2021-08-31, 22:54
Medlem
Sitter och funderar ifall det vore mer förmånligt för mig att köpa en beg. tesla 2016/2017 med fri laddning än att köra min nuvarande tjänstebil. Betalar i runda slängar 2500kr netto för min nuvarande tjänstebil. Men sitter jag och räknar på det, ifall jag väljer att köpa en egen elbil istället så känns ju det alternativet mkt bättre.. Kör ca 200 mil i månaden i tjänst, och jag skulle få ca ~30kr i milersättning.. Det skulle ju betyda att jag i princip finansierar min bil bara genom att köra? Eller är det något jag missar?
Citera
2021-08-31, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Sitter och funderar ifall det vore mer förmånligt för mig att köpa en beg. tesla 2016/2017 med fri laddning än att köra min nuvarande tjänstebil. Betalar i runda slängar 2500kr netto för min nuvarande tjänstebil. Men sitter jag och räknar på det, ifall jag väljer att köpa en egen elbil istället så känns ju det alternativet mkt bättre.. Kör ca 200 mil i månaden i tjänst, och jag skulle få ca ~30kr i milersättning.. Det skulle ju betyda att jag i princip finansierar min bil bara genom att köra? Eller är det något jag missar?

Att batteriet slits om du alltid använder SUC?
Att försäkringen är milberoende?
Citera
2021-08-31, 23:02
Medlem
Är inte teslas batterier kända för att vara super? Vad tänker du kring försäkring
Citera
2021-09-01, 00:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Drivmedelskostnaden är nog det minsta problemet.

En fyra, fem år gammal Tesla med X-antal tusen mil på mätaren kan bli en dyr affär, då börjar reparationerna.. fjädrar, stötdämpare, startbatteri, hjullager, AC-kompressor, laddelektronik, elmotorer.. etc,etc,,
Med lite otur är du snabbt uppe rep-kostnader på 50.000 kr eller mer.

Kvaliteten är ju lite sisådär på tesla, både vad gäller chassikomponenter, kaross, lack och elmotorer.

Lägg därtill dyra däckkostnader (högt slitage och dyr profil) och dyr försäkringspremie (alla elbilar är dyra att försäkra men tesla är extra dyr)

För mycket supercharger laddning är inte heller bra för batteriet, poängen är att du ska ladda hemma med skonsam AC-laddning och bara ladda DC (snabbladdning) på långtur, dvs inte för ofta.

Beg-priserna är ganska höga också, så det finns ju ingen anledning idag att lägga en massa pengar på en beg tesla med alla de risker det innebär, bättre att då satsa på en ny elbil med garantier och allt från en annan biltillverkare.
De har andra har ju redan kommit ikapp och i viss mån kört om också, enda fördelen med tesla är ju deras superchargers, framförallt med de äldre bilarna som innebär gratis laddning.
Men som sagt, laddkostnaden är nog ditt minsta problem om du funderar på en fem år gammal Tesla..
Citera
2021-09-01, 14:05
Medlem
Citat:
Är inte teslas batterier kända för att vara super? Vad tänker du kring försäkring

Att alltid superladda dem är ändå ingen bra ide. Min tanke kring försäkring är att det är en delvis milbunden kostad så det ska med kalkylen.
Citera
2021-09-02, 12:47
Medlem
PeterNosters avatar
Vilket sammanträffande:
https://www.youtube.com/watch?v=4aTgscnmlR8

Björn Nyland köpte tillbaks sin Tesla Model S P85, 2013 års modell och mätte precis upp degraderingen av batteriet. Bilen har gått 32000 mil men "bara" 26000 mil med nya batteriet. Gamla byttes på garantin.

Degradering 11%. Räckvidden nu är i paritet med vad nya elbilar har idag.
Där finns andra videor på vad som behövde repareras efter alla dessa mil.
Bilen har använts för godstransporter över hela Norge.

Imponerande kvalitet!
Citera
2021-09-02, 15:04
Medlem
så jag bör vaska idén att köpa en beg. tesla? Vad skulle ni rekommendera för bil annars då, en ny tesla eller något annat bilmärke kanske? Tycker ju just det faktum att vissa årsmodeller med fri laddning är ganska svårslaget, kan man inte försäkra bilen mot övriga eventuella slitage och fel som kan uppstå?
Citera
2021-09-02, 15:29
Medlem
Är själv sugen på en model 3, då modellen har funnits ett tag nu samt att uppdateringar görs hela tiden på modellen. Ligger på ca 400-450k på blocket. Deras sr+ med ca 250-300hk verkar bra. Kommer ca 35-40mil samt att den har värmepump och lpf batterier vad jag fattat det som?

En sådan kanske skulle passa?
Citera
2021-09-02, 19:43
Medlem
Citat:
så jag bör vaska idén att köpa en beg. tesla? Vad skulle ni rekommendera för bil annars då, en ny tesla eller något annat bilmärke kanske? Tycker ju just det faktum att vissa årsmodeller med fri laddning är ganska svårslaget, kan man inte försäkra bilen mot övriga eventuella slitage och fel som kan uppstå?

En långmilad Tesla S är relativt skottsäker ändå. Supercharging är ingen större issue, en så gammal bil har redan nått utplaning vad gäller batteridegradering och det är väl mest bara lite långsammare laddning (jämfört med nya Tesla, fortfarande snabbare är det mesta annat) som stör.

De har visat sig vara slitstarka vad gäller milen och jag skulle absolut överväga en sådan lösning om jag körde bil i tjänsten. I ett tidigare jobb hade jag ca 35 kr milen och körde dryga 2000 mil/år. Jag hade finansierat hela bilen med detta...
Citera
2021-09-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RTX3070
Är själv sugen på en model 3, då modellen har funnits ett tag nu samt att uppdateringar görs hela tiden på modellen. Ligger på ca 400-450k på blocket. Deras sr+ med ca 250-300hk verkar bra. Kommer ca 35-40mil samt att den har värmepump och lpf batterier vad jag fattat det som?

En sådan kanske skulle passa?

Det är bara den nya versionen (årsmodell 2021) av model 3 som har värmepump. Du känner igen den på att den har svarta dörrhandtag och lister. Den äldre versionen har kromade handtag och lister.
Frunken på den nya är lite mindre pga värmepumpen.
Citera
2021-09-02, 22:56
Medlem
Vad skulle företaget kunna ha för invändningar mot en sån här lösning? Blir det inte billigare för dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in