2021-08-31, 21:38
Medlem
Dempa19s avatar
Jag har suttit och läst på en del om kost de senaste dagarna, paleo, keto, Atkinson, LCHF, med många fler, men ingen av dem jag hittat känns riktigt rätt för mig. Därför tänker jag att jag nu ska göra så som jag i regel brukar göra, när jag känner mig instängd av vad andra har hittat på—jag ska gå min egen väg, jag ska skapa min egen diet.

Efter att ha fnulat en hel del, har jag kommit fram till att min diet ska bestå utav endast kryddor. Det finns ett flertal olika skäl till att jag endast ska äta kryddor. Ett av dem (vilket inte är det primära, men det som fick bollen att börja rulla nerför backen) är att jag har sedan barnsbenen tyckt att kryddor har varit det godaste i maten och att jag ofta gått till kryddskåpet och ätit en liten sked kardemumma, torkad timjan, grönpeppar eller något annat mumsigt. Det hände ofta att dessa skedar blev flera—så länge inte mamma kom in och stoppade mig (har aldrig lyckats förstå varför hon gjorde det, jag hade ju endast en härlig stund för mig själv).

Det primära skälet skulle jag dock säga är dem enorma mängderna näring det finns i kryddor—och då menar jag i stort sett i alla sorters kryddor: peppar, salt, basilika, kanel, paprikapulver. De är ofta proppfyllda med vitaminer och mineraler, vilket kommer vara väldigt hjälpsamt för min kropp och hälsa.

Är det någon som har några tips kring denna diet? Antingen från egna studier eller egen erfarenhet, skulle säga att jag prioriterar det sistnämnda högre, för det är på något vis mer äkta. Har ni några tankar om vilka kryddor jag borde ha med samt ifall det är någon som till varje pris måste undvikas? Kanske finns det även någon därute som själv skulle pröva på detta, då kan den använda denna tråd som ett verktyg, där de låter mig först vandra upp en väg, där de sedan vandrar i mina fotspår.
Citera
2021-08-31, 22:17
Medlem
tastass avatar
Spännande frågeställning, har du funderat på hur mycket kryddor du behöver få i dig för att komma upp i anständigt antal kalorier?
Citera
2021-09-01, 12:26
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Det primära skälet skulle jag dock säga är dem enorma mängderna näring det finns i kryddor—och då menar jag i stort sett i alla sorters kryddor: peppar, salt, basilika, kanel, paprikapulver. De är ofta proppfyllda med vitaminer och mineraler, vilket kommer vara väldigt hjälpsamt för min kropp och hälsa.

Gissar du skojar men i alla fall;

Du kanske kan få i dig vitaminer, mineraler och spårämnen med kryddor. (Färska och torkade)
Men du behöver en viss mängd protein, fett och elektrolyter också, annars lägger kroppen snart av.
Citera
2021-09-01, 22:22
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Spännande frågeställning, har du funderat på hur mycket kryddor du behöver få i dig för att komma upp i anständigt antal kalorier?

Jag lekte runt lite med den ypperliga hemsidan Kostbevakningen och jag fick fram en rätt så lovande mängd kryddor per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in