fel när jag lagt en order. Men glöm orderdjup, realtidskurser och sådan lyx.

Jag har enbart ISK, du behöver inga banktjänster.

Ett tips, handla enbart aktier och teckningsrätter du tänker utnyttja. Inget annat, tro mig du vill inte ens sälja dina teckningsrätter om det går. Allt sånt riskerar bli en mardröm.

Tack för svaret. Jag är främst intresserad av att handla på Spotlight. För Stockholmsbörsen finns det billigare mäklare. För realtid och annat kan man använda en annan mäklare.

Jag hade en pensionsförsäkring hos SEB som jag flyttade till Avanza för kanske 6-7 år sedan. Det var det enda som jag hade hos SEB. Då hade jag Digipass, som är stendöd idag. Jag kan inte använda mobilt bankid för de skickat ut ett sms första gången man loggar in men jag har ingen mobil registrerad hos SEB så det går inte att ta emot något sms. Banken har så usla öppettider så jag får ordna det när jag har semester om några veckor. Om man klarar sig med bara ISK kan jag ju testa med några tusen och se hur det fungerar.

Stort tack för dina och övrigas svar.
Citera
2021-09-04, 00:14
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Tack för svaret. Jag är främst intresserad av att handla på Spotlight. För Stockholmsbörsen finns det billigare mäklare. För realtid och annat kan man använda en annan mäklare.
Idag bestämde jag mig för att sluta använda ISK hos SEB. För aktiehandel är appen under all kritik, hemsidan likaså. Mindre än en vecka klarade jag med SEB...
Citera
2021-09-04, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Idag bestämde jag mig för att sluta använda ISK hos SEB. För aktiehandel är appen under all kritik, hemsidan likaså. Mindre än en vecka klarade jag med SEB...

Tack för dina synpunkter. Jag tror att jag gör ett test med några tusenlappar och är det hopplöst så får jag hitta något bättre.
Citera
2021-09-04, 11:18
Medlem
Citat:

Jag hade en pensionsförsäkring hos SEB som jag flyttade till Avanza för kanske 6-7 år sedan. Det var det enda som jag hade hos SEB. Då hade jag Digipass, som är stendöd idag. Jag kan inte använda mobilt bankid för de skickat ut ett sms första gången man loggar in men jag har ingen mobil registrerad hos SEB så det går inte att ta emot något sms. Banken har så usla öppettider så jag får ordna det när jag har semester om några veckor. Om man klarar sig med bara ISK kan jag ju testa med några tusen och se hur det fungerar.

Stort tack för dina och övrigas svar.

Du behöver inte Digipass, går med bankid från annan bank, men tror jag gav dem mitt telnummer på ett kontor eller något liknande problem var det.
Citera
2021-09-07, 15:59
Medlem
Nu har Nordea gjort det ännu sämre med deras ISK. De ha börjat ta betalt 39 kr/mån för att öht ha ett bankkonto hos dem, något som krävs för att kunna sätta in pengar på deras ISK. Blir helt klart till att flytta över och prova SEBs ISK.
Citera
2021-09-09, 17:59
Medlem
Jag var till kontoret vid Friends och ordnade ISK igår. Hoppas att jag slipper gå till banken fler gånger, kö i en timme! Jag var tvungen att gå till ett kontor för jag hade ett gammalt konto i banken som jag inte kunde logga in på.

Jag fick över pengar först sent på eftermiddagen så det har inte blivit några affärer ännu.
Jag får dock instämma i klagomålen på app och hemsida. Men rimligen bör det väl bli bättre med tiden.
Det är nog ett måste att samtidigt vara inloggad på Nordnet eller Avanza så att man har realtid.

Det verkar inte gå att lägga order på alla aktier på Spotlight. Jag försökte lägga en order på Ectin men det gick inte men det gick med andra. När jag får tid över får jag väl testa att lägga en order i alla bolag så att jag vet vilka som fungerar och vilka som inte gör det.

Jag tror nog att det kan fungera bra att lägga ordern på aktier på smålistorna hos SEB men att man sköter bevakningen, kurslarm etc. hos en annan mäklare. Orderläggningen är rätt omständig så det är inget för någon som har tänkt trada på nyheter. Man är inte två på bollen snarare tia! Men för alla andra typer av affärer bör det fungera hyfsat.
Citera
2021-09-10, 16:50
Medlem
Jag har hunnit göra två vinstaffärer idag. Jag försökte handla via appen på vägen hem, men det gick inte. Det gick bättre när jag handlade via hemsidan. Som redan påpekats i tråden går det inte att lägga order med tre decimaler på Spotlight, man får nöja sig med två. Jag hade en säljorder inne som det bara blev avslut på ca hälften först, men saldot uppdaterades inte med de sålda aktierna, det gjordes först när alla aktier var sålda. Det är lite surt att man inte kan lägga nya order direkt. Skulle gissa på att saldot uppdateras direkt om man annulerar kvarvarande säljorder.

Det enda som är riktigt positivt är det låga courtaget. Det möjligör korta inhopp även i aktier med låg omsättning.
Citera
2021-09-18, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phynance
Någon som märkt av att limitordrar som skickas från SEB till Spotlight ibland får fel limitpris? För köplimitordrar skickas ibland en limitorder med priset ett tick under det som specificerats, även om den aktiva order som sys på SEB har korrekt pris.

Vet sedan innan att SEB inte kan hantera mer än två decimaler vilket utesluter handel i en stor del av aktierna på Spotlight. Men det här känns som ett väldigt allvarlig fel.

Det går att lägga order med upp till 4 decimaler i appen men inte på nätet. Så småningom ska det gå att göra även på nätet, men när jag frågade så visste de inte när det blir klart.

Jag tycker för övrigt att det fungerar ganska bra med ISK hos SEB. Den stora bristen i appen är väl att man inte kan ha någon bevakningslista. Om man vill köpa en aktie måste man först söka. Det finns inga aktielistor att scrolla igenom. Man är även tvungen att logga in för att se om man har fått avslut på order. Men själv har jag valt att lägga kurslarm hos Nordnet på samma kurs som jag har lagt ordern på. Då behöver man inte logga in så ofta och kolla om man fick avslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in